Viisi tapaa, joilla digitalisaatio mullistaa bisneksen vuonna 2016

Digitalisaatio on muuttunut epämääräisestä iskulauseesta kaikkialla läsnä olevaksi voimaksi, joka mullistaa niin yritysten kuin kuluttajienkin arjen. Vanhat uskomukset murtuvat ja monet perinteiset työt joko muuttavat muotoaan tai katoavat kokonaan.

TCS:llä (Tata Consultancy Services) on paljon innovatiivisia asiakkaita, jotka suunnittelevat tulevaisuutta myös seuraavan kvartaalin tuolle puolen. Nämä yritykset haluavat säilyttää etumatkansa kilpailijoihin myös silloin, kun digitaalinen murros muuttaa pelin säännöt. Yhteistyö heidän kanssaan antaa meille erinomaisen näkymän tulevaisuuden vaateisiin.

Jotta yritys pysyisi mukana jatkuvasti sääntöjään muuttavassa digitaalisessa pelissä, sen on ymmärrettävä seuraavien viiden digitaalisen murrostekijän merkitys ja varauduttava niihin ajoissa.

1. Softakin robotisoituu

Roboteista tulee monille ensimmäisenä mieleen tieteiselokuvista tutut sympaattiset peltiolennot. Todellisuudessa robotit ovat väsymättömiä koneita, jotka suorittavat tehtävänsä virheettömästi, paremmin kuin yksikään ihminen. Tästä syystä ne ovat korvanneet liukuhihnatyöläiset ja mullistaneet kokonaisia teollisuuden aloja.

Nyt tämä sama vallankumous järisyttää ohjelmistoalaa. Robotteja käytetään tässäkin tapauksessa tehtävien automatisointiin ja ihmistyöntekijöiden taakan helpottamiseen. Ohjelmistorobotit kuitenkin eroavat teollisuuskaimoistaan siinä, että ne voivat oppia uusia asioita aiemmin tapahtuneen perusteella. Ne ratkaisevat monimutkaisia ongelmia ilman ihmisen apua ja voivat jopa korjata itse itsensä, jos jokin menee vikaan. Tekoäly ja ohjelmistorobotit tekevät lopullisen läpimurron vuonna 2016, ja robotit mullistavat jälleen kerran kokonaisen toimialan.

2. Yhden ihmisen markkinasegmentti

Analytiikkatyökalujen kehittyminen antaa verkkokauppiaille yhä enemmän ja yhä yksityiskohtaisempaa tietoa asiakkaistaan. Nyt ei enää tarvitse suunnata markkinointiponnisteluja epämääräisille segmenteille, kuten esimerkiksi 35–45-vuotiaat teknologiasta kiinnostuneet miehet, vaan hyperpersonalisoitu markkinointi pääsee pureutumaan yksittäisen asiakkaan tasolle.

Kun käyttäjän ostohistoriaa voidaan analysoida älykkäästi, päästään yhden ihmisen kokoiseen markkinasegmenttiin. Vuonna 2016 verkkokaupassa menestyvät yritykset, jotka pystyvät antamaan asiakkailleen juuri heille hyödyllistä tietoa juuri sillä hetkellä kun he sitä tarvitsevat.

3. Tietoturva ja yksityisyys ovat kovaa valuuttaa

Informaatio on tietoyhteiskunnan valuutta. Entisajan pankkirosvot varastivat käteistä, mutta nykyrikollisella on mahdollisuus päästä paljon suurempiin tienesteihin anastamalla tietoa. Kyberrikoksen uhriksi joutunut yritys ei menetä pelkästään bittejä, vaan selvää rahaa. Puhumattakaan siitä hallasta, mitä julkisuuteen vuotanut tietomurto tekee yrityksen maineelle.

Mikään yritys, oli se sitten pieni konepaja tai monikansallinen konserni, ei pysty toimimaan ilman kytköstä tietotekniikkaan. Siksi joka ikinen yritys on myös mahdollinen tietomurron kohde. Jos yritys ei pysty takaamaan asiakkaidensa tietojen turvallisuutta, se ei pysy enää pitkään bisneksessä.

4. Reaaliaikainen bisnes automatisoituu

Nykyaikaisen yrityksen pitää olla responsiivinen ja reagoida ketterästi toimintaympäristön ja asiakkaiden käyttäytymisen muutoksiin. Myös tässä automatiikka tulee avuksi. Kun yritys käyttää prosesseista automaattisesti saatavaa analytiikkadataa päätösten perustana, se voi tarvittaessa muuttaa toimintaansa nopeastikin.

Jotta yritys pystyisi toimimaan aidosti reaaliajassa, se tarvitsee selkeät ja automatisoidut prosessit sekä vahvan hallinnointimallin näiden ohjaukseen. Rutiininomainen hallinnointi kannattaa suosiolla jättää automatiikan hoidettavaksi ja vapauttaa kapasiteettia tärkeämpien, suoraan asiakkaalle näkyvien asioiden hoitamiseen. Esimerkiksi TCS:llä järjestelmä hoitaa automaattisesti pienten kululaskujen käsittelyn.

5. Esineiden internet tuli, näki ja voitti

Esineiden internet, IoT, on siirtynyt epämääräisestä hype-käsitteestä tuottavaan arkeen. Anturit tulevat kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiinkin paikkoihin. Digitekniikka ei enää ole jotain, jota käytetään, vaan se puetaan päälle. Luonteva vuorovaikutus korvaa erillisen käyttöliittymän.

Fyysisen ja digitaalisen maailman sekoittuminen tuo uusia mahdollisuuksia yrityksille, jotka osaavat palvella digitaalisia asiakkaita reaalimaailmassa. Kuluttajat käyttävät jo sumeilematta hyväkseen digitaalisen maailman suomia mahdollisuuksia. Yrityksen on parannettava näiden asiakkaiden ostokokemusta palveluilla, jotka ovat vuorovaikutuksessa päälle puetun tekniikan kanssa. 2016 on se vuosi, jolloin digitaalisen ja fyysisen kaupankäynnin rajat katoavat.

Lisätietoja:
Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa alueella vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kuutena viimeisenä vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2015 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo kolmannen kerran peräkkäin. Yhtiö sijoittui listan kärkeen kahdeksassa maassa, joihin kuuluivat Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja.

Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 335 000 konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

Seuraa Twitterissä.
Tilaa TCS:n tiedotteet RSS-syötteenä.