Kuka huolehtii lemmikistä lomalla?

Kuka huolehtii lemmikistä lomalla?

Pandemian aikana lemmikkieläimet ovat kasvattaneet suosiotaan ja esimerkiksi koiranpentujen rekisteröintien kasvu on jatkunut toista vuotta peräkkäin* Suomessa. Viime kuukausina myös kiinnostus matkustamista kohtaan on ollut selkeästi nousussa, mikä voi tuoda haasteita lomamatkalle kaipaaville lemmikinomistajille.

Matkojen myynti on viime kuukausina ollut selvästi nousussa ja näin kesälomien lähestyessä on havaittavissa, että kiinnostus matkustamiseen on palannut. Matkanjärjestäjä Tjäreborgin teettämässä kyselyssä ** selvitettiin, mikä vaikutus lemmikkieläimillä on matkustamiseen ja onko lemmikkieläimen omistaminen estänyt tai hankaloittanut matkalle lähtemistä. Ja mihin lemmikinomistajat vievät rakkaat perheenjäsenensä lomansa ajaksi.

Tärkeää, että hoitaja on tuttu

Kyselyyn vastanneista 91 % ilmoitti pitävänsä lemmikkieläintä perheenjäsenenä, joten on myös hyvin luonnollista, että hoitajan tuttuus koettiin tärkeäksi (68 %). Vain 10 % oli vienyt lemmikkinsä hoitolaan lomansa ajaksi, ja noin kolmasosa oli sitä mieltä, että lemmikkieläinhoitola on kallis vaihtoehto.

Lemmikkieläimen omistajat matkustavat mielellään

Vaikka hieman yli puolet vastanneista oli sitä mieltä, että lemmikkieläin hankaloittaa matkustamista, 84 % lemmikinomistajista ilmoitti olleensa joskus matkalla. Haasteita lomahaaveiden toteuttamiseen voi ilmaantua silloin, jos lähipiirissä ei ole ketään, joka voisi ottaa lemmikin hoitoon. Silloin varteenotettava vaihtoehto voi olla ammattilaisen tarjoama apu. 67 % vastaajista ilmoittikin, että matkapakettiin sisältyvä lemmikkieläimen hoitopalvelu helpottaisi lomalle lähtemistä. Kyselyyn vastanneista 45 % ilmoitti, että lemmikkieläimen omistaminen on joskus estänyt lähtemästä lomalle.

Riippumatta siitä, missä lemmikki on hoidossa, oman lemmikin kuulumiset kiinnostavat myös loman aikana. Tjäreborgin kyselyyn vastanneista 68 % koki tärkeäksi saada päivityksiä lemmikistään ollessaan itse lomalla.

Top 5: Mikä on tärkeintä lemmikin hoidossa loman aikana?

1. Hoitaja on tuttu henkilö (68 %)
  2. Lemmikki saa hyvää huolenpitoa (64 %)
  3. Ympäristö on tuttu lemmikille (44 %)
  4. Lemmikki saa hyvää ruokaa (26 %)
  5. Hoitopaikka on edullinen (12 %)

Lisätiedot: Jessica Virtanen, maajohtaja, Tjäreborg, jessica.virtanen@tjareborg.fi, p. 040 524 7116

*Koiran hankinta nyt ja tulevaisuudessa 2021, Kennellitto.

**Kyselytutkimus tehtiin toukokuussa 2022, ja siinä kysyttiin lemmikkieläimistä ja lomailusta. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Cint. Vastausten määrä oli 1011, ja vastaajien joukko oli edustava otanta Suomessa asuvia 18–65-vuotiaita.

Tjäreborg on toiminut Suomessa matkanjärjestäjänä vuodesta 1966 lähtien.