Tjäreborg luopuu maskivaatimuksesta omilla lennoillaan

Tjäreborg luopuu maskivaatimuksesta omilla lennoillaan

Tjäreborgin lentoyhtiö Sunclass Airlines poistaa maskivaatimuksen lennoillaan Suomesta 1.4. alkaen. Yhtiön lennoilla Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista maskivaatimus poistettiin jo kuukautta aikaisemmin.

Maskivaatimus otettiin käyttöön kansainvälisten käytäntöjen mukaan, mutta kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen monia rajoituksia on jo pystytty lieventämään merkittävästi. Useat lentoyhtiöt Pohjoismaissa ovat jo luopuneet vaatimuksesta. Tähän perustuen myös Tjäreborg luopuu maskivaatimuksesta kaikilla Sunclass Airlinesin lomalennoilla huhtikuun alusta alkaen.

– Viime aikoina meiltä on yhä useammin kysytty maskin käytöstä. Kun nyt kotimaassakin käyttösuosituksia on lievennetty, katsomme sopivaksi luopua vaatimuksesta lomalennoillamme. Jokainen päättää toki itse, ja maskia saa mieluusti käyttää lennolla, mutta enää se ei ole ehdoton vaatimus. Uskoisin, että uudistus otetaan hyvin vastaan, sanoo Tjäreborgin maajohtaja Jessica Virtanen.

Myös lentoyhtiön matkustamohenkilökunnan taholta muutos saa kiitosta.

– On todella mukava nähdä taas lomailijoiden iloisia kasvoja! Maskikäytäntö on ollut tarpeellinen, mutta samalla se on vienyt jotakin todella oleellista kanssakäymisestä asiakkaiden kanssa ja sehän nimenomaan on meidän työmme ydin. On hienoa, että voimme ottaa tämän askeleen kohti normaalia, sanoo Krista Kuoppamäki, Cabin Base Supervisor, Sunclass Airlines.

Tarkennetut hygieniakäytännöt jatkuvat Sunclassin lentokoneissa sekä ennen lentoja että lentomatkan aikana. Kaikissa Sunclass Airlinesin lentokoneissa on tehokkaat HEPA-suodattimet, ja matkustamon ilma vaihtuu noin 2–3 minuutin välein.

Maskivaatimuksen muutos koskee vain Sunclass Airlinesin lomalentoja. Muilla Tjäreborgilta varatuilla lomamatkoilla toimitaan kulloisenkin lentoyhtiön vaatimusten mukaan. Maskia käytetään edelleen myös monissa lomakohteissa esimerkiksi lentokentillä, busseissa ja julkisilla paikoilla.

Lisätiedot: Jessica Virtanen, maajohtaja, Tjäreborg, jessica.virtanen@tjareborg.fi, p. 040 524 7116

Tjäreborg on toiminut Suomessa matkanjärjestäjänä vuodesta 1966 lähtien.