Tjäreborgin emoyhtiön tulos 121 miljoonaa euroa - investoinnit uusiin hotelleihin jatkuvat

Thomas Cook Northern Europen tulos oli 121 miljoonaa euroa (122 miljoonaa euroa) 30.9.2012 päättyneellä tilikaudella. Kyseessä on kaikkien aikojen toiseksi paras tulos. Tjäreborgin lisäksi konserniin kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa, tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia sekä hotelliketjut Sunwing Resort ja Sunprime Resorts. Thomas Cook Northern Europe panostaa nyt uusiin hotelleihin.

Emoyhtiön tilinpäätös osoittaa liikevaihdon nousseen 1,41 miljardiin euroon (1,32 miljardia euroa). Voittomarginaali ylsi 8,6 %:iin (9,2 %).

Menestys perustuu siihen, että Thomas Cook Northern Europe panostaa niihin lomakohteisiin, joihin monet haluavat matkustaa, sekä sellaisiin tuotteisiin, joita muilla ei ole, kuten Sunwing Resort- ja Sunprime Resorts –hotellikonseptit.

Saavutamme korkean täyttöasteen sekä lennoillamme että hotelleissamme, koska pystymme itse hallitsemaan koko matkaketjun. Tehokkaan internetmyynnin ja ainutlaatuisten hotellituotteiden ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vuoden parhaat viikot, sanoo Lars Löfgren, Thomas Cook Northern Europen konsernijohtaja.

Samanaikaisesti kun saavutamme ennätystuloksen, kertoo 95 % asiakkaistamme suosittelevansa meitä ystävilleen, mikä on erityisen ilahduttavaa, jatkaa Lars Löfgren. Kaiken lisäksi työntekijämme eivät ole koskaan aikaisemmin olleet niin tyytyväisiä työpaikkaansa kuin kuluneena vuonna.

Jatkamme menestyksekästä konseptihotellien kehittämistä eri asiakasryhmille. Nämä konseptihotellit ovat Sunwing Resort– ja SunGarden-perhehotellit sekä aikuisille suunnatut Sunprime Resorts –hotellit. Kuluneen vuoden aikana olemme avanneet peräti seitsemän uutta konseptihotellia, joissa kaikissa on asiakastyytyväisyys ollut huippukorkea. Ensi kesäksi avaamme uudet Sunprime-hotellit sekä Mallorcalle että Rodokselle sekä kaksi uutta SunGarden-hotellia Mallorcalle. Tänä päivänä reilut 40 % asiakkaistamme asuu konseptihotelleissa ja määrä kasvaa koko ajan, sanoo Lars Löfgren.

Hieno tulos antaa meille mahdollisuuden investoida yhä parempiin lomamatkoihin asiakkaillemme. Kaikki tämä vahvistaa entisestään asemaamme markkinajohtajana, sanoo Lars Löfgren.

Tjäreborgin liiketoiminnan tulos 7,6 miljoonaa euroa

Tjäreborgin liiketoiminnan tulos oli 30.9.2012 päättyneellä tilikaudella 7,6 miljoonaa euroa (8,2 miljoonaa euroa). Liikevaihto pieneni hieman edellisvuodesta ollen 131,7 miljoonaa euroa (132,8 miljoonaa euroa).

Netin kautta matkansa varaavien määrä oli viime tilikauden aikana noin 80 %. Lähes 95 % asiakkaista kertoo etsineensä matkaa koskevaa tietoa Tjäreborgin kotisivuilta ennen matkalle lähtöä.

Kasvava kiinnostus Karibiaa kohtaan on selvä trendi Suomessa kuten myös muissa Pohjoismaissa. Talven suosittuja lomakohteita Karibialla ovat Kuuba, Meksiko ja Dominikaaninen tasavalta. Kanariansaaret ovat kuitenkin ylivoimaisesti suosituin lomakohde talvella.

Viime kesän huono sää on lisännyt selvästi matkojen kysyntää. Talvimatkojen täyttöaste on 10 % edellä edellistalven myyntiä ja kesämatkojen täyttöaste on 12,5 % edellä viime vuoden myyntiä. Rodos, Alanya ja Mallorca ovat tällä hetkellä kaikkein kysytyimpiä kesälomakohteita, sanoo Tjäreborgin toimitusjohtaja Christian Grönli. Voimakkaimmin kasvava tuoteryhmämme ovat reittilennoilla tehtävät omatoimiset kaupunki- ja kaukomatkat. Euroopan suurkaupunkien ohella myymme eniten omatoimisia matkoja Balille ja Floridaan, jatkaa Christian Grönli.

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Resort ja Sunprime Resorts ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 19 miljoonaa.