Tekla Bridge Creator

Trimblen Tekla Structures kattaa koko siltasuunnittelun - Tehokas työnkulku uudella Bridge Creator -lisäosalla

ESPOO, 22.1.2019 – Trimble (NASDAQ: TRMB) julkaisi tänään Tekla Structures -ohjelmistoonsa kehitetyn uuden lisäosan. Rakentamisen tietomallintamisen (BIM) ohjelmiston Bridge Creator -lisäosa integroi koko siltasuunnittelun työnkulun geometriasta aina mallinnukseen ja detaljointiin.

Uutta siltasuunnittelun työkalua esiteltiin ensimmäistä kertaa julkisesti InfraBIM Open 2019 -konferenssin aikana Tampereella.

Uusi Bridge Creator tarjoaa ratkaisun moniin yleisiin siltasuunnittelun ongelmiin. Sen avulla suunnittelijat voivat tuoda teiden linjaukset suoraan tiesuunnitteluohjelmistosta, luoda sillan kannen tai jopa maatukien määrittelyt ja aloittaa detaljoinnin helposti ja tehokkaasti.

WSP Finland osallistui Bridge Creator -lisäosan testaamiseen osana Trimblen käyttäjäpalauteohjelmaa. WSP Finland kuuluu WSP Groupiin, jonka pääkonttori on Kanadan Montrealissa. WSP on maailmanlaajuinen, suunnittelupalveluja tarjoava konsultointiyritys, jolla on yli 550 toimistoa 40 maassa. “Kyseessä on älykäs ja tehokas koko siltasuunnittelun työnkulun kattava työkalu, jollaista millään muulla ohjelmistotoimittajalla ei ole tarjota. Se tuo tien linjauksen automaattisesti ja auttaa luomaan siltageometrian helposti. Bridge Creatorilla voin suunnitella monimutkaisetkin kansigeometriat vaikuttavalla tarkkuudella”, sanoo WSP Finlandin siltatoimintojen projekti-insinööri Hannu Suojanen.

“Tekla Structures on jo nyt erinomainen valinta siltojen detaljointiin. Uuden Bridge Creatorin lisääminen nykyiseen Concrete Bridge Reinforcement -työkaluun tekee Trimblen Tekla-ratkaisusta markkinoiden edistyneimmän. Tekla luo lisäarvoa koko sillan suunnittelun, rakennuksen ja käytön työnkulkuun sekä parantaa siltasuunnittelun tehokkuutta ja laatua”, Suojanen lisää.

Ratkaisu siltasuunnittelun haasteisiin

Useat sillan suunnittelussa ja rakentamisessa esiintyvät haasteet voidaan poistaa tällä erityisesti siltasuunnitteluun kehitetyllä työkalulla. Varhaisessa suunnitteluvaiheessa tehdyt muutokset tien linjaukseen aiheuttavat usein viiveitä, jotka olisivat täysin vältettävissä. Myöhemmässä projektin vaiheessa sillan rakentajilla on usein ongelmia, koska suunnitelmat eivät sisällä toteuttamiskelpoisia malleja.

”Tämä uusi työkalu mahdollistaa tietomallin, jolla rakentajat voivat työskennellä tehokkaasti, estää virheet työmaalla ja välttää tarpeettomat korvausvaatimukset. Bridge Creator mahdollistaa tien linjauksen lukemisen ja monimutkaisten kansigeometrioiden tuottamisen käyttämällä erilaisia leveyksiä, korkeuksia tai jopa sivukaltevuuksia. Kaksoiskaarevien siltakansien mallinnusongelmat ovat nyt historiaa. Uusi Bridge Creator -laajennus huolehtii mallinnuksesta suunnittelijoiden puolesta”, sanoo Trimblen Structures-divisioonan Business Development Director Päivi Puntila.

Saatavuus

Bridge Creatorin versio 1.0 on Tekla Structures -ohjelmiston laajennus, jonka voi ladata Tekla Warehousesta yhtä aikaa Tekla-ohjelmistojen 2019-versioiden kanssa maaliskuun puolessa välissä. Laajennus on saatavilla Tekla Structures -asiakkaille, joilla on ohjelmiston ylläpitosopimus. Lue lisää siltojen tietomallinnuksesta (BrIM): Tekla BrIM

Lisätietoja antaa

Päivi Puntila, Business Development Director, paivi.puntila(at)trimble.com, +358 40 562 0088