Valokeilassa – Stoutit ja portterit

Portterin syntyaikoihin 1700-luvun alussa lontoolaiset panimot toimittivat oluensa kauppiaille tai pubeihin, jotka sitten antoivat sen kypsyä myyntikuntoon. Tätä varten useimmilla pubeilla oli omat kellarimestarinsa.

Pitkään kypsytetty olut oli kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kuin tuoreemmat erät, jolloin pubit alkoivat täyttää tuoppeja kolmesta eri tynnyristä. Samalla saatiin peitettyä eri tynnyreiden ja tuotantoerien välisiä laatueroja.

Eri tynnyreistä sekoitettua olutta alettiin kutsua nimellä ”threeheads”, jota pidetään nykyisen portterin kantamuotona.

Raskaan ruumiillisen työn tekijät, varsinkin Lontoon satamien kantajat (eng. porter) ottivat oluen omakseen, sillä se oli paitsi halpaa myös runsaan maltaista ja eräänlaista satamatyöläisen arkeen sopivaa nestemäistä leipää.

Samalla he tulivat antaneeksi nimen tulevalle oluttyylille.

Portteri on kotoisin Lontoosta.

Legenda kertoo, että teollisesti valmistetun portterin olisi keksinyt Bell-panimon omistaja Ralph Harwood vuonna 1722, mutta myöhempi tutkimus on osoittanut teorian vääräksi. Todellisuudessa portteri kehittyi pikkuhiljaa yrityksen ja erehdyksen kautta ja jalostui lopulta vuosikymmenten saatossa nykyiseen muotoonsa.

Myöskään stoutin syntyä ei voida ajoittaa tiettyyn vuoteen, panimoon tai henkilöön. Panimomestari ja olutkirjailija Mikko Salmi toteaa kirjassaan, että aluksi oli vahva portteri (tai vahva olut), josta käytettiin nimeä stout porter. Sittemmin Irlannissa ja Englannissa käytettiin molempia termejä sekaisin. Esimerkiksi Guinness pani 1800-luvun alkuvuosina pelkkää portteria, josta ajan saatossa kehittyi Dry Stout, irlantilaisen oluen synonyymi.

Stout on Irlannille kuin sauna Suomelle, osa kansallista identiteettiä.

Lontoossa portterin tuotanto saavutti huippunsa 1820-luvun lopulla. Teollisen vallankumouksen myötä sen suosio lähti kuitenkin laskuun, ja 1950-luvulle tultaessa portterin valmistus Lontoossa oli loppunut. Vasta 1970-luvulla kaksi brittiläistä panimoa (Timothy Taylor ja Penrhos) aloittivat portterin panemisen uudelleen.

Nykyään portteri on useimmiten kuiva, täyteläinen ja runsaan paahteinen olut, jonka väri vaihtelee syvän tummanruskeasta täysin mustaan. Sen mausta voi löytää muun muassa suklaata, hedelmäisyyttä, mausteisuutta ja kypsiä punaisia marjoja.

Mutta mitä eroa on portterilla ja stoutilla? Käytännössä eroa ei ole, sillä 300 vuoden kuluessa nämä tyylit ovat sekoittuneet varsin perusteellisesti. Toisin sanoen jokainen portterin/stoutin valmistaja voi nimetä oluensa kummaksi tahansa.

Vahva imerial stout on jälkiruoka jo sellaisenaan, mutta yhdistettynä intensiivisen suklaan tai tummien marjojen kanssa se kasvaa entisestään. Sopii hyvin myös jaettavaksi.

Ruoan kanssa stoutit ja portterit ovat runsaan paahteisuutensa ja aromikkuutensa ansiosta erittäin monikäyttöisiä oluita. Niitä voi käyttää keittiössä vaikkapa kastikkeisiin ja marinadeihin ja ruokapöydässä niiden eri alatyyleistä voidaan löytää täydellinen pari lähes mille tahansa ruokalajille.

Aterian päätteeksi pieni lasillinen vahvaa imperial stoutia on jälkiruoka jo sellaisenaan, mutta voimakkaan suklaisten tai tumman marjaisten jälkiruokien kumppanina se kasvaa giganttisiin mittoihin, paljon itseään suuremmaksi. Fuller’s Imperial Stout on hyvä esimerkki oluesta, jota riittää yksi pullo jaettavaksi koko pöytäseurueelle sopivaan jälkiruokaan yhdistettynä.

Stoutien ja porttereiden tarjoilussa on tärkeää muistaa lämpötila. Näitä oluita ei nautita jääkaappikylminä vaan vahvuuden mukaan 10–18 asteen lämpöisinä, jolloin niiden rikkaat aromit saavat kunnolla tilaa loistaa.

Teksti ja kuvat: Peter Tammenheimo

Lähteenä käytetty Mikko Salmen kirjaa Olut! (readme, 2017)

Uniq Drinks Finlandin stoutit ja portterit

Uniq Drinks Finlandilla on kattava valikoima stouteja ja porttereita kaikissa tyyleissä. Kysy lisää omalta myyntiedustajaltasi.

Belhaven Scottish Stout 7,0 % (UDF tuotenumero 9515136). Saatavilla Alkoista kautta maan.

Belhaven Black Scottish Stout 4,2 % (UDF tuotenumero 9513854). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Belhaven McCallum’s Sweet Scottish Stout 4,1 % (UDF tuotenumero 9513846). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Fuller’s Black Cap Stout 4,5 % (UDF tuotenumero 9422351). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Fuller’s London Porter 5,4 % (UDF tuotenumerot 9113390 ja 9457425). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Fuller’s Imperial Stout 10,7 % (UDF tuotenumero 9489881). Saatavilla Alkoista kautta maan.

Marble Uppe Hela Natten Macchiato Porter 5,1 % (UDF tuotenumero 9658299). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

North Full Fathom 5 Coffee Coconut Porter 6,5 % (UDF kausituote).

Porterhouse Oyster Stout 4,6 % (UDF tuotenumero 9657973 ja 9657689). Saatavilla Alkoista kautta maan sekä päivittäiskaupoista.

Pühaste Decadents Imperial Stout 11,2 % (UDF tuotenumero 9657506).

Suomenlinnan Boije Dry Stout 4,0 % (UDF tuotenumero XXXXXXX). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Suomenlinnan Helsinki Porter 5,6 % (UDF tuotenumerot 9658032 ja 9657644).

Vibrant Forest Cambrian Root Stout 5,1 % (UDF tuotenumero 9657864). Saatavilla myös päivittäiskaupoista.

Vibrant Forest Umbral Abyss Imperial Coffee Stout (UDF tuotenumero 9657946).

• Ruoka, juoma

• vinkki lasiin