Taidetta Karakalliossa. Kuva: Paula Kankare

Espoon Karakallion uudet taideteokset julkaistaan pyhäinpäivänä

Karakallion taidealueelle toteutettuja uusia taideteoksia juhlistetaan lauantaina 4. marraskuuta järjestettävän kävelyhaasteen yhteydessä.

Espoon Karakallioon on valmistunut useita uusia taideteoksia, kun Emma Fältin ääniteos Kuunteluasentoja, Anni Kinnusen julkisivuteos Sarastus sekä Asan, Ursula Anttila-Halisen ja O.R. Helle-Kotkan sanateokset ovat nyt koettavissa.

Taidealueen ensimmäinen ääniteos tutkii ympäristöä kuunnellen ja tunnustellen. Taiteilija Emma Fältin Kuunteluasentoja-teoksessa kertoja liikkuu itselleen vieraalla asuinalueella ja pohtii kuuntelemisen, paikan ja oman olemisen kysymyksiä. Karakalliossa taltioidun äänen lisäksi teoksen äänimaisemassa kuullaan Fältin eri ympäristöissä nauhoittamaa ja keräämää materiaalia.

Ääniteos on vakituisesti sijoitettu taidealueelle Suohaukantie 1 kohdalta Karaportille lähtevälle metsäpolulle, jonka lisäksi se on väliaikaisesti kuunneltavissa vaihtuvissa kohteissa Karakalliossa. 33 minuutin pituisen teoksen pääsee kuulemaan QR-koodin kautta älypuhelimella ja kuulokkeilla.

Ympäri Karakalliota levittäytyvä sanataideteosten sarja on täydentynyt uusilla teoksilla, kun rap-artisti Asan sekä Runosvengin Ursula Anttila-Halisen ja O.R. Helle-Kotkan kirjoittamat tekstit ilahduttavat katukuvassa. Kotimaisten sanataiteilijoiden teksteistä koostuva teossarja sisältää tällä hetkellä yhteensä 24 sanataideteosta. Värikkäät sanateokset on kiinnitetty lyhtypylväisiin sattumalta löydettäviksi.

Karakalliontie 1 julkisivuun on valmistunut kuvataiteilija Anni Kinnusen kasviaiheinen valokuvateos Sarastus, joka tarjoaa vaihtoehtoisen luontokokemuksen katsojalleen. Näyttävässä teoksessa Kinnunen käsittelee luonnollisen ja keinotekoisen rajapintaa. Rakennuksessa aiemmin ollut kuvataiteilija Teemu Mäenpään seinämaalaus suukottavasta pariskunnasta poistui julkisivusta kiinteistön peruskorjauksen yhteydessä.

Uudet teokset julkaistaan lauantaina 4. marraskuuta Karakallio-Seuran ja Viherlaaksolaiset ry:n perinteisen kävelyhaasteen yhteydessä.

Kuunteluasentoja-ääniteos on kuunneltavissa kävelyreitin molemmissa päissä klo 11–15 (Karakallio: Karopuiston mölkkykenttä, Viherlaakso: Kahvila & Konditoria Arome). Emma Fält on tavattavissa Karapuistossa klo 13.30, jossa hänen kanssaan voi keskustella teoksesta. Runosvengin Riika Helle-Kotkan ja Leena Sainion runonlausuntaa kuullaan kävelyhaasteen päätteeksi Karopuistossa klo 14.30.

Lisätietoja:

Karakallio Creative