Guido van Heltenin teos Australiassa.

Hämeenlinnaan tehdään syyskuussa Pohjoismaiden suurin muraali

Australialainen taiteilija Guido van Helten toteuttaa syyskuussa Pohjoismaiden suurimman muraaliteoksen Hämeenlinnaan. Van Helten maalaa Kantolan vanhojen viljasiilojen julkisivuun 50 metriä korkean teoksen. Muraali on osa UPEA17-kaupunkitaidefestivaalia, jota järjestää Upeart- yhdistys.

Van Heltenin työt ovat valtavia, lähes fotorealistisia muotokuvia. Hän on tunnettu erittäin tarkkana ihmiskasvojen kuvaajana. Van Heltenin teosten aiheet ovat usein historiallisia ja koskettavia – hän luo taiteellaan kontrastia totutulle katutaiteelle ja kaupunkitilan mainoskuvastolle. Van Heltenillä on omintakeinen tyyli liittää työt yhteiskuntaan ja paikallisuuteen.

Taiteilija on aiemmin maalannut muraalin hylätyn viljasiilon julkisivuun Australian Victorian osavaltiossa sijaitsevaan Brimin kylään. 30 metriä korkeassa teoksessa on van Heltenin tyylille ominaisesti neljän ihmisen muotokuva.

Van Helten tulee Suomeen toista kertaa, sillä viime vuonna hän maalasi UPEA16-festivaalilla muraalin seitsenkerroksisen talon päätyseinään Helsingin Vallilassa. Hänen muraaliteoksiaan on myös muualla Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Grönlannissa.

Teoksen toteuttamisessa ovat mukana Visit Finland, Tikkurila, dripit.fi ja Hämeenlinnan kaupunki.

Lisätietoa UPEA17-kaupunkitaidefestivaalista:

Nettisivu: upeart.com