Pohjoispuolen ”Forte” ja ”Crescendo” Kuva: Ilkka Vuorinen

Kansainvälisesti tunnetun taiteilijan Jorma Hautalan teoskokonaisuus juhlistaa Järvenpään 70-vuotisjuhlavuotta

Pitkän linjan abstraktin taiteen edelläkävijä ja modernisti Hautala on suunnitellut neljän seinämaalauksen sarjan Järvenpään juhlavuoden kunniaksi. Taideteosten tuottajana toimii Upeart ja toteutuksesta vastaa taiteilijatyöryhmä Heidi Katajamäki, Aleksi Liimatainen, Ilkka Iijalainen ja Aku Aalto.

Teoskokonaisuus sijoittuu Wärtsilänkadulla sijaitsevien neljän 1960-lukulaisen asuintalon pohjois- ja eteläpäätyseiniin. Pohjoispuolen ”Forte” ja ”Crescendo” ovat juuri valmistuneet ja teokset julkistettiin Järvenpääjuhlassa 14.-15.8.2021. Eteläpuolen ”Rubato” ja ”Staccato” valmistuvat ensi vuonna.

Seinämaalausten nimet viittaavat suoraan musikaaliseen ulottuvuuteen ja Järvenpään kaupungin musikaaliseen historiaan. Näistä lähtökohdista Hautala itse toivoo, että tämä suuri neljän seinämaalauksen teoskokonaisuus ilmentyisi musiikkikaupungin visuaalisena kaikupohjana.

1960-luvun asuinrakennusten rakentamisen oli vastattava nopeasti kasvaviin asuntotuotannon tarpeisiin. Pelkistetty rakennus tarjoaa hienon alustan nykypäivän taideteokselle ja sen voidaan ajatella olevan uusi rakennustaiteellinen kerrostuma, joka luo sidoksen historian ja nykyisyyden välille. Teosten sommittelu seuraa talojen rakenteita ja volyymeja ollen puheenvuoro abstraktin taiteen mahdollisuuksista arkkitehtuurissa.

Teos on Hautalan uraa juhlistava monumentaalinen seinämaalauskokonaisuus. Tammikuussa 2021 80 vuotta täyttänyt Hautala on luonut mittavan taiteilijauran Suomessa sekä ulkomailla. Hänet on palkittu mm. lukuisissa seinämaalaus- ja grafiikkakilpailuissa vuodesta 1973 alkaen, Valtion taidepalkinnolla vuosina 1972 ja 1975, Pro Finlandia -mitalilla vuonna 1989 sekä Suomen Leijonan komentajamerkillä vuonna 2001. Hautala itse luonnehtiikin hanketta uransa kannalta merkitykselliseksi, tuotantoa summaavaksi taideprojektiksi.

Teknisesti haastavien teosten toteuttamiseen valittiin neljä taiteilijaa avoimen haun kautta. Prosessi alkoi tapaamisilla, joissa Hautala avasi taiteellista työskentelyään ja toimitti toteutusryhmälle tarkat, mittakaavaan tehdyt luonnokset. Taiteilijoiden yhteistyönä toteutettu julkisen taiteen hanke on kaikilta osin ainutlaatuinen kokonaisuus, jota ei voi suoraan verrata mihinkään muuhun Suomessa aikaisemmin tehtyyn. Ensi vuonna Järvenpäässä nähdään Suomen suurin seinämaalausten kokonaisuus, kooltaan yhteensä yli 1 000 m2.”

Valmistuttuaan teokset päätyvät osaksi Järvenpään Taidemuseon julkisen taiteen kokoelmaa ja kohteita edustavat taloyhtiöt pitävät hankkeessa mukana olemista suurena kunniana.

Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Kallioinen Rent sekä Ilves-maalit.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: