Kaisu Koiviston tuleva teos sijoittuu Hyvinkään Torikadulle asuinkerrostalon julkisivuun. Kuva: Ilkka Vuorinen

Kuvataiteilija Kaisu Koiviston Hyvinkäälle syntyvä taideteos tuo ympäristöön värien kirjoa ja valoa

Paikallinen tekstiiliteollisuuden historia inspiroi Kaisu Koiviston tulevan teoksen abstraktia ilmaisua. Lasista ja teräksestä rakentuva teos valaistaan myöhäissyksystä alkaen.

Hyvinkään keskustaan syntyy taideteos, jonka muoto- ja värimaailmassa on nähtävissä viitteitä paikalliseen tekstiilinvalmistuksen historiaan. Helsinkiläisen kuvataiteilija Kaisu Koiviston toteuttama teos sijoittuu Hyvinkään Vuokra-asunnot Oy:n asuinrakennukseen osoitteeseen Torikatu 17. Teoksen suunniteltu valmistumisajankohta ajoittuu vuodelle 2023.

“Teosta suunnitellessani tutustuin Hyvinkään tekstiiliteollisuuden arkistoihin Hyvinkään kaupunginmuseossa. Oli kiinnostavaa havainnoida trendivärien ja -kuosien kirjoa vuosikymmenien varrelta. Tekstiilien intensiiviset värit toivat mieleeni raanut, joiden rytmillinen raidoitus ja värit ovat aina kiehtoneet minua. Sen vuoksi valitsin teoksen nimeksi Rytmiraanu", kertoo Koivisto teoksen suunnittelutyöstä.

“Teoksen voi nähdä myös abstraktina väritutkielmana, joka käy vuoropuhelua rakennuksen julkisivun yksityiskohtien ja muotojen kanssa.”

Rytmiraanu rakentuu digitaalisesti väripainetusta lasista, maalatusta teräksestä ja led-valaistuksesta. Taideteos ottaa huomioon sijaintikohteensa arkkitehtoniset yksityiskohdat muodostaen ajallisen ja tilallisen kerrostuman rakennukseen ja sen ympäristöön. Myöhäissyksystä alkaen valaistussa teoksessa voi havaita uusia hehkuvia värisävyjä iltapäivän hämärtyessä jo varhain. Valoisana aikana teoksen väriskaala pääsee oikeuksiinsa luonnonvalossa.

Useita julkisia taideteoksia ja prosenttihankkeita urallaan toteuttanut Koivisto toivoo, että ihmiset havainnoisivat ympäristöä, jossa asuvat ja liikkuvat.

“Kaupunkitila muodostaa elävän ja muuttuvan kokonaisuuden, jonka olemukseen vaikuttavat monet asiat. Koen julkisten teosten toteuttamisen motivoivaksi, sillä siten olen konkreettisesti tekemässä ympäristöämme ottaen laaja-alaisesti huomioon historian ja nykyisyyden sekä kurottamassa kohti suurta tuntematonta eli tulevaisuutta”, kertoo Koivisto työskentelystään julkisessa tilassa.

Kaisu Koivisto työskentelee piirtämisen, valokuvien, installaatioiden, veistosten ja videoiden parissa. Hänen inspiraationaan toimii luonto, historia, rosoisuus ja raunioromantiikka sekä erilaiset ympäristöt. Yllättävät aiheen ja materiaalien yhdistelmät ovat ominaisia Koiviston teoksille – teräksen kiiltoon tai luonnonmateriaalien estetiikkaan yhdistyvät detaljit tuovat teoksiin ristiriitaisia elementtejä.

Koivisto aloitti taideopinnot Kankaanpään taidekoulussa 1980-luvulla ja valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2009. Hänet valittiin vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 1996. Koivisto on esittänyt teoksiaan lukuisissa näyttelyissä Suomessa ja muualla Euroopassa sekä Yhdysvalloissa ja Japanissa. Hänen teoksiaan löytyy useista merkittävistä julkisista ja yksityisistä kokoelmista.

Teos toteutetaan tilaustyönä Hyvinkään Vuokra-asunnot Oy:lle. Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastaa Upeart.

Lisätietoja medialle:

Hyvinkään Vuokra-asunnot Oy