Lahden Svinhufvudinkadun taidekilpailun voittoon taiteilija ja arkkitehti Jaakko Heikkilän kiviaiheista koostuva veistossommitelma

Lahden kaupunkirakenteessa näkyvälle paikalle ns. Nelon kortteliin sijoittuvaan uudistuotantokohteeseen haettiin yksivaiheisella taidekilpailulla teossarjaa, joka asettuu luontevasti osaksi ympäristöä ja elävöittää kaupunkitilaa. Lahden Talojen järjestämän kilpailun voittajaksi valittiin Jaakko Heikkilän teosehdotus “Kivenpuoleinen”.

Avoimessa ja anonyymina Lahden Talot Oy:n järjestämässä taidekilpailussa teosehdotusten aihe ja toteutustapa oli vapaa. Kilpailuun saapui määräaikaan mennessä ilahduttavat 30 teosehdotusta, jotka erosivat keskenään hyvinkin paljon tyyliltään ja toteutustavaltaan.

Kilpailuohjelmassa korostettiin tulevan teoksen taiteellista ja elämyksellistä laatua sekä yleistä sopivuutta puukerrostalokortteliin ja sen ympäristöön. Arvioinnin jälkeen palkintolautakunta valitsi kilpailun voittajaksi ja toteutusvaiheeseen taiteilija ja arkkitehti Jaakko Heikkilän teosehdotuksen “Kivenpuoleinen”.

Palkintolautakunta kiittää voittajaehdotuksen materiaalivalintaa, sommitelmaa ja yleistä sopivuutta kohteeseen. Teoksen luonnonkivistä ja metallista valmistetut elementit luovat elävän kokonaisuuden riitelemättä rakennuksen puujulkisivun kanssa. Yksinkertainen, mutta kiinnostava valaisuehdotus antaa teokselle uuden ilmeen illan hämärtyessä kohti yötä. Teoskokonaisuuden katsotaan luovan toivottua jatkuvuutta läpi Nelon korttelin sen levittäytyessä rakennusten julkisivuihin.

Heikkilän teos on kiviaiheista koostuva veistossommitelma, joka rakentuu kuudesta eri rakennusten julkisivuun sijoittuvasta osasta. Teos on saanut inspiraation luonnosta ja sen jäsentelemättömyydestä.

Toiseksi sijoittui Johanna Sinkkosen teosehdotus “Vulgare”, joka saa palkintolautakunnalta kiitosta sen toteutustavasta, joka yhdistelee taidokkaasti useita eri teollisia materiaaleja huomioiden niiden sopivuuden puukerrostalokohteeseen. Kolmanneksi sijoittui Jukka Mäen teosehdotus “Viestejä”, jonka orgaanisen, puukerrostalokohteeseen sopivan värimaailman palkintolautakunta kokee onnistuneeksi.

Kolme parasta ehdotusta palkitaan 5 000 euron, 3 000 euron ja 1 000 euron arvoisin rahapalkinnoin.

Kilpailun voittanut teos toteutetaan Lahden Kartanon kaupunginosan Nelon puukerrostalokortteliin osoitteeseen Svinhufvudinkatu 7, 9 ja 11. Ensimmäinen opiskelija-asumiskäyttöön tuleva Lahden Asunnot Oy:n uudistuotantohanke valmistui lokakuussa 2022. Teossarja sijoittuu pääosin korttelin kolmen 5-kerroksisen puukerrostalon julkisivuihin. Teoskokonaisuuden suunniteltu valmistumisajankohta on vuosi 2025.

Taidekilpailun palkintolautakuntana toimi Lahden Talot Oy:n toimitusjohtaja Jukka Anttonen (pj.), Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymän toimitusjohtaja Martti Tokola, sisustusarkkitehti Tapio Anttila, kuvanveistäjä Elisa Lientola, Lahden Talot Oy:n kiinteistöjohtaja Harry Koskela sekä Lahden Talot Oy:n markkinointipäällikkö Piia Jokiaho.

Taidekilpailun koordinoinnista vastasi Upeart.

Lisätietoja medialle:

Lahden Talot Oy