Arkkitehti ja kuvanveistäjä Jaakko Heikkilän veistossarja "Kivenpuoleinen" valmistuu vaiheittain Svinhufvudinkadulle Lahdessa. Kuva: Ilkka Vuorinen

Puukerrostalokortteliin toteutettu taideteos on ensimmäinen osa Lahden Svinhufvudinkadulle valmistuvasta veistossarjasta

Avoimen taidekilpailun kautta valitun Jaakko Heikkilän teos Kivenpuoleinen toteutetaan vaiheittain kerrostalojen julkisivuihin Lahden Kartanon kaupunginosassa. Veistossommitelman pyöreäksi hioutuneet luonnonkivet on kerätty alueen ympäristöstä.

Ensimmäinen osa arkkitehti ja kuvanveistäjä Jaakko Heikkilän teossarjasta Kivenpuoleinen on valmistunut Lahden Kartanon kaupunginosassa Nelon puukerrostalokortteliin. Teos sijoittuu Lahden Asunnot Oy:n opiskelija-asumiskäytössä olevan kiinteistön ja sen huoltorakennuksen julkisivuihin osoitteessa Svinhufvudinkatu 11. Vaiheittain toteutettava kuusiosainen teossarja levittäytyy valmistuessaan kolmen puukerrostalon julkisivuihin ja luo toivottua jatkuvuutta läpi korttelin.

Heikkilän teos on kiviaiheista koostuva veistossommitelma, joka on saanut inspiraation luonnosta ja sen jäsentelemättömyydestä. Teoksen materiaaleina on käytetty luonnonkivistä ja metallista valmistettuja elementtejä. Arkkitehtina työskentelevää Heikkilää kiinnostaa tilan, arkkitehtuurin ja maiseman suhde taiteeseen.

“Olen kerännyt kivet Lahden alueelta erilaisista luonnonpaikoista ja soramontuilta. Kiviksi valikoitui ajan saatossa pyöreiksi hioutuneet kivet, joiden materiaalina on muun muassa punaista, mustaa ja valkoista graniittia. Kivien seassa on ruostumattomasta teräksestä taottuja kiiltäviä metalliaiheita, jotka luovat kontrastisen suhteen kiville”, kertoo Heikkilä teoksestaan.

Heikkilän teos voitti Lahden Talot Oy:n järjestämän Svinhufvudinkadun taidekilpailun vuonna 2022. Avoimessa taidekilpailussa haettiin teossarjaa, joka elävöittää kaupunkitilaa ja asettuu luontevasti osaksi uudistuotantokohdetta osoitteessa Svinhufvudinkatu 7, 9 ja 11. Yhteensä kilpailuun osallistui 30 teosehdotusta.

Teossarjan valmistuneen osan valaistus toteutetaan syksyllä 2024. Koko teoksen suunniteltu valmistumisajankohta ajoittuu vuodelle 2025.

Jaakko Heikkilä (s. 1995) on helsinkiläinen arkkitehti ja kuvanveistäjä. Hän valmistui arkkitehdiksi vuonna 2021 Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Heikkilän taiteellinen ura on alkanut avointen taidekilpailujen myötä. Svinhufvudinkadun veistossarja on hänen ensimmäinen julkiseen tilaan sijoittuva teos. Kilpailumenestystä Heikkilälle on viime vuosien aikana tullut niin Turun musiikkitalon taidekilpailusta kuin Kangasalan Timanttikorttelin taidekilpailusta.

Teoksen tilaaja on Lahden Talot Oy. Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastaa Upeart.

Lisätietoja: