Kim Somervuori, "Kaupunkikukkia" (2023), Raahe. Kuva: Antti Baas

Raahen ensimmäisessä seinämaalauksessa näkyy kuvataiteilija Kim Somervuoren maalauksellinen ilmaisu ja viittauksia populaarikulttuuriin

Kaupunkikukkia on moderni kukkakimppu ja taiteilijan tervehdys raahelaisille. Asukkaiden kiittelemän teoksen myötä kaupunkiin on jo toivottu lisää julkista taidetta.

Raahen keskustaan on valmistunut kaupungin ensimmäinen ja pitkään toivottu seinämaalaus. Kuvataiteilija Kim Somervuoren teos Kaupunkikukkia toteutui osana KRIPA-hanketta (Kansainvälinen residenssien innovaatioverkosto Pohjois-Pohjanmaalle), joka luo uudenlaista liiketoimintaa ja yhteistyötä taiteen ja kulttuurin alalle. Teos sijoittuu Seminaarinkatu 2:ssa sijaitsevan kiinteistön eteläpäätyyn.

Teoksen suunnittelun pohjana toimi kesäkuussa Raahessa järjestetty Somervuoren ohjaama työpaja, minkä lisäksi teoksessa nähdään myös taiteilijan Raahesta ammentamia ajatuksia.

”Seinämaalaushanke sujui kokonaisuudessaan mutkattomasti ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Aiemmin jopa hieman ankean näköisen maiseman elävöittäminen on saanut alueen asukkailta kiitosta ja kaupunkiin on jo ehditty toivoa lisää julkista taidetta seinämaalauksen innoittamana”, iloitsee KRIPA-hankkeen projektikoordinaattori Heikki Ylikulju.

Graffitien ja korkeataiteen traditiot kohtaavat Somervuoren moni-ilmeisissä ja yllätyksellisissä teoksissa. Taiteilija kokee, että hänen Raaheen toteuttamansa teoksen juuret ovat syvemmällä modernistisessa maalaustaiteessa kuin seinämaalauksissa yleensä on totuttu näkemään.

”Toteutuksessa näkyy itselleni tunnusomainen rosoinen maalaustyyli. Skaalasin kädenjälkeni suurempaan mittakaavaan ja sommittelin teoksen seinälle samalla tarkkuudella kuin kankaalle toteuttamani pienemmät teokset pyrkien maalaukselliseen ilmaisuun”, kertoo Somervuori.

Teoksessa on viittauksia populaarikulttuuriin ja siitä löytyy esimerkiksi laulujen nimiä kuten, Camera Obscuran Honey in the Sun, Hercules & Love Affairin Blind, Tom Waitsin Rain Dogs ja Neil Youngin See the Sky About to Rain, jotka ovat paitsi visuaalisia elementtejä myös viittauksia ihmisten väliseen viestintään.

“Biisien nimet ovat silmäniskuja teoksen katsojalle, jolla on mahdollisuus löytää ja tunnistaa ne”, toteaa Somervuori.

Somervuoren työskentelylle on luontevaa, että luonnos ja ajatus teoksesta elää hetkessä olematta turhan sitova. Kaupunkikukkia-teoksessa esittävä lähtökohta, kukkakimppu, kasvaa abstraktiin suuntaan unohtamatta traditioita. Samalla maalaus on taiteilijan tervehdys kaikille raahelaisille.

Kaupunkikukkia on moderni kukkakimppu. Se ei ole tiukasti sidottu, vaan vapaa ja lennokas kuin se olisi itse rakkaudella poimittu niityltä tai kadunvarsilta.”

Osana KRIPA-hanketta toteutetun teoksen mahdollistajia olivat Raahen kaupunki, Kummatti Oy ja Nuorisovaltuusto. Hankkeen tuotannosta ja taidekoordinoinnista vastasi Upeart.

Kansainvälinen residenssien innovaatioverkosto Pohjois-Pohjanmaalle (KRIPA) -hankkeessa Pohjois-Pohjanmaalle luodaan kansainvälisen residenssitoiminnan arktinen keskittymä. KRIPA-hankkeen toteuttajia ovat Raahen kaupunki, Iin kunta sekä Kuusamo-opiston kannatusyhdistys ry. Hanketta rahoittaa ELY-keskus sekä EU:n Maaseuturahasto ja se liittyy Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan.

Lisätietoja:

Raahen kaupunki