Sainerin teos 'Polka' elävöittää Kallion katukuvaa UPEA18-taidefestivaalin myötä.

Sainerin muraali Helsingin Kalliossa on valmis

Helsingin Kalliossa valmistui tällä viikolla näyttävä seinämaalaus noin viikon maalaustyön päätteeksi. Muraalitaiteen mestariksi kutsuttu Sainer toteutti surrealistisella twistillä maalatun muotokuvan asuinkerrostalon julkisivuun osoitteessa Toinen linja 10. 'Polka' nimeä kantava teos on toteutettu osana UPEA18-taidefestivaalia.

Vain muutaman muraalin vuodessa maalaava Sainer on urbaanin katutaiteen yksi tämän hetken kiinnostavimmista nimistä. Taiteilijan suitsutettu tyyli on hurmannut nyt myös maalaustyön etenemistä seuranneet kalliolaiset. Puolalainen taiteilija hallitsee visuaalisen ilmaisun, jossa klassiset muotokuvat ja universaalit aiheet sukeltavat surrealismin syvyyksiin.

Teoksen toteuttamisessa ovat mukana Helsingin kaupunki, Helsingin kaupungin asunnot Oy, Tikkurila ja Pintaväri.

Helsingissä toteutetaan UPEA18-festivaalin myötä myös kaksi muuta teosta. Eero Lampinen maalaa parhaillaan Vaasankadulla asukkaiden kanssa yhteistyössä suunniteltua muraalia ja Jussi TwoSeven viimeistelee kahden kerrostalon julkisivuihin sekä alueen sähkökaappeihin sijoittuvaa teossarjaa Kannelmäessä.

UPEA18-taidefestivaalin aikana toteutetaan 20 pysyvää julkista taideteosta 12 kaupunkiin ympäri maan. Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma kannustaa ihmisiä tutustumaan julkiseen taiteeseen ja osallistumaan siitä käytävään keskusteluun. Festivaalin teokset toteutetaan syyskuun aikana. Tapahtuman järjestää Upeart.

Kuvia Sainerin teoksesta täältä.
Kuvia kaikkien UPEA18-teosten etenemisestä median käyttöön täältä.

Lisätietoa UPEA18-taidefestivaalista:

Nettisivu: http://www.upeart.com