Laura Gröndahl, "Plants", 2022, Järvenpää. Kuva: Ilkka Vuorinen

Taiteilija Laura Gröndahlin suuri seinämaalaus hurmaa Järvenpään Jampassa

Järvenpään Jampassa kesän kasviloisto on parhaimmillaan, kun taiteilija Laura Gröndahlin näyttävä muraalitaideteos värittää kaupunginosan maisemaa. Näkyvälle paikalle sijoittuva teos valmistui Järvenpään Mestariasunnot Oy:n kiinteistöön Jampankaareen.

Järvenpään Jamppaan on valmistunut kellokoskelaisen taiteilija Laura Gröndahlin suuri muraali, jonka näyttävä kasviloisto koristaa nelikerroksisen talon julkisivua. Järvenpään Mestariasunnot Oy:lle suunniteltu ja toteutettu taideteos piristää palvelusasumisyksikkönä toimivan kiinteistön ympäristöä ja elävöittää Jampan aluetta laajemminkin. Raikasta tunnelmaa huokuva maalaus syntyi palveluasumista tarjoavan Tammistokodin ulkoseinään osoitteeseen Jampankaari 4 A–B.

Muun muassa kuosisuunnittelijana työskentelevän Gröndahlin teoksessa toistuu valloittava kasvikuvio, joka rytmittyy taidokkaasti seinälle skaalautuen muhkeammassa koossa rakennuksen toiseen reunaan. Luontevasti ympäristöön asettuva muraali kantaa nimeä ”Plants”, ja se on osa lahjakkaan taiteilijan luontoaiheista ”Flowers and Plants” -teossarjaa. Jampankaaren muraali on Gröndahlin toistaiseksi suurin teos, ja sen toteutus oli mieluisa haaste taiteilijalle.

”Lähdin innokkaana toteuttamaan teosta, ja se olikin pitkäaikainen haave, joka tuli todeksi. Ison seinän maalaaminen on intensiivistä ja aika rankkaakin, mutta samalla mahtavaa. On hienoa, että saan toteuttaa töitäni niin monelle erilaiselle pohjalle. Toivon, että pääsen tulevaisuudessa tekemään vielä paljon muraaleja ja muita julkisen taiteen teoksia”, kertoo Gröndahl.

Monipuolisesti muotoilun parissa työskentelevä Gröndahl on tehnyt printtisuunnittelua useille yrityksille, kuten H&M:lle, Zaralle ja Nansolle. Tampereen Ratikan penkkikuosin suunnittelijaksi Gröndahl tuli valituksi portfoliohaulla vuonna 2019.

Jampankaaren muraali toteutettiin tilaustyönä Järvenpään Mestariasunnoille. Toimitusjohtaja Veikko Simunaniemi on hankkeeseen tyytyväinen ja suhtautuu lopputulokseen innostuneesti.

”Tämäntyyppinen taideteos on aina sekä asukkaille että asuinalueelle myönteinen asia. Taide parantaa kiinteistön arvostusta ja lisää yleistä viihtyisyyttä. Laura Gröndahl tuli valituksi hankkeen taiteilijaksi, koska hänen työnjälkensä puhuu puolestaan. Jampankaari nelosen teos on mielestäni hauska, piristävä ja upea maalaus”, toteaa Simunaniemi.

Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastasi Upeart.

Lisätietoja:

Järvenpään Mestariasunnot Oy