Poliisiaseman seinää koristava Leon Keerin muraali toteutettiin osana UPEA18-taidefestivaalia. Kuva: Sami Nurmi

UPEA18 elävöittää arkiympäristöjä ympäri Suomen

UPEA18-taidefestivaali on parhaillaan käynnissä ympäri maan. Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma tuo tänä vuonna taidetta 20 kohteeseen 12 kaupungissa. Syyskuisen festivaalin ensimmäiset teokset ovat jo valmistuneet ja teostoteutuksia käynnistyy parhaillaan ympäri maan.

Taidetta poliisiaseman seinään, asukkaiden kanssa suunniteltu teos, Fingerpori-muraali ja paljon muuta

Viime viikolla valmistui Salon poliisiaseman julkisivuun optista illuusiota hyödyntävä taideteos hollantilaisen Leon Keerin toimesta. Kaupunkilaisten keskuudessa suurta ihailua herättänyt teos on otettu innostunein mielin vastaan myös virkavallan parissa. Teos valmistui osoitteessa Kirkkokatu 1.

Kotkassa on valmistumassa viime viikolla aloitetut teokset. Muotokuvamaalauksistaan tunnettu Helen Bur maalaa muraalia Nelosteatterin julkisivuun osoitteessa Satamakatu 4. Surrealistisista muraaleista tunnettu Waone Interesni Kazki maalaa teoksen osoitteessa Kymenlaaksonkatu 12. Kemissä on valmistumassa abstraktista taiteestaan tunnetun Kenorin muraali Prima-talon julkisivuun osoitteessa Valtakatu 7-9.

Viime viikolla maalaustyöt aloitti Eero Lampinen Helsingin Vaasankadulla. Taloyhtiön asukkaiden kanssa yhteistyössä suunniteltu teos valmistuu osoitteessa Vaasankatu 19. Viime viikolla työt käynnistyivät myös Joensuussa, kun puolalaiset huippuluokan taiteilijat Natalia Rak ja Robert Proch aloittivat muraalien maalaukset osoitteissa Länsikatu 18 ja Sepänkatu 15.

Parhaillaan Tampereen Tesomalla valmistuu Pertti Jarlan Fingerporiin perustuva muraalisarja kolmen kerrostalon julkisivuun. Teoksen valmistumista voi seurata osoitteessa Kohmankaari 2-6.

Jyväskylässä työn aloitti viime viikolla puolalainen taiteilija Sepe. Lyseon lisärakennuksen julkisivuun maalattavan muraalin valmistumista voi seurata osoitteessa Yliopistonkatu 13. Tällä viikolla Jyväskylässä alkaa muraalin maalaus myös toisessa UPEA18 kohteessa, kun David de la Mano ryhtyy maalaustyöhön osoitteessa Ramoninkatu 2.

Seinäjoella maalautuu parhaillaan Gummy Guen abstrakti muraali 8-kerroksisen asuinkerrostalon julkisivuun osoitteessa Luomanranta 7. Ensimmäistä kertaa festivaalissa mukana olevassa kaupungissa käynnistyi myös toinen teostoteutus, kun Silja Selonen aloitti maanantaina ympäri kaupunkia levittyvien lintumuraalien maalaamisen.

Valtakunnallinen UPEA18-taidefestivaali kannustaa tutustumaan julkiseen taiteeseen ja osallistumaan siitä käytävään keskusteluun. Festivaalin teokset toteutetaan 1.–30.9. Tapahtuman järjestää Upeart-taidekollektiivi.

Kuvia edeltävältä viikolta täältä.
Kuvia kaikkien UPEA18 teosten etenemisestä täältä.

Lisätietoa UPEA18-taidefestivaalista:

Nettisivu: http://www.upeart.com
Twitter: http://www.twitter.com/upeartfinland
Newsdesk: https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Lisätiedot ja taiteilijoiden haastattelupyynnöt:

Hanne Heinonen
pr (at) upeart com