UPEA18-taidefestivaalin myötä luotiin 20 pysyvää julkisen taiteen teosta. Yksi niistä on Helen Burin muraali Kotkassa.

UPEA18-taidefestivaalin kaikki teokset valmiita

UPEA18-taidefestivaalin kaikki teokset ovat nyt valmiita ja ihailtavissa ympäri maan. Vaikuttavaa julkista taidetta syntyi huippuluokan taiteilijoiden voimin yhteensä 20 kohteeseen 12 suomalaiskaupungissa. UPEA-taidefestivaali on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma, joka järjestettiin nyt kolmatta kertaa.

UPEA18 kannustaa ihmisiä tutustumaan julkiseen taiteeseen ja osallistumaan siitä käytävään keskusteluun. Vuosittaisen tapahtuman järjestää Upeart-taidekollektiivi.

UPEA18-taidefestivaalissa syntyneet teokset:

Espoo:

Fotorealismin pioneerin Case Maclaimin teos valmistui 7-kerroksisen asuinkerrostalon julkisivuun Matinkylässä osoitteessa Pyyntitie 2.

20 pysyvästä miniatyyriveistoksesta koostuva Isaac Cordalin installaatioteos elävöittää Karakallion aluetta. Veistokset löysivät kukin paikkansa kekseliään sijoittelun myötä eri puolilta asuinaluetta.

Helsinki:

Surrealistisella twistillä maalattu muraalimestari Sainerin teos 'Polka' ilahduttaa Kalliossa osoitteessa Toinen linja 10.

Kahden kerrostalon julkisivuihin ja alueen sähkökaappeihin levittyvä Jussi TwoSevenin teossarja ROAR-00420 valmistui Kannelmäessä. Seinämaalaukset sijaitsevat osoitteessa Soittajanpolku 1.

Taloyhtiön asukkaiden kanssa yhteistyössä suunniteltu teos on kuvittaja Eero Lampisen käsialaa. Osoitteessa Vaasankatu 19 sijaitseva muraali ikuistaa legendaarisen Vaasankadun omaleimaisen profiilin.

Hyvinkää:

Vaikuttava perhosmuraali 'Hyvinkään perhosia' on huikea taidonnäyte lahjakkaalta Mantralta ja ilahduttaa osoitteessa Jokelankatu 7.

Iisalmi:

Taiteilijakaksikon How & Nosm'n muraali 'Animal Farm' tuo monikerroksellista ilmaisua ja värien ilottelua osoitteessa Satamakatu 9.

Joensuu:

Hehkuvia värejä katukuvaan tuova Natalia Rakin teos 'Tree of life' ilahduttaa osoitteessa Länsikatu 18.

Useiden perspektiivien ja arkkitehtonisten kuvioiden taitaja Robert Prochin taidonnäyte ikuistui muraalina asuinkerrostalon julkisivuun osoitteessa Sepänkatu 15.

Jyväskylä:

Mustavalkoisia silhuettikuvioita ikuistava David de la Manon 'The Invisible Journey' sijaitsee asuinkerrostalon julkisivussa osoitteessa Ramoninkatu 2.

Synkän kiehtovaa ilmaisua omaava Sepen muraali 'Blessing' valmistui lyseon lisärakennuksen julkisivuun osoitteessa Yliopistonkatu 13.

Kemi:

Vaikuttava abstrakti muraali 'Contigo' valmistui Prima-talon julkisivuun osoitteessa Valtakatu 7-9 espanjalaisen taiteilijan Kenorin toimesta.

Kotka:

Yhteisöllisyys- ja kierrätysteemainen Helen Burin teos koristaa Nelosteatterin seinää osoitteessa Satamakatu 4.

Surrealistinen 'Spirit of antique book' valmistui asuinkerrostalon päätyseinään. Taiteilija Waone Interesni Kazki on omistanut osoitteessa Kymenlaaksonkatu 12 sijaitsevan teoksen kaikille kirjojen ystäville.

Oulu:

Syksyn sävyjä ikuistava Andrew Hemin 'Crystal Blue' muraali syntyi keskeiselle paikalle Oulussa. Kainuunkatu 1 osoitteessa sijaitseva teos näkyy myös ohittavalle junaliikenteelle.

Salo:

Näyttävä teos syntyi kaupungin keskustan maamerkin, Salon siilorakennuksen, kolmelle julkisivulle. Fabio Petani maalasi vaikuttavan 'Methanol & Anemone Coronaria' muraalin vain kahdeksassa päivässä.

Optista illuusiota hyödyntävä Leon Keerin teos ilahduttaa Salon poliisiaseman julkisivussa osoitteessa Kirkkokatu 1.

Seinäjoki:

Abstrakti muraali 'Nordic Breath' nousi 8-kerroksisen asuinkerrostalon julkisivuun osoitteessa Luomanranta 7 italialaisten veljesten muodostaman taiteilijakaksikon Gummy Guen toimesta.

15 kiinteistön julkisivuihin levittyvät Silja Selosen lintumuraalit tuovat hienovaraisia yksityiskohtia eri puolille kaupunkia.

Tampere:

Tampereen Tesomalle syntyi humoristinen kolmen kerrostalopäädyn kattava muraalikokonaisuus. Pertti Jarlan Fingerporiin perustuva teos ikuistaa Heimo Vesan seikkailut osoitteessa Kohmankaari 2-6.

Kuvat UPEA18 teoksista median käyttöön täältä.
Valmistumisvaiheen kuvia median käyttöön täältä.
Lue lisää teoksista täältä.

Lisätietoa UPEA18-taidefestivaalista:

Nettisivu: http://www.upeart.com