Otaniemen lukion tutor ottaa vauhtia uuteen kouluvuoteen. Kuva: Otaniemen lukio

Uuden Otaniemen lukion identiteetti saa voimaa taiteesta – Jussi TwoSevenin vallaton karhuteos valmistui julkisivuun

Taide on näyttävässä roolissa elokuussa 2019 toimintansa aloittaneen Otaniemen lukion julkisivussa. Uuden koulurakennuksen kahdelle seinälle on valmistunut ilmeikkäistä eläinhahmoistaan tunnetun kuvataiteilija Jussi TwoSevenin teos juoksevasta nuoresta karhusta. Elämää ja energiaa uhkuva taideteos on onnistunut vahvistamaan yhteishenkeä tilanteessa, jossa kaksi lukiota yhdistyy uudeksi kouluksi – Otaniemen lukioksi.

Espoossa sijaitseva Otaniemen lukio on aloittanut toimintansa uusissa tiloissa, joissa julkinen taide on saanut paraatipaikan. Idea muraalin toteuttamiseen syntyi rakennuttaja HGR Property Partnersin ja Otaniemen lukion yhteisessä kokouksessa, jossa pohdittiin rakennuksen julkisivun käsittelyä. Samalla etsittiin tapoja, joilla innostaa oppilaat ottamaan uusi koulu omakseen.

“Kerroin kokouksessa Jussi TwoSevenin Espoon keskukseen tekemistä eläinteoksista, joita ihailen aina lenkkeillessäni. Arkkitehti innostui ideasta heti ja rakennuttaja lupasi rahoittaa projektin lahjana uudelle lukiollemme”, taustoittaa Otaniemen lukion kehittäjärehtori Kaisa Tikka teoksen syntyä.

Kaisa Tikan mukaan muraaliprojekti oli myös tärkeä tapa rakentaa uudelle koululle identiteettiä haastavassa tilanteessa. Uusi Otaniemen lukio muodostuu kahdesta lukiosta, Olarin matematiikan ja luonnontieteen erityislukiosta sekä teatteri- ja medialinjan tarjoavasta Pohjois-Tapiolan lukiosta. Kun kaksi perinteikästä lukiota yhdistyy, muutos ei ole mutkaton. Opiskelijat haluttiin innostaa mukaan yhteisen lukion rakentamiseen järjestämällä heille oma työpaja muraaliprojektin aikana. Siellä molempien lukioiden opiskelijat pääsivät tutustumaan Jussi TwoSeveniin, hänen teoksiinsa ja työtapaansa sekä työstämään omia ideoitaan graffitimaalausteoksiksi taiteilijan ja kuvataiteen lehtori Sanna Ropposen ohjauksessa. Työpajassa käsiteltiin myyttistä luontoa ja mytologisia olentoja – teemoja, jotka toistuvat myös julkisivun taideteoksessa.

Taideteos voi olla myös oppimistilan sydän

Julkisivun karhuteos on saanut Kaisa Tikan ja Sanna Ropposen mukaan yksinomaan positiivista palautetta. Teos herättää hyvää mieltä ja vuoropuhelua niin opiskelijoissa, henkilökunnassa kuin koulun kansainvälisissä vierailijoissa. Taiteella on Tikan ja Ropposen mielestä positiivisia vaikutuksia kouluympäristössä, ja siksi siihen pitäisikin panostaa enemmän kun kouluja peruskorjataan ja rakennetaan.

“Taiteen voisi nostaa paljon suurempaan rooliin koulutiloissa ja muissa oppimisympäristöissä, kun opiskelu tapahtuu entistä enemmän virtuaalisissa digiympäristöissä. Liitutaulun ja pulpetin sijaan fyysisen oppimistilan sydän voisi olla taideteos, joka kokoaa ihmiset yhteen, tarjoaa paikan vuorovaikutukselle ja identiteetin yhteisölle. Ihannetilanteessa taiteen roolista puhuttaisiin jo aivan ensimmäisissä rakennuskokouksissa, ennen seinien ja sähköpistokkeiden paikkoja”, Sanna Ropponen visioi.

Jussi TwoSevenin toteuttaman taideteoksen suunnittelu käynnistyi kevättalvella 2019 ja se valmistui juhannuksen alla. Teos on syntynyt yhteistyössä rakennuttaja HGR Property Partnersin, Otaniemen lukion ja julkisen taiteen hankkeita järjestävän Upeart ry:n kanssa. Teos julkistetaan virallisesti Espoo-päivänä 30.8. Otaniemen lukiolla klo 15 järjestettävässä tilaisuudessa. Samalla teos saa oppilaiden ehdotuksiin pohjautuvan nimen.

Lisätietoja:

Kehittäjärehtori Kaisa Tikka, Otaniemen lukio, kaisa.tikka@espoo.fi, puh. +358 50 3525230

Kuvataiteen lehtori Sanna Ropponen, Otaniemen lukio, sanna.ropponen@espoo.fi, puh. +358 40 535 8363