Andrew Hem 'Crystal Blue' - Kainuuntie 1, Oulu

Viisi muraalimaalausta Ouluun, kaupunkilaiset päättävät sijainnin ja pääsevät vaikuttamaan sisältöön

Toteutamme Ouluun viiden muraalin teossarjan yhteistyössä Oulun kulttuurisäätiön kanssa vuosien 2022-2026 aikana. Muraalit ovat osa Euroopan kulttuuripääkaupungin, Oulu2026:n, kulttuuriohjelmaa.

Kaupunkilaiset pääsevät ehdottamaan ja ideoimaan vuosittain toteutettavia muraaleja yleisöäänestyksissä, joista ensimmäinen on avoinna nyt. Äänestyksiä järjestetään joka vuosi vuoteen 2025 saakka, ja muraalit toteutetaan aina eniten ääniä saaneille alueille. Osallistujat pääsevät äänestämään kaupunginosaa tai ehdottamaan jopa tarkempaakin kohdeosoitetta. Samalla on mahdollista kertoa kyseiseen asuinalueeseen liittyviä muistoja ja tarinoita, joita taiteilija voi käyttää myöhemmin teossuunnittelun pohjana.

”Oulussa on useita kaupunginosia, joista löytyy paljon historiaa, tarinoita ja mielenkiintoisia ilmiöitä. Muraaleilla halutaan tuoda esiin alueiden omalaatuisuutta”, kertoo Oulu2026-yhteisöpäällikkö Heli Metsäpelto.

Seuraavan vuoden äänestys käynnistyy aina edellisvuoden teosjulkistuksen yhteydessä. Euroopan kulttuuripääkaupunkivuonna 2026 teos toteutetaan Oulun keskustan alueelle.

Vuoden 2022 muraalin äänestys on käynnissä

Vuoden 2022 muraali toteutetaan elokuussa ja julkaistaan syyskuussa. Nyt oululaisilla on mahdollisuus äänestää, minne ensimmäinen muraali maalataan. Äänestää voi 3.4.2022 saakka Oulu2026-verkkosivuilla www.oulu2026.eu/muraali.

Muraalisarjaa varten avataan ammattilaistaiteilijoille suunnattu globaali portfoliohaku, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Taiteilijavalintaa varten kootaan julkisen taiteen ammattilaisista koostuva raati, joka valitsee hakuun osallistuneista taiteilijoista Ouluun kutsuttavan taitelijan.

Kaupunkitaiteesta iloa arkeen

Omaperäinen kaupunkitaide näyttää uusia puolia tutuista kulmista sekä yllättää ja ilahduttaa arjen keskellä. Oulun kaupunki haluaa omalta osaltaan muuttaa asuinympäristöämme värikkäämmäksi ja rajoja rikkovammaksi. Asteen verran elämyksellisempi ja kauniimpi kaupunki on jokaisen oululaisen oikeus. Kaupunkikuvan värittämisen hengessä Oulussa tehdään tulevaisuudessa muutakin hurmaavaa ja hätkähdyttävää.

Lisätietoja:

press@upeart.com