Käteinen on vain varjo entisestään – myös jouluostoksilla

Ostokäyttäytyminen kehittyy lähimaksamisen sekä mobiiliteknologian johdolla – muutos näkyy myös jouluostosten tekemisessä

Helsinki, 1. joulukuuta 2016: Visa Inc. (NYSE: V) Lähimaksuominaisuudella varustetut maksukortit sekä muut uudet maksutavat ovat nopeutensa ja helppoutensa ansiosta suosittuja myös jouluostoksilla, ja kuluttajat ovat hylkäämässä käteisen.

LÄHIMAKSAMINEN KASVUSSA KAIKISSA IKÄRYHMISSÄ

Euroopassa on tällä hetkellä 165 miljoonaa lähimaksuominaisuudella varustettua maksukorttia sekä 3,4 miljoonaa lähimaksuja hyväksyvää maksupäätettä. Lähimaksuominaisuuden käyttö onkin kasvanut Visan Digital Payments Studyn tulosten mukaan vuoden 2015 36 prosentista 52 prosenttiin vuonna 2016. Lähimaksamisen käyttö ei ole kasvussa ainoastaan nuorten kuluttajien keskuudessa, vaan se on yleistynyt kaikissa ikäryhmissä. Eniten kasvua on tapahtunut 55-64-vuotiaiden keskuudessa, missä lähimaksuominaisuuden käyttö on kasvanut 64 % vuodesta 2015.

LÄHIMAKSAMINEN MUUTTAA MAKSUKÄYTTÄYTYMISTÄ

Lähimaksamisen yleistyminen näyttäisi vaikuttavan myös muihin maksutapoihin. Euroopassa lähimaksukorttia käyttävät kuluttajat ovat avoimempia käyttämään esimerkiksi mobiililaitetta maksamiseen kaupassa (52 % lähimaksukorttia käyttävistä vs. 32 % ei lähimaksukorttia käyttävistä kuluttajista), tekemään ostoksia vähittäiskauppiaan sovelluksen kautta (49 % vs. 31 %) sekä maksamaan aterian (50 % vs. 30 %).

Lähimaksamisen ohella kuluttajat ovat huomanneet myös muiden uusien maksutapojen edut. Vuonna 2016 44 % Visan tutkimukseen osallistuneista ihmisistä kertoi käyttävänsä mobiilimaksusovelluksia – viime vuonna vastaava luku oli 38 %. Lähes puolet (46 %) tutkimukseen vastanneista kokee, että mobiililaitteella tai puettavalla älylaitteella maksaminen on tehnyt heidän tarvitsemiensa tuotteiden ostamisesta helpompaa.

Maksamisen nopeutuminen tukee myös digitaalisten lompakoiden käyttöönottoa eri ostokanavissa. Eurooppalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita käyttämään digitaalisia lompakoita ostosten tekemiseen kivijalkakaupassa (37 %), sovellusten kautta (51 %), sekä verkossa 56 %). Kuluttajien mukaan kätevyys (61 %) sekä mahdollisuus maksaa missä ja milloin vain (59 %) olivat merkittävimpiä hyötyjä digitaalisten lompakoiden käytössä.

SEKÄ VERKKOKAUPPAA ETTÄ KIVIJALKAA HYÖDYNNETÄÄN OSTOPÄÄTÖSTEN TEKEMISESSÄ

Visan Digital Payments -tutkimuksen tulosten mukaan näyttäisi myös siltä, että kuluttajat käyttävät ostosten tekemiseen verkko- ja kivijalkakauppojen yhdistelmää, varsinkin ostaessaan kalliimpia tuotteita. Seitsemän kymmenestä eurooppalaisesta kuluttajasta käy katsomassa tuotetta kivijalkakaupassa ennen kuin tilaa sen verkosta. 66 % kuluttajista vuorostaan etsii ensin parhaan hinnan verkosta ennen tuotteen ostamista verkosta.

Vaikka joulumyynti on siirtynyt verkkoon, kivijalkakaupassa asiointi on edelleen keskeinen osa ostokäyttäytymistä. 60 % kuluttajista nauttii edelleen vierailusta kivijalkakaupassa, sillä siellä voi keskustella henkilökunnan kanssa sekä katsella lahjavaihtoehtoja.

Vesa Tukonen, Visan Suomen maajohtaja sanoo:

“Lähimaksamisen suosion kasvaminen lisää vähitellen myös mobiililompakoiden sekä muiden digitaalisten maksutapojen suosiota eurooppalaisten kuluttajien keskuudessa. Lahjojen, glögin ja kinkun ostamiseen on tänä jouluna valittavana aiempaa useampia maksutapoja.”

“Esimerkiksi puettavat maksuvälineet sekä erilaiset mobiililaitteella käytettävät digitaaliset lompakot tuovat kuluttajille uusia vaihtoehtoja maksaa nopeasti, helposti ja suojatusti myös kivijalkakaupassa.”

Digital Payments -raportista

Tutkimuksen toteutti Visan toimeksiantona Populus. Tutkimus toteutettiin elo-syyskuussa 2016, ja siihen osallistui kuluttajia 19:stä Euroopan maasta: Itävalta, Belgia, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Irlanti, Israel, Italia, Alankomaat, Norja, Puola, Romania, Slovenia, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Turkki sekä Iso-Britannia. Tutkimuksen kokonaisotanta oli 36 843 kuluttajaa, ja siihen vastasi noin 2000 kuluttajaa jokaisesta maasta

Visa yhtiönä

Visa Inc. (NYSE:V) on maailmanlaajuinen maksuteknologiayhtiö, joka yhdistää kuluttajat, pankit, yritykset, rahalaitokset sekä julkishallinnon toimijat yli 200:ssa maassa tarjotakseen nopeita, turvallisia ja luotettavia elektronisia maksusuorituksia. Ylläpidämme yhtä maailman edistyksellisimmistä verkostoista – VisaNetiä – joka mahdollistaa yli 65 000 maksutapahtumaa sekunnissa, suojaten samalla kuluttajia väärinkäytöksiltä ja taaten maksuvarmuuden kauppiaille. Visa ei ole pankki eikä myönnä maksukortteja, luottoa tai aseta tiettyjä maksuja tai kuluja kuluttajille. Visan innovaatiot tuovat yhtiön rahalaitosasiakkaiden saataville monia vaihtoehtoja, joita puolestaan tuodaan kuluttajien saataville: reaaliaikaiset debit-maksut, etukäteen tehtävät prepaid-maksut sekä myöhemmän maksamisen mahdollistavat luottotuotteet. Lisätietoa löydät verkkosivuiltamme (www.visaeurope.com), Visa Vision -blogistamme (www.vision.visaeurope.com) ja Twitteristä @VisaEuropeNews.

Lehdistötiedustelut:

Olli Ollila

www.visaeurope.com
Twitter: @VisaEuropeNews

Visa Europesta

Visa Europe on maksuteknologiayhtiö, jonka omistavat eurooppalaiset pankit ja maksupalveluyhtiöt 38
maassa.

Visa Europe on maksamisen teknisen kehityksen keskiössä tarjoten asiakkailleen palveluita, joilla miljoonat eurooppalaiset kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon toimijat voivat tehdä elektronisia maksusuorituksia. Sen omistavat pankit vastaavat korttien liikkeellelaskemisesta, käyttöpaikkaverkon kehittämisestä sekä päättävät kortinhaltijoiden ja kaupan toimijoiden maksamista palkkioista. Visa Europe on myös Euroopan suurin maksutapahtumien välittäjä, se prosessoi yhteensä yli 18 miljardia tapahtumaa vuosittain.

Euroopassa on yli 500 miljoonaa Visa-korttia. Jokaisesta Euroopassa kulutetusta 6 eurosta yli 1 euro on
maksettu Visa-kortilla. Visa-korttien kokonaiskäyttövolyymi on yli 2 biljoonaa euroa, josta korttimaksujen määrä oli yhteensä 1,5 biljoonaa euroa.

Visa Europe on itsenäinen yhtiö, jolla on eksklusiivinen, peruuttamaton ja ikuinen Visa-tuotemerkin
käyttöoikeus Euroopassa. Yhtiö toimii yhteistyössä Visa Inc:n kanssa, tarjoten maailmanlaajuisia Visa-maksupalveluja yli 200 maassa.

http://visaeurope.com, Visa Vision -blogi www.vision.visaeurope.com ja @VisaEuropeNews