Korttimaksut Kreikassa lisääntyneet 135% kriisin aikana

Korttimaksut Kreikassa lisääntyneet 135% kriisin aikana

Visa Europe tuoreet luvut osoittavat, että korttimaksujen määrä on lisääntynyt 135 prosenttia Kreikassa, johtuen hallituksen asettamasta käteisen nostorajasta.

Kaksi viikkoa sen jälkeen, kun Kreikan hallitus päätti uusista käteisen nostorajoituksista, Visa Europe huomasi korttimaksujen lisääntyneen 135 prosenttia. Normaalisti kehitys käteisyhteiskunnasta korttiyhteiskuntaan on varsin hidasta. Esimerkiksi Iso-Britanniassa korttimaksamisen tie yleisimmäksi maksutavaksi on kestänyt lähes kymmenen vuotta. Kreikassa sama on tapahtunut kymmenessä viikossa.

Mediassa on ollut kuvia pitkistä jonoista pankkiautomaateille Kreikassa. Samalla kun käteisnostot rajoitettiin 60 euroon päivässä, Visa Europe tutkimuksen mukaan kreikkalaiset ovat siirtyneet käteismaksuista korttimaksuihin ostaakseen välttämättömyystarvikkeita kuten ruokaa, terveystuotteita sekä bensiiniä.

Suurin kasvu tapahtui ruoka- ja terveystuotteiden ostossa, joissa korttimaksujen määrä kasvoi 234 ja 206 prosenttia kahdessa viikossa. Bensiinin kohdalla kasvu oli 193 prosenttia.

- Kreikassa tapahtuu tällä hetkellä mielenkiintoista kehitystä. Monet matkustajat eivät tiedä, että korttimaksaminen Kreikassa ja muualla on mahdollista, vaikka tosiasiassa Visaa voidaan käyttää yli 200 maassa, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että lompakossasi on tällöin oikeaa valuuttaa, missä tahansa oletkin, Sanoo Martin ten Houten, Visa Europe Pohjoismaiden ja Baltian toiminnanjohtaja.

Lisääntyneet korttimaksut myös elvyttävät Kreikan taloutta. Pankkikorttien käyttämisen kasvu voi auttaa taistelussa korruptiota vastaan, sillä maksukortit helpottavat esimerkiksi verojen välttelyn sekä muiden talousrikosten jäljittämistä. Kreikan media on muiden asioiden ohella ilmoittanut, että luottokorttimaksut saattavat saada aikaan viiden miljardin euron tulot Kreikan valtiolle.

Tällä hetkellä Visa Europe hoitaa lähes 60 prosenttia Kreikan kaikista korttimaksuista. Kreikassa käteinen on aina ollut kuningas. Vuonna 2014 Kreikassa maksettiin Visa-korteilla 1 euro 37 eurosta, kun taas muualla Euroopassa suhde on 1 euro 6 eurosta.

Olli Ollila
Lehdistötiedustelut
Pilgrim Oy
olli.ollila@pilgrim.fi

kotisivu: www.visa.fi
Twitter: @VisaEuropeNews

Visa Europe
Visa Europe on maksuteknologiayhtiö, jonka omistavat eurooppalaiset pankit ja maksupalveluyhtiöt 37 maassa. Visa Europe on maksamisen teknisen kehityksen keskiössä tarjoten asiakkailleen palveluita, joilla miljoonat eurooppalaiset kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon toimijat voivat tehdä elektronisia maksusuorituksia. Sen omistajat vastaavat korttien liikkeellelaskemisesta ja käyttöpaikkaverkon kehittämisestä sekä päättävät kortinhaltijoiden ja kaupan toimijoiden maksamista palkkioista.

Visa Europe on Euroopan suurin maksutapahtumien välittäjä, se prosessoi yhteensä yli 16 miljardia tapahtumaa vuosittain – huippuhetkinä jopa 1 627 maksutapahtumaa sekunnissa. Euroopassa on yli 500 miljoonaa Visa-korttia. Jokaisesta Euroopassa kulutetusta 6 eurosta 1 euro on maksettu Visa-kortilla. Visa -korttien kokonaiskäyttövolyymi on yli 2 biljoonaa euroa, josta korttimaksujen määrä oli yhteensä 1,5 biljoonaa euroa.

Vuodesta 2004 lähtien Visa Europe on toiminut itsenäisenä, Visa Inc:stä riippumattomana yrityksenä. Yhtiö on rekisteröity Isossa Britanniassa ja sillä on eksklusiivinen, peruuttamaton ja ikuinen Visa – tuotemerkin käyttöoikeus Euroopassa. Yhtiöt toimivat yhteistyössä tarjoten mailmanlaajuisia Visa - maksupalveluja yli 200 maassa.