Suomalaiset maksavat kortilla europpalaisia useammin – Vuonna 2014 suomalaiset maksoivat Visalla yli 30 miljardin edestä

Visa Europe esittelee vuoden 2014 lukunsa [1] – suomalaiset käyttävät korttia useammin ja pienempiin ostoksiin kuin euroopalaiset keskimäärin

Helsinki – 4.2.2015 Visa Europe julkisti uusimmat lukunsa "Annual Results" -vuosikertomuksessaan, joka osoittaa, että suomalaiset kuuluvat Euroopan aktiivisimpiin maksukorttien käyttäjiin. Suomalaiset maksavat ostoksensa maksukortilla miltei kaksi kertaa useammin kuin eurooppalaiset keskimäärin.

Suomi viiden maan kärkikastissa korttimaksujen määrässä
Verrattuna muuhun Eurooppaan, Suomi on korttimaksujen johtavia maita. Suomessa on yhteensä n. 7 miljoonaa Visa-korttia, joita käytettiin yli miljardi kertaa. Korttimaksujen määrä kasvoi vuoteen 2013 verrattuna 5 prosenttia.

Keskimääräinen korttimaksu Suomessa oli 29,5 euroa, kun se oli Euroopassa keskimäärin 48 euroa. Suomalaiset näyttävät tekevän pienempiä hankintoja, mutta useammin kuin Euroopassa. Suomalaiset maksavat eurooppalaisia luontevammin pienetkin ostokset kortilla.

Maksaminen muuttuu
Viime vuosina maksaminen on muuttunut voimakkaasti. Mobiili-maksaminen ja digitaalinen kaupankäynti muuttaa voimakkaasti koko kenttää. Suuret kauppaketjut edellyttävät entistä nopeampia ja luotettavampia maksujärjestelmiä sekä mahdollisuuksia tarjota maksupalveluita entistä edullisemmin. Myös kuluttajat ovat entistä valmiimpia kokeilemaan uusia online- ja verkkokaupan palveluita ja maksamaan mobiili-applikaatioilla. Pieniä, alle 25 euron ostoksia maksetaan Visa Paywaven kaltaisilla lähimaksupalveluilla. Samaan aikaan myös uudet maksuvälineet, kuten virtuaalivaluutat herättävät kiinnostusta.

Sähköinen kaupankäynti pitää pintansa, vuosi 2015 tuo mukanaan digitaalisen maksamisen
Vuoden 2014 joulukuun verkkokaupan volyymi Suomessa osoittaa, että verkkokauppa vetää edelleen. Joulukuussa Visalla maksettiin verkko-ostoksia ainakin saman verran kuin edellisenä vuotena. Koko vuoden 2014 verkkokauppa pysyi pitkästä matalasuhdanteesta huolimatta samalla tasolla kuin vuonna 2013.

Verkkokaupan kasvu luo uusia tarpeita ja maksuratkaisuja sekä kaupalle että kuluttajille. Visa on vastannut tähän tarpeeseen investoimalla vahvasti uuteen teknologiaan ja kehittämällä parhaimpia maksuratkaisuja kumppaneilleen. Näiden investointien tuloksena on syntynyt uusi palvelutuote V.me by Visa, joka on käytännössä digitaalinen lompakko. Palvelu helpottaa verkko-ostamista poistaen vaatimuksen täyttää kortin numero, voimassaoloaika ja muut henkilötiedot aina ostoksia tehtäessä turvallisuudesta tinkimättä. V.me by Visa lanseerataan näillä näkymin Suomen markkinoille vuoden 2015 loppupuolella.

“Katsomme luottavaisina tulevaisuuteen ja uskon, että verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan. Etsimme jatkuvasti uusia maksuratkaisuja helpottamaan kaupankäyntiä - milloin ja missä päin maailmaa tahansa.

Tärkeä kasvualueemme on lähimaksupalvelu Visa Paywave, jolle odotamme kesään mennessä 2 miljoonaa käyttäjää ja kattavaa käyttöpaikkaverkkoa,” kertoo Visa Europen maajohtaja Vesa Tukonen.

”Digitaalinen lompakko V.me by Visa on hyvä esimerkki siitä, kuinka kuuntelemme käyttäjien tarpeita. Vuoden 2015 aikana Suomessa käyttöön tuleva V.me by Visa on keskeinen osa Visa Europen visiota mobiilimaksaminen kehityksestä,” jatkaa Martin ten Houten, Visa Nordic Regional Manager.

Visa eurooppalaisesta näkökulmasta - 2015 on mahdollisuuksien vuosi
Visa Europen toimitusjohtaja Nicolas Hussin mukaan; “Elämme äärimmäisen mielenkiintoista aikaa maksuliikenteessä ja vuosi 2015 on täynnä uusia mahdollisuuksia. Euroopassa 70 % maksuista tehdään edelleen käteisellä ja tulemme jatkossakin ottamaan entistä suuremman osan noista maksuista. Tulemme hyödyntämään digitaalisen teknologian rajattomia mahdollisuuksia, joiden avulla pystymme luomaan yhä uusia digitaalisia maksupalveluita. Kaikkein tärkeintä on, että pystymme toimittamaan entistä korkealaatuisempia palveluita jälleenmyyjille ja kuluttajille tekemällä maksuista helpompia, älykkäämpiä ja turvallisempia kuin koskaan aikaisemmin."

“Perustamme näkemyksemme vahvalle pohjalle. Vuoden 2014 tuloksemme näyttää tähän asti voimakkainta kasvua tasaisella 9 prosentin vuosikasvulla. Tämän ansiosta pystymme tarjoamaan jäsenillemme, pankeille ja maksupalveluyrityksille osakkeenomistajina ja asiakkaina poikkeuksellisen korkeaa lisäarvoa. Tulos myös osoittaa, että brändimme, skaalautuvuutemme, kattava läsnäolomme sekä luotettavus ja turvallisuus tuovat mukanaan parhaat mahdolliset partnerit kehittämään eteenpäin muutosprosessia, kuinka ihmiset maksavat ja kuinka heille maksetaan.

“Yhteistyö jälleenmyyjien kanssa on meille erityisen tärkeää ja nyt on aika siirtyä palkkioihin liittyvästä keskustelusta kohti rakentavampaa keskustelua. Pankkien väliseen vaihtopalkkioon liittyvä säännöstely on astumassa voimaan ja Euroopan Komission mukaan tämä sääntely tuo mukanaan europpalaiselle vähittäiskauppalle n. 6 miljardin euron säästöt. Visa Europe investoi vuosittain yli 200 miljoonaa euroa uusiin maksuteknologioihin. Mikäli jälleenmyyjät investoivat edes murto-osan säästöistään, pystymme todella työskentelemään yhdessä ja tekemään suuren harppauksen asiakaskokemuksen parantamiseksi”.

Syyskuun 2014 lukujen mukaan tällä hetkellä käytössä on yli 500 miljoonaa Visa-korttia - yksi jokaisella eurooppalaisella aikuisella - näistä yli 100 miljoonaa on lähimaksukortteja. Jokaisesta Euroopassa käytetystä 6 eurosta 1 euro on maksettu Visa-kortilla. Visa-kortilla maksujen (POS point-of-sale) summa kasvoi 1 500 miljardiin euroon, jossa on kasvua 9.4 prosenttia vuodesta 2013. Maksutapahtumia tehtiin yhteensä 37 miljardia. Visa-korteilla tehtyjen tapahtumien määrä – automaattinostot mukaanlukien – on nyt yli 2 000 miljardia euroa. Verkkokauppa kasvoi vuoden aikana 17 prosenttia yli 280 miljardiin euroon. (Luvut ovat Visa Europen viimeiseltä tilikaudelta lokakuu 2013 – syyskuu 2014)

Lisätietoja: www.visaeurope.com and @VisaEuropeNews

[1] lokakuu 2013 - syyskuu 2014

Visa Europe

Visa Europe on maksuteknologiayhtiö, jonka omistavat eurooppalaiset pankit ja maksupalveluyhtiöt 37 maassa. Visa Europe on maksamisen teknisen kehityksen keskiössä tarjoten asiakkailleen palveluita, joilla miljoonat eurooppalaiset kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon toimijat voivat tehdä elektronisia maksusuorituksia. Sen omistajat vastaavat korttien liikkeellelaskemisesta ja käyttöpaikkaverkon kehittämisestä sekä päättävät kortinhaltijoiden ja kaupan toimijoiden maksamista palkkioista.

Visa Europe on Euroopan suurin maksutapahtumien välittäjä, se prosessoi yhteensä yli 16 miljardia tapahtumaa vuosittain – huippuhetkinä jopa 1 627 maksutapahtumaa sekunnissa. Euroopassa on yli 515 miljoonaa Visa-korttia. Jokaisesta Euroopassa kulutetusta 6 eurosta 1 euro on maksettu Visa-kortilla. Visa -korttien kokonaiskäyttövolyymi on yli 2 biljoonaa euroa, josta korttimaksujen määrä oli yhteensä 1,5 biljoonaa euroa.

Vuodesta 2004 lähtien Visa Europe on toiminut itsenäisenä, Visa Inc:stä riippumattomana yrityksenä. Yhtiö on rekisteröity Isossa Britanniassa ja sillä on eksklusiivinen, peruuttamaton ja ikuinen Visa-tuotemerkin käyttöoikeus Euroopassa. Yhtiöt toimivat yhteistyössä tarjoten maailmanlaajuisia Visa-maksupalveluja yli 200 maassa.