Visa She´s Next -apurahan saajat vasemmalta: Quu Design - Heli Mäkiranta, Young Finnish Design Oy - Elisa Luoto & Heidi Huovinen, Deafmetal®  - Jenni Ahtiainen
Visa She´s Next -apurahan saajat vasemmalta: Quu Design - Heli Mäkiranta, Young Finnish Design Oy - Elisa Luoto & Heidi Huovinen, Deafmetal® - Jenni Ahtiainen

Visa jakoi She’s Next -apurahan kolmelle suomalaiselle naisyrittäjälle

Suomen ensimmäisessä Visa She´s Next-hankkeessa oli jaossa kolme 10 000 euron suuruista apurahaa kolmelle naisomisteiselle yritykselle. Apurahan tavoitteena on naisyrittäjien toimintaolosuhteiden parantaminen. Nyt Visa on valinnut apurahan saajat.

Visan globaalilla ja vahvasti paikallisella maksuverkostolla on keskeinen rooli kaupankäynnin tukemisessa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiö pyrkii kehittämään osallistavia ja kestäviä talouksia ja vahvistamaan yrittäjien ja yhteisöjen toimintamahdollisuuksia Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Naisomisteisilla pienyrityksillä oli mahdollisuus hakea Visan She´s Next -apurahaohjelmaan syksyllä 2022. Apurahaohjelman tavoitteena on kasvattaa naisyrittäjien näkyvyyttä ja parantaa ulkopuolisen rahoituksen saatavuutta. Potissa oli kolme 10 000 euron suuruista apurahaa sekä vuoden verran henkilökohtaista yritysvalmennusta maailmanlaajuiselta IFundWomen-rahoitusalustalta. Apurahaa hakeakseen yrityksen tuli olla rekisteröity Suomessa ja toiminut vähintään vuoden ajan joko fyysisessä tilassa tai verkossa. Naisten omistusosuuden tuli olla vähintään 51 prosenttia. Hakuajan päättyessä syyskuun 30. päivä hakemuksia oli saapunut runsaasti ympäri maata.

"Olemme valtavan iloisia aloitteen saamasta myönteisestä palautteesta. She's Next on tärkeä osa Visan sitoutumista yrittäjien ja pienyritysten kasvun tukemiseksi. Vahva globaali maksuverkostomme ja paikallinen osaamisemme auttavat naisyrittäjiä kehittämään liiketoimintaansa tehokkailla työkaluilla ja resursseilla," sanoo Elena Fadeeva, Visan Pohjoismaiden ja Baltian markkinointijohtaja.

Paikallinen Visa-raati on nyt valinnut kolme apurahan saajaa Suomessa. She’s Next 2022 -apurahan saajat ovat:

QUU Design

QUU Design valmistaa design-valaisimia, joissa korostuvat kestävä kehitys ja ekologisuus. Valaisimet valmistetaan FSC-sertifioidusta saarnista ja suupuhalletusta Iittalan kierrätyslasista, joten jokainen tuote on uniikki kappale. Rahoitus mahdollistaa yrityksen liiketoiminnan laajentumisen Pohjoismaihin, erityisesti Ruotsiin. Rahoituksen avulla yritys pystyy myös kerämään uutta tietoa ja osaamista jälleenmyyntiverkoston avaamiseksi Ruotsiin sekä mahdollisesti osa-aikaisen naispuolisen työntekijän palkkaamiseen.

Young Finnish Design Oy

YFD tarjoaa yrityksille nuorten suunnittelijoiden suunnittelupalveluita (tuotteet, palvelut, sisustus, tekstiili, graafinen suunnittelu) ja yrityksille mahdollisuuden ostaa suunnittelupalveluita nuorilta suunnittelijoilta. Perustajat ovat itse muotoilijoita, joten suunnittelijoiden työllistymisen edistäminen on heille tärkeää. Apurahan avulla YFD pystyy markkinoimaan palveluitaan ja osallistumaan alan tapahtumiin Suomessa Habitare-messuilla sekä ulkomailla Tukholman, Milanon ja Kölnin messuilla.

Deafmetal®

DEAFMETAL® on palkittu suomalainen koruinnovaatio kuulolaitteille. Yhtiöllä on laaja valikoima kuulolaitteiden kanssa käytettäviä Deafmetaleja, jotka muuttavat kuulolaitteet omaan tyyliin sopiviksi apuvälineiksi silmälasien tapaan ja palauttavat koruilla huomion itse apuvälineestä takaisin ihmiseen. Deafmetalit pitävät myös kuulolaitteet turvassa hukkumiselta. DEAFMETAL®-merkin perustaja ja entinen gTIEn asustesuunnittelija Jenni Ahtiainen suunnitteli ensimmäiset kuulolaitekorut itselleen saatuaan kuulolaitteet, joten DEAFMETAL® syntyi kuulolaitetta itse käyttävän suunnittelijan omissa käsissä.

Toimiiko yrityksesi Suomessa ja olisitko kiinnostunut Visa She's Next -apurahaohjelmasta? Aloite käynnistyy uudestaan myöhemmin tänä keväänä. Pysy kuulolla ja seuraa She´s Next -linkkiä, josta löydät tarkempaa tietoa ilmoittautumisajoista ja osallistumiskriteereistä.

She’s Next

Visa She's Next-aloite on maailmanlaajuinen aloite, jonka tavoitteena on edistää ja parantaa naisyrittäjien ja pienyritysten toimintaolosuhteita. Elokuussa 2022 apurahaohjelma käynnistettiin ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Aloite on aiemmin toteutettu useilla muilla Visan markkinoilla kuten Yhdysvalloissa, Kanadassa, Irlannissa ja Puolassa. Vuodesta 2020 lähtien Visa on tukenut naisten omistamia yrityksiä She's Next -aloitteella yhteensä 2,87 miljoonalla dollarilla.

Visa Inc.

Visa (NYSE: V) on maailman johtava digitaalisten maksujen tarjoaja, joka helpottaa maksutapahtumia kuluttajien, kauppiaiden, rahoituslaitosten ja valtion yksiköiden välillä yli 200 maassa ja alueella.

Missiomme on yhdistää maailma innovatiivisimman, kätevimmän, luotettavimman ja turvallisimman maksuverkoston avulla, mikä mahdollistaa yksilöiden, yritysten ja talouksien menestymisen.

Uskomme, että taloudet, jotka osallistavat kaikki kaikkialla myös kohottavat kaikkia kaikkialla ja pitävät saavutettavuuden rahanliikkeen tulevaisuuden perustana.

Lisätietoja osoitteessa Visa.com

Olli Ollila