Visa-korteilla tehtiin viimeisen vuoden aikana yli 1 miljardi lähimaksua

Visa-korteilla tehtiin viimeisen vuoden aikana yli 1 miljardi lähimaksua

• Visa-korteilla tehtiin Euroopassa viimeisten 12 kuukauden aikana 1,1 miljardia lähimaksua
  • Lähimaksujen kokonaisarvo oli 12,6 miljardia euroa
  • Euroopassa on käytössä yli 130 miljoonaa lähimaksuominaisuudella varustettua Visa-korttia
  • Visan lähimaksu-infrastruktuuri on valmis seuraavan sukupolven digitaalisille maksuille

Lähimaksaminen arkipäiväistyy kuluttajien omaksuessa helpon ja nopean lähimaksuteknologian käytön. Visa Europen keräämien tietojen mukaan viimeisen vuoden aikana kertyi yli miljardi lähimaksutapahtumaa, mikä osoittaa että lähimaksaminen Euroopassa on tasaisessa nousussa. Luvut myös osoittavat, että Visalla tehtiin lähimaksua käyttäen ostoksia 1,6 miljardilla eurolla yksinomaan maaliskuussa 2015 - eli kolme kertaa enemmän kuin samaan aikaan vuonna 2014.

Muuhun Eurooppaan verrattuna Iso-Britanniassa on eniten lähimaksamiseen soveltuvia Visa-kortteja, Espanjassa puolestaan on ennätysmäärä lähimaksupäätteitä. Iso-Britanniassa on 49,6 miljoonaa lähimaksamiseen soveltuvaa Visa-korttia ja 410.000 lähimaksumaksupäätettä. Vastaavat luvut olivat Ranskassa 20,3 miljoonaa / 405.000, Puolassa 14,5 miljoonaa / 354.000 ja Espanjassa 11,5 miljoonaa / 593.000. Kuluttajat, kauppiaat ja pankit ovat ottaneet lähimaksuteknologian vastaan positiivisesti, mikä vauhdittaa lähimaksamisen yleistymistä. Maaliskuussa 2015 Iso-Britannia oli Euroopan johtava markkina, jossa tehtiin yhteensä 52,6 miljoonaa lähimaksua Visalla, seuraavaksi suurin markkina oli Puola (49,7 miljoonaa) ja kolmantena Tšekki (13,9 miljoonaa).

Eurooppalaisissa kukkaroissa kulkee mukana yhteensä 131 miljoonaa lähimaksamiseen soveltuvaa Visa- korttia. Näitä kortteja käytetään säännöllisesti yli 2,6 miljoonassa lähimaksamiseen soveltuvassa päätteessä. Vuoteen 2020 mennessä kaikki Visa-maksupäätteet hyväksyvät lähimaksuja. Tällä hetkellä yhteensä 240 eurooppalaista pankkia myöntää Visa-lähimaksukortteja ja vuoteen 2020 mennessä valtaosa Visa -kortinhaltijoista pystyy tekemään lähimaksuja.

Kaikkein innokkaimmin eurooppalaiset kuluttajat lähimaksavat jokapäiväisiä hankintojaan kuten ruokakauppaostoksia, aterioita sekä pikaruokaostoksia. Kootun tilastotiedon mukaan kuluttajat Tšekissä, Puolassa ja Espanjassa lähimaksavat mielellään myös kalliimpia viikoittaisia ruokahankintoja. Näissä maissa kuluttajat voivat maksaa kaikenhintaisia ostoksia lähimaksamalla, näppäilemällä PIN-tunnuslukunsa lähimaksupäätteelle.

Tulevaisuudessa kalliimpien ostosten lähimaksaminen kaupoissa yleistyy eri puolilla Eurooppaa mobiilien lähimaksupalvelujen yleistyessä.

“Lähimaksut yleistyvät kun kuluttajat omaksuvat lähimaksamisen nopeana ja helppona tapana maksaa arkipäivän ostokset. Koko Euroopassa käyttäjien määrä on lisääntynyt huimasti ja viimeisten 12 kuukauden aikana Visa-lähimaksuja on tehty yli miljardi kappaletta. Lähimaksamisen suosio kasvaa voimakkaasti tulevaisuudessa kun seuraavan sukupolven digitaalinen maksaminen, kuten esim. vaatteisiin, koruihin, älykelloihin ja mobiilaitteisiin integroitu mobiilimaksaminen ja lähimaksuteknologia otetaan käyttöön. Olemme ylpeitä siitä, että olemme saaneet olla tiennäyttäjiä lähimaksamisen kehittämisessä Euroopassa. Olemme myös innoissamme voidessamme olla mukana tuomassa lähimaksamista kaikkien saataville tulevaisuudessa.” kertoo Visan Euroopan tuotekehitysyksiköstä vastaava johtaja, Sandra Alzetta.

Visa Europe
Visa Europe on maksuteknologiayhtiö, jonka omistavat eurooppalaiset pankit ja maksupalveluyhtiöt 37 maassa. Visa Europe on maksamisen teknisen kehityksen keskiössä tarjoten asiakkailleen palveluita, joilla miljoonat eurooppalaiset kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon toimijat voivat tehdä elektronisia maksusuorituksia. Sen omistajat vastaavat korttien liikkeellelaskemisesta ja käyttöpaikkaverkon kehittämisestä sekä päättävät kortinhaltijoiden ja kaupan toimijoiden maksamista palkkioista.

Visa Europe on Euroopan suurin maksutapahtumien välittäjä, se prosessoi yhteensä yli 16 miljardia tapahtumaa vuosittain – huippuhetkinä jopa 1 627 maksutapahtumaa sekunnissa. Euroopassa on yli 500 miljoonaa Visa-korttia. Jokaisesta Euroopassa kulutetusta 6 eurosta 1 euro on maksettu Visa-kortilla. Visa -korttien kokonaiskäyttövolyymi on yli 2 biljoonaa euroa, josta korttimaksujen määrä oli yhteensä 1,5 biljoonaa euroa.

Vuodesta 2004 lähtien Visa Europe on toiminut itsenäisenä, Visa Inc:stä riippumattomana yrityksenä. Yhtiö on rekisteröity Isossa Britanniassa ja sillä on eksklusiivinen, peruuttamaton ja ikuinen Visa – tuotemerkin käyttöoikeus Euroopassa. Yhtiöt toimivat yhteistyössä tarjoten mailmanlaajuisia Visa - maksupalveluja yli 200 maassa.