Maailman medioissa trendaa nyt Rovaniemi

Lapin pääkaupungista tehdyt julkaisut tavoittavat maailmanlaajuisesti miljoonia ihmisiä: Rovaniemi on nyt kovassa nosteessa kansainvälisessä mediassa. Amerikka seurasi kun Perulainen muusikko jäi Rovaniemelle jumiin matkustusrajoitusten vuoksi, Amerikassa ihmetellään myös kuinka paljon elintilaa ihmisillä on ympärillään napapiirillä, CN Traveler listasi Rovaniemen Arctic Treehouse Hotelin yhdeksi Euroopan kauneimmista, venäläiset saivat lohtua Joulupukin terveisistä pandemian aikana, video Rovaniemen Lumiukkomaailmasta ihastuttaa miljoonia ja monta muuta otetta kansainvälisestä mediasta osoittavat, kuinka tämä arktinen kaupunki, kaukana pohjoisella napapiirillä, loistaa vetovoimaisella kulttuurillaan sekä ilmiöillään.

1. AMERIKKA: CN Traveler – The 26 Most Beautiful Places in Europe

Kansainvälinen CN Traveler nosti Suomen Lapin, ja erityisesti Rovaniemellä sijaitsevan Arctic TreeHouse Hotellin artikkeliin, johon listattiin Euroopan 26 kauneinta paikkaa. Matkailukohteisiin keskittynyt kuvalehti tavoittaa maailmalla yli 800 000 lukijaa.

Arctic TreeHouse Hotel, suite, winter, Rovaniemi, Lapland, Finland (1)

2. AMERIKKA: CNN Travel – Quest’s World of Wonder

CNN:n tähtitoimittaja Richard Quest tuli Rovaniemelle tutustumaan lappilaiseen kulttuuriin, sekä vierailemaan muun muassa paikallisen käsityöläisen, Irene Kangasniemen kotona. CNN International tavoittaa maailmanlaajuisesti yli 373 miljoonaa kotitaloutta.

CNN Richards Quest in Rovaniemi Lapland Finland

3. TURKKI: Skylife Magazine

Turkish Airlinesin uuden Istanbul-Rovaniemi-reittilennon myötä Turkish Airlinesin lennoilla jaettavan lehden, Skylife Magazinen toimittaja kävi tutustumassa alueeseen ja kirjoitti Rovaniemestä useamman aukeaman artikkelin. Julkaisun levikki on 250 000.

Skylife Magazine article from Rovaniemi Lapland Finland

4. SVEITSI: Gölä & Trauffer – Oh Wiehnachtszyt

Sveitsin suosituimman miesduon, Gölan & Traufferin, jouluinen musiikkivideo kuvattiin Rovaniemellä. Videota on katseltu YouTubessa miltei 200 000 kertaa.

Göla and Trauffer in Rovaniemi Lapland Finland

5. ENGLANTI: Culture Trip – The Frozen Delights of Lapland’s Snowman World

Culture Tripin kuvaama video Rovaniemen Lumiukkomaailmasta kerää ihastusta edelleen ympäri maailmaa. Culture Trip operoi Englannissa, mutta sosiaalista mediaa seurataan globaalisti. Pelkästään Culture Tripin Facebook -sivua seuraa yli 7 miljoonaa ihmistä.

Culture trip in Rovaniemi Lapland Finland

6. AMERIKKA: Thrillist – These Finnish Artists Thrive in Total Isolation. Here’s How You Can Too.

Koronakevään karanteeniaikaan Thrillistin toimittaja Barbara Woolsey haastatteli Rovaniemeläistä Irene & Ari Kangasniemeä, joiden arki metsän keskellä ei karanteenisuositusten aikana juuri poikennut normaalista. Thrillistillä on kuukausittain jopa 2 miljoonaa lukijaa.

Thrillist article about Irene Kangasniemi in Rovaniemi Lapland Finland

7. HOLLANTI: Zoomin – My Dream Job

Hollantilainen tuotantoyhtiö kuvasi verkkosivulleen sarjaa, jossa tutustutaan erikoisiin työpaikkoihin ympäri maailmaa. Yhden jakson teemaksi valikoitui Santa Claus Reindeerin porotilalla työskentelevän, Johanna Kiviniemen työpäivä.

Johanna Kiviniemi Santa Claus Reindeer in Rovaniemi Lapland Finland

8. KROATIA: HTV – Kroatian valtakunnallinen TV-kanava

Kroatian HTV kävi Rovaniemellä joulukuussa 2019 kuvaamassa sisältöjä uutiskanavalleen mm. Joulupukin Pajakylästä, Arctic SnowHotellilta, Sirmakon Porotilalta, Napapiirin huskyfarmilta sekä Arktikumista. Kanavalla on n. 3 miljoonaa katsojaa.

HTV article from Rovaniemi Lapland Finland

9. VENÄJÄ: Gazeta

Venäjän suurimpiin uutismedioihin lukeutuva verkkosivusto Gazeta julkaisi artikkelin Joulupukin lähettämistä terveisistä pandemia-aikana. Gazetalla on n. 35 miljoonaa kuukausittaista lukijaa.

Gazeta video from Santa Claus from Rovaniemi Lapland Finland

10. INTIA: The Hindu Magazine

Kevään poikkeusolojen myötä väliaikaisesti suljettu Joulupukin Kammari toteutti joka päivä kevään ajan livelähetyksen, johon katsojat ympäri maailmaa pystyivät ottamaan osaa lähettämällä kysymyksiä ja terveisiä pukille reaaliajassa. The Hindu Magazine tavoittaa Intiassa miltei 1,5 miljoonaa lukijaa.

The Hindu Magazine article Santa Claus in Rovaniemi Lapland Finland

11. KANADA: The Georgia Straight – Finland’s Rovaniemi home to Santa Claus, eco-friendly wooden dildos

Kanadalainen toimittaja teki jutun rovaniemeläisestä Tea Latvalasta, jonka yritys Teatiamo valmistaa kotimaisia, puisia dildoja. Julkaisu tavoittaa maailmalla n. 810 000 lukijaa.

Teatiamo article in the Georgia Straight Rovaniemi Lapland Finland

12. AMERIKKA: Rolling Stone – Stranded Under the Northern Lights: A Musician’s Surreal Coronavirus Quarantine

Yhdysvaltalainen musiikkiin ja populaarikulttuuriin keskittynyt aikakauslehti Rolling Stone julkaisi artikkelin perulaisesta muusikosta, Victor Alarconista, joka jäi Rovaniemelle jumiin COVIDin myötä tulleiden matkustusrajoitusten vuoksi. Alarcon otti yllätyksellisestä tilanteesta kuitenkin kaiken irti kuvaamalla uuden musiikkivideon loimuavien revontulien alla. Videon tuottajana toimi rovaniemeläinen All About Lapland. Rolling Stonen levikki on maailmalla 1.4 miljoonaa.

Alarcon in Rovaniemi Lapland Finland

Lisätiedustelut: