Suomalaisten yritysten digitalisoituminen kiihtyy - Visma Solutions kasvoi 26 %

Taloushallinto-ohjelmisto Netvisorin myynnin voimakas lisääntyminen nosti lappeenrantalaisen ohjelmistoyhtiö Visma Solutionsin kasvun uuteen ennätykseen. Yhtiön liikevaihto nousi viime vuonna lähes 60 miljoonaan euroon, kasvuprosentin ollessa yhtiön historian suurin, 26 prosenttia. Liikevaihdon kasvuun vaikuttivat uudet tuotejulkaisut, Netvisor tilitoimistokumppaneiden myynnin vahvistuminen edelleen ja markkinaosuuden kasvattaminen suuremmissa yrityksissä.

Visma Solutionsin henkilöstömäärä kasvoi vuonna 2019 ennätystahtia. Uusia työntekijöitä palkattiin vuoden aikana noin 80 ja vuoden lopussa henkilöstömäärä oli 240. Heistä noin 40 prosenttia työskentelee tuotekehityksessä.

“Tämä on ollut erinomainen saavutus koko henkilöstöltä. Olemme kasvaneet nopeasti, rekrytoineet paljon uusia ihmisiä, tuoneet uusia palveluita markkinoille ja samanaikaisesti parantaneet asiakastyytyväisyyttä. Sen on mahdollistanut positiivinen, ketterä ja tavoitteellinen toimintakulttuuri”, kertoo toimitusjohtaja Jussi Pekkala.

Netvisor merkittävin kasvun tekijä

Visma Solutionsin liikevaihdosta merkittävin osa tulee taloushallinto-ohjelmisto Netvisorin kautta. Netvisor on suomalaisten taloushallinnon ohjelmistojen markkinajohtaja. Netvisorin liikevaihto kasvoi viime vuonna 31 prosenttia. Myös asiakasmäärä jatkoi voimakasta kasvua.

Ilahduttavaa on, että Netvisorin kasvu perustuu loppuasiakkaiden taloushallinnon automatisointiin ja he käyttävät järjestelmää kuten sitä on suunniteltu käytettävän. Netvisorin asiakaskoko on kasvanut ja yhä suuremmat organisaatiot valitsivat Netvisorin taloushallinnon järjestelmäkseen.

“Netvisorin hyvän kasvun perustana on ollut se, että ohjelmiston käyttäjien vaatimukset ja sen ominaisuudet ovat kohdanneet. Loppuasiakkaat vaativat taloushallinnosta automaatiota, tehokkuutta ja helppokäyttöisyyttä päätelaitteesta riippumatta. 2019 toteutettu Netvisorin hinnoittelu-uudistus vauhditti omalta osaltaan kasvua”, toteaa Visma Solutionsin tuotejohtaja Janne Lyytikäinen.

Samanaikaisesti pienet organisaatiot lisäsivät automaatiota taloushallinnossaan. Netvisor hyötyi onnistuneesta tulorekisteri-projektista ja palkka-asiakkaiden määrä ylitti ennusteet.

Visma Solutionsin kumppanitilitoimistojen määrä jatkoi kasvua. Vuoden lopussa heitä oli lähes 500. Kumppanitilitoimistojen liiketoiminnan kasvu jatkui todella vahvana, ja se oli huomattavasti nopeampaa kuin alalla keskimäärin. Tilitoimistot ovat yksi Visma Solutionsin merkittävimmistä yhteistyökumppaneista. Heidän kanssaan tehdään jatkuvaa yhteistyötä sekä Netvisorin tuotekehityksessä että tilitoimistoalan uudistamiseksi.

Laajentuminen Pohjoismaihin jatkui

Visma Solutions Oy:n asiantuntijaorganisaatioille tarkoitetut toiminnanohjausjärjestelmät (PSA) Severa ja ValueFrame jatkoivat myös kasvu-uralla. Molemmat palvelut kasvoivat PSA-markkinaa nopeammin. Severan kasvua on vauhdittanut etenkin uusittu käyttöliittymä sekä myynnin lisääntyminen muissa Pohjoismaissa. ValueFrame puolestaan sai yhä vahvemman jalansijan suurten asiantuntijaorganisaatioiden ja lukuisten tilitoimistojen toiminnan- ja palvelunohjausratkaisuna.

Suomalaisten organisaatioiden digitalisoituminen näkyy etenkin sähköisten allekirjoitusten ja verkkopalkan merkittävässä kasvussa. Enemmistö suomalaisista sai vuonna 2019 palkkalaskelmansa verkkopalkkana. Visma Signin asiakkaiden ja sähköisten allekirjoitusten määrä jatkoivat voimakasta kasvua. Signin asiakasmäärä nousi yli 10 000:een.

“Etenkin yritysten välisessä liiketoiminnassa sähköinen allekirjoitus on saanut pysyvän aseman sen helppouden ja nopeuden ansiosta. Uskomme, että vuonna 2020 tulee tapahtumaan vielä merkittävämpi muutos sähköisten allekirjoitusten kehityksessä. Niistä tulee normaali osa sopimusprosessia”, toteaa Lyytikäinen.

Viime vuosina alkanut kehitys laskuliikenteen sähköistymisessä jatkui vuomakkaana vuonna 2019. Verkkolaskusta on tullut selkeästi yleisin tapa välittää laskuja yhtiöiden välillä. 1.4.2020 voimaan astuva verkkolaskulaki tulee entisestään vauhdittamaan laskutuksen sähköistymistä.

Verkkolaskutuspalvelu Maventan asiakasmäärä nousi viime vuonna lähes 300 000:ään, joista suomalaisia yhtiöitä on runsaat 80 000 ja loput tulevat muista Pohjoismaista. Maventan kasvua on vauhdittanut uusi saatavien hallinnan lisäpalvelu, joka on otettu markkinoilla hyvin vastaan.

Näkymät vuodelle 2020 ovat erinomaiset. Suomalaiset organisaatiot ovat vauhdilla siirtymässä käyttämään automaatiota.

“Asiakkaat vaativat sähköisiltä ohjelmistoilta monipuolisuutta sekä laajaa liitettävyyttä. Me Visma Solutionsilla olemme tehneet pitkäjänteisesti työtä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja kehittääksemme loppukäyttäjien tarpeet huomioivia palveluita”, Pekkala tiivistää.

Lisätietoja:
Jussi Pekkala, toimitusjohtaja, Visma Solutions, 045 657 2475
​Janne Lyytikäinen, tuotejohtaja, Visma Solutions, 040 739 0278

Visma Solutions Oy
Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden ohjelmistotoimittaja, joka tarjoaa ratkaisut liiketoiminnan pyörittämisen ja johtamisen tueksi pk-yrityksille. Visma Solutionsin tuoteperheeseen kuuluvat Visma Netvisor, Visma Severa ja ValueFrame, Maventa sekä Visma Sign. Taustallamme on ketterä pohjoismainen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa yli 1300 asiantuntijaa. www.vismasolutions.com

• Tietokoneet, tietotekniikka, ohjelmistot

• digitalisaatio
  • ohjelmisto
  • taloushallinto

Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yrityksissä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 10 000 työntekijää, yli 1 000 000 asiakassopimusta ja 1,2 mrd. euron liikevaihto vuonna 2018 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä.

Suomessa jo yli 1300 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222