Visma 3. sijalla Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa

Ohjelmistoyhtiö Visma sijoittui erinomaisesti kolmannelle sijalle Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Suomen Visma-yhtiöt osallistuivat tutkimukseen ensimmäistä kertaa yhdessä.

Suomen Visma-yhtiöt osallistuivat ensimmäistä kertaa yhdessä Suomen parhaat työpaikat -tutkimukseen suurten organisaatioiden sarjassa (yli 500 työntekijää) ja sijoittui erinomaisesti 3. sijalle. Tällä kertaa tutkimukseen osallistuivat Visma Solutions Oy, Visma Software Oy, Visma Consulting Oy ja Visma Passeli Oy. Vuoden sisällä ostetut ja fuusioitumassa olleet yritykset eivät osallistuneet tutkimukseen.

“Tutkimuksen avulla pääsimme auditoimaan johtamiskäytänteitä eri Visma-yhtiöiden välillä, tunnistamaan eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset kertovat, että olemme tehneet oikeita asioita, kun rakennamme Vismasta entistä parempaa työpaikkaa. Great Place to Work -tutkimus on meille erinomainen työkalu kehittyä työpaikkana. Visma Solutionsille tämä oli jo kahdeksas kerta mukana tutkimuksessa”, Visma Solutions Oy:n henkilöstöjohtaja Jenni Toropainen.

Visma on muodostunut pienistä ja keskisuurista yrityksistä, jotka ovat liittyneet Vismaan yritysostojen kautta. Visma-yritykset integroidaan kokonaisuuteen tarkoituksella löyhästi, jotta yrittäjämäinen toiminta, omistajuus ja yhteisöllisyys säilyisi. Jo yritysostoa suunniteltaessa huomioidaan yrityksen työilmapiiri ja kulttuuri, eli se miten ostettava yritys soveltuu osaksi Vismaa.

Yrittäjähenkisyys kulttuurin keskiössä
Yrityskulttuurimme rakentuu yrittäjähenkisyyden, avoimuuden ja yhteisöllisyyden ympärille. Johto haluaa vahvasti ylläpitää tätä kulttuuria, jonka keskiössä on jokaisen yksilön merkityksellisyys ja arvostus. Suuren organisaation rattaisiin hukkuminen vältetään työskentelemällä pienemmissä ja itsenäisissä yksiköissä, joissa luottamus henkilöstöön on kaiken perusta.

“Visman menestystarina on todistanut, että strategiamme toimii. Työskentelemällä lähellä asiakasta pystymme tukemaan niin pienyrittäjien, pk-yritysten kuin isojen organisaatioiden kehitystä ja kasvua. Tämän myötä olemme kasvaneet yhdeksi Euroopan johtavista ohjelmistotaloista”, kertoo Visma Consulting Oy:n toimitusjohtaja Petri Lillberg.

Monet työntekijöistä korostavat olevansa ylpeitä siitä, että pystyvät omalla toiminnallaan vaikuttamaan Suomen kilpailukykyyn ja yritysten hyvinvointiin. Visma tekee juuri sitä, mitä uutisissa, mediassa, toreilla ja yhteisöissä puhutaan - muuttaa Suomea nykyaikaisemmaksi ja tehokkaammaksi. Vismalla haluamme, että myös itse toimimme älykkäämmin, tehokkaammin ja käytämme enemmän aikaa siihen työhön, mistä eniten nautimme. Silloin myös työ sisällöltään inspiroi.

Matala hierarkia mahdollistaa ketterän toiminnan
Visman pohjoismaalaiset arvot näkyvät päivittäisessä tekemisessä. Organisaation hierarkia halutaan pitää mahdollisimman matalana, jotta yritys on ketterä ja tieto kulkee hyvin. Johto on lähellä ja helposti lähestyttävä. Operatiivisia päätöksiä tehdään vähemmän johtoryhmässä ja enemmän siellä missä työkin tehdään. Osassa yhtiöistä ei edes ole johtoryhmää. Visman koosta huolimatta organisaatiossa ei siis ole ison konsernin tuntua.

Henkilöstön sitoutumista seurataan konsernitasoisilla Employee Engagement Survey -tutkimuksilla kahdesti vuodessa. Lisäksi Visma-yhtiöillä on omia viikottaisia fiilis- ja ilmapiirimittauksia. Näiden kyselyiden tärkein anti on seurata henkilöstön hyvinvointia ja olla ajan hermolla henkilöstöä puhuttavista asioista.

Kiitokset siitä, että Visma on Suomen parhaiden työpaikkojen joukossa kuuluu luonnollisesti vismalaisille. Vain yhdessä pystymme ylläpitämään ja vahvistamaan Visman kulttuuria myös jatkossa.

Tietoa tutkimuksesta:
Suomen parhaat työpaikat -tutkimus perustuu Great Place to Work® -organisaation yli 30 vuoden tutkimustyöhön hyvän työpaikan keskeisistä elementeistä. Tuloksia laskettaessa työntekijöiden Trust Index© -henkilöstökyselyn painoarvo on kaksi kolmasosaa ja yrityksen johtamiskäytänteitä ja toimintatapoja selvittävän Culture Audit© -kyselyn yksi kolmasosa kokonaispisteistä.

Suomen parhaat työpaikat 2019: www.greatplacetowork.fi/blogit/suomen-parhaat-tyopaikat-2019

Lisätietoja:
Jenni Toropainen, HR Director, Visma Solutions Oy, +358 40 7464 154

Haastattelupyynnöt:
Sanna Burton, Communication Manager, Visma Finland Holding Oy, +358 50 322 5222

• Työympäristö

• visma

Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yrityksissä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 8000 työntekijää, yli 800 000 asiakasta ja NOK 8 537 miljoonan (n. 893 milj. euroa) liikevaihto vuonna 2017 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. www.visma.fi

Suomessa jo yli 1200 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222