​Visman liikevaihto Suomessa harppasi kolmanneksen – etsii uusia ostokohteita

Pohjoismaisen ohjelmistoyhtiö Visman liikevaihto Suomessa nousi 206 miljoonaan euroon (pro forma). Vahvan kasvun takana on suomalaisten yritysten varautuminen tulevaisuuteen ja yrityskaupat. Henkilöstön määrä kokoaikaisina kasvoi viime vuonna 40 prosenttia.

Pohjoismaisen ohjelmistoyhtiö Visman vahva kasvu Suomessa jatkuu. Vuoden toisella puoliskolla liikevaihto Suomessa (pro forma) kasvoi vuotta aiempaan verrattuna 56 prosenttia. Koko viime vuoden liikevaihto kasvoi 35 prosenttia.

”Suomalaisten yritysten toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Yritykset investoivat nyt tulevaisuuteen. Teknologian avulla yritykset voivat parantaa asiakaskokemusta, luoda uutta liiketoimintaa, pienentää kustannuksia ja taata kilpailukykynsä”, Visma Holding Finland Oy:n hallituksen jäsen Juha Mäntylä sanoo.

Esimerkiksi Visman konsultointiliiketoiminta kasvoi 21 prosenttia. Visma toteuttaa konsultointiliiketoimintansa kautta etenkin vaativia ja räätälöityjä tietojärjestelmähankkeita ja IT-konsultointia suurille yrityksille ja julkiselle sektorille.

”Visman tuotteilla on yhä isompi merkitys suomalaisten arjessa. Esimerkiksi Visma Tampuurilla hallinnoidaan jo yli miljoonaa asuntoa. Numeron WFM puolestaan varmistaa oikean hoitohenkilökunnan määrän hoitokodeissa ja sairaaloissa. Wilma taas vie terveiset koulupäivän kulusta sadoilletuhansille vanhemmille”, Mäntylä kertoo.

Vahvan orgaanisen kasvun lisäksi Visma osti viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla talous-, palkka- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoasiantuntijan Aditro Public Oy:n sekä kiinteistöhallinnan toiminnanohjausjärjestelmä Tampuuria kehittävän Agenteq Solutions Oy:n.

”Visma etsii jatkuvasti kiinnostavia yrityskauppakohteita Suomessa. Haemme yrityksiä, joiden liiketoiminta ja osaaminen tukevat nykyistä liiketoimintaamme tai täydentää tuotevalikoimaamme. Maaliskuussa Visma osti asiakaspalvelua automatisoivan Provad Oy:n osaksi konsultointiliiketoimintaa”, Mäntylä sanoo.

Merkittävä työllistäjä ja Suomen kolmanneksi paras työpaikka

Visma valittiin helmikuussa Great Place to Work -tutkimuksessa Suomen kolmanneksi parhaaksi työpaikaksi suurten yhtiöiden sarjassa. Liiketoiminnan kasvun myötä myös vismalaisten määrä on kasvanut. Vuoden 2018 lopussa Visman henkilöstö kokoaikaisina mitattuna oli yli 1200, josta kasvua noin neljäkymmentä prosenttia vuotta aiemmasta.

Pääkaupunkiseudun lisäksi Visma on merkittävä työllistäjä Turun talousalueella, Lappeenrannassa ja Vaasassa. Henkilöstöä on myös muun muassa Tampereella ja Jyväskylässä.

”Visma-yhtiöt ympäri Suomea hakevat jatkuvasti uusia kasvun tekijöitä. Tarjoamme työntekijöillemme kulttuurin, missä organisaation rattaisiin hukkuminen vältetään työskentelemällä pienemmissä ja yrittäjähenkisissä yksiköissä, joissa luottamus henkilöstöön on kaiken perusta”, Juha Mäntylä kertoo.

”Teemme myös aktiivista oppilaitosyhteistyötä esimerkiksi Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston ja Lappeenrannan yliopiston kanssa. Moni opiskelija aloittaa kesällä ja kartuttaa arvokasta työkokemusta opintojen ohessa osa-aikaisena”, Mäntylä kertoo.

Kolme strategista yrityskauppaa vuonna 2018

• Tekoäly- ja optimointiyritys Weoptit osaksi Visman konsultointiliiketoimintaa.
  • Kiinteistötietojärjestelmien markkinajohtajan Tampuurin kehittänyt Agenteq Solutions omaksi Visma-yhtiökseen (Visma Tampuuri Oy).
  • Henkilöstö- ja taloushallinnon ohjelmistotoimittaja Aditro Public omaksi Visma-yhtiökseen (Visma Public Oy).
2018 7–12/2018 1­–6/2018 1–12/2018
Liikevaihto 120,3 ME (+ 57 %) 85,4 ME (+ 13 %) 205,7 ME (+ 35 %)
EBITDA 29,3 ME (+ 28 %) 20,5 ME (+ 6 %) 49,8 ME (+ 18 %)
Henkilöstö kokoaikaisina (FTE) 1214 (+ 40 %) 924 (+ 17 %) 1214 (+ 40 %)
2017 7–12/2017 1–6/2017 1–12/2017
Liikevaihto 76,8 ME 75,6 ME 152,4 ME
EBITDA 22,9 ME 19,3 ME 42,2 ME
Henkilöstö kokoaikaisina (FTE) 870 787 870

Liikevaihto ja EDITDA ovat pro forma.
FTE-luku on henkilöstö kokoaikaisiksi muutettuna kauden lopussa.
Muutos-% vertaa vastaavaan ajankohtaan vuotta aiemmin.

Lisätietoja:
Juha Mäntylä, hallituksen jäsen, Visma Finland Holding Oy, +358 400 406 767
Sanna Burton, viestintäpäällikkö, Visma Finland Holding Oy, +358 50 322 5222

• Yritystoimi, yleinen

• ohjelmisto
  • ohjelmistokehitys
  • rekrytointi

Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yrityksissä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 8500 työntekijää, yli 900 000 asiakasta ja NOK 11 389 miljoonan (n. 1,17 mrd. euroa) liikevaihto vuonna 2018 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. www.visma.fi

Suomessa jo yli 1200 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222