VMP Yrittäjähaastattelu: Esa Auer, VMP Rovaniemi

Esa Auer on toiminut VMP-yrittäjänä jo 12 vuotta Rovaniemellä. Hänellä on kirjava ja kokemuksellinen historia yrittämisestä. Asiakasrajapinnassa työskentelystä on tullut hänelle vuosien saatossa tuttua. Omien sanojensa mukaan hän ”kuuluu jo Varamiespalvelun kalustoon.”

- Bongasin aikoinaan paikallislehdessä työpaikkailmoituksen, jossa haettiin VMP-yrittäjää. Soitin ja laitoin hakemuksen. Sitten sain kutsun käymään Turussa ja siellä sitten lyötiin kättä päälle.

Asiakaspalveluhenkinen lapinmies ei ole aina päässyt toteuttamaan unelmatyötään.

- Olin aikoinaan joukkoliikenneyhtiön vetäjänä täällä Rovaniemellä ja se työ oli todella yksinäistä. En tavannut asiakkaita lähes ollenkaan. Työ meni liian rutiiniksi ja päivittäinen työtehtävät oli aika nopeasti aamusta jo hoidettu ja loppupäivä ylläpitoa ja kehittelyä ja ihmettelyä. Tuli palo päästä lähemmäksi asiakkaita.

Auer on niin sanotusti yritysguru. Yrittäminen on ollut hänelle aina elämäntapa ja sosiaaliset suhteet kollegoihin sekä asiakkaisiin merkitsevät hänelle paljon. Hän perusti ensimmäisen yrityksensä vuonna 1987 ja niitä on sen jälkeen ollut useampia. Yksi yritys on myyty ja yksi odottaa vielä päivän valoa pöytälaatikossa.

- Vaikka olen toiminut johtotehtävissä, niin minulla on ollut yritys aina siinä rinnalla. Olen VMP-yrittäjänä ns. yliajalla, koska minulla on aina ollut 7-9 vuotta per työ ja sitten olen vaihtanut. Olen levoton sielu, mutta tämä työ on vienyt mennessään ja aika mennyt hurjaa vauhtia. Meillä on mainio jengi koossa ja ketju on mennyt upeaan suuntaan.

Parasta yrittäjyydessä on Auerin mielestä vapaus ja oman ajankäytön hallinta. Hän tekee pitkiä päiviä tarpeen vaatiessa, mutta osaa nauttia elämästä myös irtiottojen muodossa.

- Ajankäytön hallinta on ehdottomasti parasta. Stressinpoistokeinoina ja nautiskeluina ovat itselleni liikunta, matkailu sekä ystävät.

Poikkeuksellisia työpaikkarekryjä

Auer muistelee erästä suosittua rekrytointia poromieheksi, johon hakemuksia tuli ympäri Eurooppaa.

- Hakemuksia tuli paljon, mutta osalla ei ollut aavistustakaan mihin ovat ryhtymässä. Erityisesti nuoria tyttöjä haki paljon.

Lisäksi eräässä unohtumattomassa rekrytoinnissa etsittiin isää ja äitiä.

- Olen rekrytoinut perhekotiyritykselle isän ja äidin. Meidän kauttamme haettiin sijaisvanhempia, jotka muuttaisivat yhteen sijaiskotiin asumaan. Aloin tehdä työtä käskettyä ja keskisuomesta löytyi sopiva pariskunta. Pyysin heidät käymään ja esittelin heidät asiakkaalle. He saivat paikan ja toimivat siellä tänä päivänä yrittäjin.

Esan toimiston väen ja yhteistiedot löydät täältä:

VMP Yrittäjähaastattelu on tammikuussa 2019 alkanut blogisarja, jossa julkaisemme joka kuukausi VMP:n nettisivuilla yhden VMP-yrittäjän tarinan. Helmikuussa 2019 vuorossa on VMP Kotka-Haminan yrittäjä Marjatta Laaksonen.