Press release -

Wörksille myönnettiin juuri julkistettu Mieli Ry:n Hyvän mielen työpaikka -merkki

Mainosalalla on maine suurten egojen temmellyskenttänä, jossa kilpailu on kovaa ja päivät ympäripyöreitä. Markkinoinnin ammattilaisille henkinen pahoinvointi, loppuunpalamiset ja alan vaihdokset ovat väistämättä tulleet tutuiksi; alan raadollisuus on koettu joko omakohtaisesti tai sivustaseuraajan paikalta. On ajateltu, että alalla ei kertakaikkiaan ole mahdollista menestyä ilman uhrauksia oman vapaa-ajan ja mielenterveyden kustannuksella. Yli 50-vuotiaana alalla jaksaa vain aniharva, mutta kriittiset kommentit alan kestämättömyydestä on monesti kuitattu ammatinvalintakysymyksenä.

Kestämätön johtamisen ja työnteon kulttuuri toimivat 9 vuotta sitten lähtölaukauksena Wörksin perustamiselle. Oli syntynyt tarve näyttää, että menestyminen olisi mahdollista myös ilman, että se on revitty kenenkään selkänahasta. Työssä, jossa ratkotaan monimutkaisia ongelmia ja opitaan uutta tiukkojen aikataulujen puitteissa, luovuus on elinehto. Siksi myös markkinoinnin ammattilainen tarvitsee riittävästi aikaa lepoon ja omaan sosiaaliseen elämään.

Wörks omaksui lean-ajattelun ansiosta läpinäkyvyyden, itseohjautuvuuden ja litteän organisaatiorakenteen osaksi yrityskulttuuriaan, ja onnistuikin ensimmäisenä yrityksenä Euroopassa tuomaan ketterät metodit mukaan markkinoinnin suunnitteluun. Mielekäs ja inhimillinen työelämä resonoi tässä ajassa, sillä työuupumiset ovat yleistyneet ja parhaassa työiässä olevat eivät usko pääsevänsä enää eläkkeelle. Aikaansa seuraavassa organisaatiossa ei enää käskytetä, vaan asioista keskustellaan läpinäkyvästi ilman hierarkioita ja valta vastuineen jaetaan tiimeittäin tekijöiden toimesta.

Mieli Ry:n Sirpa Väänänen: ”Hyvän mielen työpaikka® -tunnustuksen myöntäminen Wörksille on ollut suuri ilo. Tämä rohkea edelläkävijäyritys on näyttänyt, että organisaatio voi olla samanaikaisesti sekä mieliystävällinen että menestyvä – jopa erittäin kilpaillulla toimialalla.

Wörksin toimintatavassa toteutuu monta mielenterveyttä tukevaa asiaa. Yrityksen inhimillinen ja toisia kunnioittava kulttuuri, sekä keskusteleva ja psykologisesti turvallinen ilmapiiri luovat otolliset puitteet vaativassa työssä onnistumiselle ja työntekijöiden mielenterveyden ja resilienssin vahvistumiselle. Työn vapaa-ajalle läikkymisen suitsiminen ja omaan työhön vaikuttamisen mahdollisuudet vahvistavat mielenterveyden voimavaroja. Erityisen ilahduttavaa on ollut huomata, että hyvinvoinnin vaaliminen on osa Wörksin strategiaa ja siihen on sitouduttu suurella sydämellä.

Toivomme, että Wörksin innoittamana moni muukin organisaatio uskaltautuu lähtemään paremman työelämän rakentamisen tielle nostamalla työntekijöiden mielenterveyden edistämisen toimintansa keskiöön.

Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri kommentoi:

“Saan usein vastata kysymykseen, voiko toimintatavallamme tehdä kannattavaa liiketoimintaa? Mittareiden valossa olemme kuitenkin onnistuneet:

1) Puolueettomassa Vuoden Toimisto -tutkimuksessa asiakastyytyväisyytemme on 9,5/10 (Vuoden Toimisto 2020 -tutkimus)

2) Viimeisimmän työsuojeluvaltuutetun tutkimuksessa Wörksiltä ei löytynyt mitään alalle tyypillisiä psyykkisiä ja/tai fyysisiä rasitetekijöitä.

3) Liikevaihtomme on tuplaantunut parin vuoden aikana ja tuloksentekokykymme pysyi koronakurimuksen syövereissäkin erinomaisena.

Wörksin tärkeimpänä mittarina pidän kuitenkin parempaa elämänlaatua. Uskomme vilpittömästi, että siihen on mahdollista päästä tekemällä töitä fiksusti yhdessä toinen toistamme kunnioittaen.“

Lue lisää juuri julkistetusta Hyvän mielen työpaikka -tunnustuksesta Mieli Ry:n tiedotteesta: https://www.sttinfo.fi/tiedote/uusi-hyvan-mielen-tyopaikka--merkki-pienentaa-suomalaisen-tyoelaman-mielijalanjalkea?publisherId=1863&releaseId=69890073

• Business enterprise

• mielenterveys
  • mainostoimisto