Monterro säljer Outpost24 efter att ha fyrdubblat ARR

Monterro säljer cybersäkerhetsföretaget Outpost24 efter att ha fyrdubblat ARR.

Monterro, Nordens ledande mjukvaruinvesterare, säljer Outpost24, ett SaaS-bolag inom cybersäkerhet, till London-baserade Vitruvian Partners. Outpost24 har på 6 års tid fyrdubblat sin ARR.

Outpost24 förvärvades av Monterro 2016 och har under den perioden utvecklats till ett ledande cybersäkerhetsföretag för riskhantering av cyberattacker, både genom nya produktinnovationer och strategiska tilläggsförvärv. Förvärven av SecludIT 2018, Pwnie Express 2019, samt Blueliv och Specops 2021, har breddat företagets produktportfölj vilket lett till att verksamheter proaktivt och heltäckande kan förebygga och hantera risker för cyberattacker.

- “Outpost24 har haft en fantastisk tillväxt och det har verkligen varit ett nöje att samarbeta med vd Karl Thedéen och hela ledningsgruppen”, säger Martin Henricson, Managing Director på Monterro och styrelseordförande i Outpost24. “Tillsammans har vi utvecklat företaget till en lönsam, global ledare inom sin nisch. Vi har byggt en innovativ plattform för heltäckande riskhantering av cyberattacker, etablerat en skalbar go-to-market modell för internationalisering, och byggt en operativ verksamhet för långsiktig och hållbar tillväxt. Vi är väldigt stolta över resultatet och ser fram emot att följa deras fortsatta framgång.”

- “Monterro har gett oss fantastisk support i etableringen av vår ledande marknadsposition,” säger Karl Thedéen, vd på Outpost24. “Vi är bevisat duktiga på produktinnovation och tillsammans med Monterro har vi kunnat accelerera tillväxten, både genom att bygga en världsledande plattform och skapa en skalbar affär. Monterro har en unik strategisk och operativ erfarenhet och expertis av att hjälpa mjukvarubolag expandera internationellt,” fortsätter han.

William Blair har agerat M&A rådgivare och Setterwalls legal rådgivare.

For mer information, vänligen kontakta:

Martin Henricson, Managing Director, Monterro, Mobil: +46 70 995 08 73, e-post: martin.henricson@monterro.com

Om Monterro

Monterro är den ledande investeraren inom B2B mjukvara i Norden, med målet att göra nordiska mjukvarubolag till marknadsledare. Med operativ erfarenhet från att framgångsrikt ha utvecklat och drivit mjukvarubolag som Pointsec, Episerver, Orc Software, och Lime, arbetar Monterro aktivt med sina portföljbolag för att få dem att växa. En betydande del av fondernas kapital, 25 procent, kommer från Monterros grundare och anställda. Bolaget bildades 2012 och har kontor i Stockholm, Oslo, München och Hanoi. Monterro.com

Om Outpost24

Outpost24 gruppen är ledande inom hantering av cyberrisk med sårbarhetshantering, applikations-säkerhetstestning, accesshantering och övervakning av säkerhetshot - i en och samma lösning. Drygt 2 500 verksamheter i mer än 40 länder förlitar sig på Outpost24s lösning för att snabbt och säkert kunna identifiera risker, övervaka och reducera cyberattacker. Med Outpost24s molnplattform, kraftfull automation och cybersäkerhetsexperter, kan verksamheter fokusera på rätt cybersäkerhetsrisker och därmed förbättra sina resultat. Outpost24.com