Kom in de juiste stemming met innovatieve kleurveranderende verf van AkzoNobel

Geïnspireerd door de natuur hebben wetenschappers de eerste verf ontwikkeld die van kleur verandert naargelang je stemming: maakt je vrolijk als je je down voelt, stimuleert je creativiteit als je geen inspiratie hebt en geeft je nieuwe energie als je zin hebt om te feesten.

Met behulp van biomimicry hebben deskundigen bij AkzoNobel eindelijk de code voor MoodPaint gekraakt. De unieke formule bevat gemodificeerde thermotrope vloeibare kristallen die reageren op feromonen die worden afgegeven door mensen in de buurt. Wanneer de kristallen bewegen, absorberen en reflecteren ze verschillende golflengten van licht, wat resulteert in een verf die op ieder moment van kleur verandert.

"Het toevoegen van nieuwe en verbeterde functionaliteit aan onze verven en coatings is een prioriteit als het gaat om innovatie," zegt Safir Pollo, AkzoNobels Managing Director Color Innovation. "MoodPaint opent een wereld van mogelijkheden voor adaptieve coatings. Alle kleuren die je nodig hebt om een kleurrijke ruimte te creëren die altijd past bij de gelegenheid, zitten in één blik verf."

MoodPaint is egaal wit wanneer het voor het eerst op de muur wordt aangebracht, maar begint al binnen enkele uren te werken en verandert van kleur wanneer er mensen in de kamer aanwezig zijn. Het product kan mensen helpen meer balans te vinden, zowel thuis als in gemeenschappelijke openbare ruimtes.

"Onderzoek heeft al lang geleden aangetoond dat kleur effect kan hebben op menselijke emoties en gedrag," zegt Joke Crabbe, Color Scientist bij AkzoNobel. "Zachte blauwtinten kunnen een kalmerend effect hebben, energiegevende gelen kunnen je eetlust stimuleren en aardende neutralen zoals onze Kleur van het Jaar 2021 Brave Ground zorgen ervoor dat je je comfortabeler voelt. Nu hoef je niet meer slechts één kleur voor je ruimte te kiezen - met MoodPaint volgen je muren altijd jouw stemming."

In de laatste stadia van ontwikkeling zijn wetenschappers nu bezig met het verfijnen van de MoodPaint-technologie en het onderzoeken van de toepassingen ervan in diverse industrieën. Ga voor meer informatie over andere baanbrekende innovaties van AkzoNobel naar https://www.letspaintthefuture.com/innovations/

Onderwerpen

• Chemische industrie

We zijn al meer dan 200 jaar pionier in een wereld vol mogelijkheden voor perfecte afwerkingen. De kans is groot dat onze producten altijd dicht in de buurt zijn. We zijn er trots op dat klanten van over de hele wereld vertrouwen op onze eersteklas merken en producten, waaronder Flexa, Sikkens, Dulux, International en Interpon. We zijn actief in meer dan 150 landen en willen wereldwijd leider in onze industrie worden, als meest duurzame verfbedrijf dat al ruim twee eeuwen kleur geeft aan de toekomst. https://www.akzonobel.com/en/nl