Nederlandse startups nemen AkzoNobels Paint the Future Awards mee naar huis

Drie spannende dagen van nauwe samenwerking met experts van AkzoNobel hebben deuren geopend voor een aantal startups - waaronder de Nederlandse QLayers en Alucha - om hun innovatieve ideeën verder uit te werken.

Alucha en QLayers ontvingen de Paint the Future award tijdens de finale van de vijf maanden durende challenge. Hieraan is de intentie gekoppeld dat de startup op basis van een overeenkomst met AkzoNobel gaat samenwerken aan de verdere duurzame ontwikkeling van producten en oplossingen.

De oplossingen die volgens de jury tot de verbeelding spraken waren slimme coatings van SAS Nanotechnologies; een geautomatiseerde printkop voor het coaten van grote oppervlakken van QLayers; di-blok polymeren die de oppervlaktes nieuwe functionaliteit geven van Interface Polymers; de autonome drone van Apellix en de oplossing van Alucha Recycling Technologies voor het omzetten van afval in bio-oliën en mineralen.

Daarnaast heeft challenge-partner KPMG de digitale oplossingen van Octo bekroond met de KPMG Scale-up Award om hen te helpen hun bedrijf te laten groeien.

"We kijken er naar uit onze samenwerking met de ontvangers van de Paint the Future Awards te continueren, waaronder QLayers en Alucha", aldus Klaas Kruithof, AkzoNobel's Chief Technology Officer en voorzitter van de Paint the Future jury. "Samen met deze startups gaan we innovatie in verven en coatings naar een volgend niveau brengen. Onze ambitie: verwachtingen, voorstellingsvermogen en generaties overstijgen. Met als basis de kracht van een compleet innovatief ecosysteem liggen er grote dingen in het verschiet."

Josefien Groot, CEO QLayers: "We hebben hier hard voor gewerkt en deze samenwerking is precies wat we nodig hebben. Samen met AkzoNobel delen we dezelfde klanten maar met onze applicatie en de coatings van AkzoNobel kunnen we nog meer waarde creëren. We hebben geen achtergrond in met chemie want onze kennis ligt in de mechanica. Over een jaar zijn we bijna klaar voor onze volgende stap en richten we ons op windturbines, want dat is onze groeimarkt."

Hans Cool, CFO Alucha: "Het is geweldig dat een cool groen bedrijf als dat van ons kan helpen de verfindustrie werkelijk circulair te maken. We hebben voornamelijk ervaring in de papierindustrie, dit is onze eerste maal in de coatingsindustrie, we hebben heel veel geleerd, er is veel kennis ter beschikking gesteld. Over 1 jaar bouwen we dankzij de steun van AkzoNobel's werelds eerste installatie die circulair mineraal gaat produceren."

Marieke Dijksma en Tara Campagne, Co-founders van Octo: "Onze klant wilde meer weten over de achteruitgang van hun gebouwen om slimmere beslissingen te kunnen nemen over het onderhoud. Ik hoop dat we over een jaar internationaal uitbreiden maar nog steeds dezelfde Octo spirit hebben!

Tijdens de challenge werden 160 ideeën ingezonden vanuit alle delen van de wereld. Eenentwintig startups werden uitgenodigd om in Amsterdam hun ideeën verder uit te werken voor hun laatste pitch aan de jury. Alle deelnemers aan de finale kregen toegang tot kennis, expertise en contacten waarmee ze hun ideeën verder kunnen ontwikkelen.

Voor meer informatie over de AkzoNobels innovatie-challenge: https://www.letspaintthefuture.com/

Foto's en profielen van de startups, biografieën van de juryleden en infographics zijn te downloaden in de AkzoNobel Paint the Future mediakit: http://akzo.no/PTF-Media-Kit

Onderwerpen

• Chemische industrie

• ptf
  • paint the future
  • start-ups

AkzoNobel heeft passie voor verf. Wij zijn experts in het ambacht van het creëren van verven en lakken, waarbij wij sinds 1792 de standaard zetten voor kleur en bescherming. Ons merkenportfolio van topklasse - waaronder Flexa, International, Sikkens en Interpon - wordt wereldwijd door klanten vertrouwd. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en we zijn actief in meer dan 150 landen. We hebben circa 34.500 getalenteerde mensen in dienst met een passie voor het leveren van hoogwaardige producten en diensten.