De impact van financiële problemen op iemand zijn privéleven mag niet onderschat worden. Vroegtijdig en persoonlijk contact is noodzakelijk.

Lindorff hoopt de liefde terug te kunnen brengen

Amersfoort, 14 februari 2018 - Vandaag is het Valentijnsdag. Een dag waarop stille aanbidders hun geliefden verrassen en menig persoon zijn of haar partner opnieuw wil laten weten hoeveel hij of zij voor haar betekent. Uit Europees onderzoek van Lindorff en Intrum Justitia -waarvoor 1.014 Nederlanders (en 24.401 Europeanen) zijn bevraagd over hun financiële gewoontes- blijkt echter dat de romantiek in veel relaties plaats gemaakt heeft voor financieel realisme. Zo blijkt dat 16% van de Europeanen bij zijn of haar partner blijft vanwege de financiële situatie. Dit geldt voor 13% van de Nederlanders. Verder blijkt dat:

• bijna één op de vijf Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar bij zijn of haar partner blijft vanwege de financiële situatie.
  • bij 11 procent van de Nederlanders een relatie is stukgelopen door geldzaken.
  • de invloed van de financiële situatie op een relatie groter is in de rest van Europa. De rol van geld is het grootst in Hongarije.

Frankrijk het land van de liefde?

Opvallend is dat bijna één op de vijf Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar bij zijn of haar partner blijft vanwege de financiële situatie. Dit geldt voor slechts 10 procent van de 50-plussers. Een romantische vakantie naar Spanje, Frankrijk of Griekenland? Dit zijn landen waar meer relaties een financieel fundament kennen. Zo staat Frankrijk te boeken als het land van de liefde, maar een kwart van de Fransen beëindigd zijn relatie bewust niet vanwege de financiële situatie. Geld is van nog grotere invloed op de relaties van Grieken, waar 36% van de stellen bij elkaar blijft vanwege de financiën. In Hongarije heeft Valentijnsdag al helemaal aan betekenis ingeboet, aangezien 68% van de respondenten aangeeft bij zijn of haar partner te blijven vanwege de financiële situatie.

Liefde lijdt onder financiële problemen

De persoonlijke financiële situatie verandert als gevolg van een scheiding of relatiebreuk. Deze veranderende levensfase blijkt al jaren ten grondslag te liggen aan het ontstaan van schulden. Geldzaken zijn echter ook van invloed op het slagen van relaties. Zo geldt dat de financiële situatie voor 11 procent van de Nederlanders van invloed is geweest op het eindigen van een relatie. Het gemiddelde in Europa ligt op 13 procent. Dit gegeven benadrukt het belang van het vroegtijdig oplossen van financiële problemen bij consumenten, geeft Rick Terra aan – Managing Director van Lindorff en Intrum Justitia. ‘Behulpzaamheid en oog voor de situatie van een persoon zijn hierbij een pré. De impact van financiële problemen op iemand zijn privéleven mag niet onderschat worden’.

Het volledige rapport kunt u hier gratis downloaden.

Lindorff en Intrum Justitia hebben van 24.401 consumenten in 24 Europese landen data verzameld om inzicht in het dagelijks leven van Europese consumenten te krijgen; o.a. naar hoe ze hun geld uitgeven en hoe ze hun huishoudelijke financiën elke maand beheren. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in het European Consumer Payment Report 2017. Aan het rapport voor Nederland hebben 1.014 consumenten meegedaan.

Onderwerpen

Over Lindorff

Op 27 juni 2017 zijn Intrum Justitia en Lindorff gecombineerd om de toonaangevende leverancier op het gebied van credit management services te vormen. Lindorff is opgericht in 1898 en biedt diensten als de aankoop van vorderingen, alsmede betalings- en facturatiediensten. Intrum Justitia werd opgericht in 1923 en biedt diensten als de aankoop van vorderingen, die zijn ontworpen om de cash flow en de winstgevendheid van haar klanten te verbeteren. De combinatie van Intrum Justitia en Lindorff heeft plaatselijke aanwezigheid binnen 24 landen in heel Europa en een team van ongeveer 8.000 medewerkers die zich inzetten voor een goede economie. Het gecombineerde bedrijf had voor de twaalf maanden eind maart 2017 een omzet van 12,9 miljard SEK en is gevestigd in Stockholm, Zweden. Intrum Justitia AB is genoteerd op Nasdaq Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.intrum.com of www.lindorff.com.

Perscontacten

Carlijn Hofland

Press contact Director Marketing & Communications Woordvoerder Intrum +31617119364