Ervaar, voel en zie de kracht van het geluid - muziek maakt je gelukkig: een baanbrekend rapport toont hoe muziek onze emotionele reacties beïnvloedt

• 58% van de Europeanen zegt zich tijdens de pandemie bedrukter dan ooit te voelen, terwijl 72% verklaart dat muziek hen door een moeilijke periode heeft geholpen
  • Het rapport Emotion vs. Music, onder leiding van Dr. David Lewis van Mindlab International, toont het verband tussen emotie en muziek en onthult het vermogen van geluid om onze stemming te beïnvloeden en ons welzijn te bevorderen
  • De bevindingen van de studie zijn tot leven gebracht in twee mooie, boeiende video’s; ontdek zelf hoe jij je voelt wanneer je ze bekijkt. Kijk hoe het lichaam reageert op muziek – uit de MHC-V83D High Power Audio Speakers van Sony – terwijl de Cymatics-wetenschap laat zien hoe het ritme van omnidirectionele muziek verf, zand en vloeistoffen op een grillige maar fascinerende manier beïnvloedt
  • 85% van de Europeanen zegt dat muziek hun stemming beïnvloedt (het kan geluk en opwinding oproepen maar ook nostalgie en droefheid). Om dat te testen, illustreert de video het sterke effect van muziek met een laag tempo

Een baanbrekend rapport onthult het verbazingwekkende effect van muziek op ons dagelijkse leven en hoe het ons lichamelijk en psychologisch meer beïnvloedt dan we beseffen.

Wetenschappelijke studies bewijzen dat muziek een instrument kan zijn dat onze stemming regelt, waarbij het tempo een grote invloed heeft op onze emotionele respons. Tonen in majeur en in mineur kunnen onze stemming van vrolijk in somber veranderen.

Dr. David Lewis van Mindlab International legt het uit: “Droevige muziek kan ons door moeilijke tijden helpen. De meest intense emotionele reacties, zowel blije als droevige, ontstaan wanneer twee opeenvolgende tracks emotioneel met elkaar contrasteren. Als je dus muziek wilt gebruiken om je op te vrolijken en energie te geven, moet je een muzikale sandwich samenstellen. Speel een song die je droevig maakt en meteen daarna een tweede die je vrolijk, positief en optimistisch maakt. Op die manier zal de tweede, positieve track nog veel meer impact hebben.”

Muziek is bovendien een krachtig signaal om vaak levendige, lang vergeten emotionele ervaringen weer in je bewustzijn te brengen. 88% van de mensen die in Europa werden ondervraagt, zegt dat muziek een belangrijke rol heeft gespeeld in hun herinnering.

Ze kan niet alleen de werking van onze geest beïnvloeden maar ook de manier waarop we ons gedragen en op mensen om ons heen reageren.

We luisteren gemiddeld per jaar naar 285 uur muziek (12 volle dagen), wat haar een uniek vermogen geeft om ons leven in deze moeilijke tijden op te vrolijken. 80% van de mensen zegt naar meer muziek te willen luisteren, in de wetenschap dat ze goed is voor zowel ons lichamelijke als ons geestelijke welzijn.

Sony heeft op basis van het onderzoek van Dr. David Lewis twee nieuwe visuele illustraties ontworpen van het vermogen van muziek om ons lichamelijk en emotioneel te beïnvloeden. De video’s gebruiken de nieuwe High-Power Audio Speakers van Sony, MHC-V83D en MHC-V73D, om te tonen hoe muziek met hoog en laag tempo, in combinatie met de luidsprekers, omnidirectioneel geluid en lichtfuncties, ons lichaam en de objecten om ons heen beïnvloedt.

Probeer het experiment zelf. Gebruik de macht van de muziek om te testen welke emoties ze in jou oproept ...

• Bekijk eerst de video met een muziektrack met een langzaam tempo, die meer melancholieke emoties zou moeten oproepen: Tails door Jack Chown, The Music Lab
  • Pep daarna je energie op met een snellere song, die je blij zou moeten maken: Gutenmorgen door Jack Chown, The Music Lab

Top 10 effecten die muziek op ons heeft

Dr. David Lewis heeft onderzocht wat muziek doet met ons lichaam, onze geest en onze emoties1, van de verbetering van de geheugenfunctie, de beïnvloeding van de hartslag, het verwijden van de pupillen tot het uitlokken van tranen, het bevorderen van slaap en het scheppen van een geluksgevoel.

1.Tranen/verdriet

2.Beter geheugen

3.Geluksgevoel

4.De hartslag vertragen, ontspannen of versnellen

5.Onze daden beïnvloeden

6.Vriendschappen en relaties scheppen, zelfs een identiteit boetseren

7.Een ‘genezend’ effect creëren

8.Helpen om te slapen

9.De ruggengraat doen tintelen en het haar overeind doen komen

10.Verwijde pupillen en uitlokking van de ‘vechten of vluchten’-reflex

Angela de Klein, Senior Product Planning & Marketing Manager bij Sony Video & Sound Europe vertelt: We kunnen ons allemaal een moment in ons leven herinneren toen muziek een enorme rol speelde. Ze roept gevoelens en emoties op en neemt ons mee op een reis.”

“2020 is voor iedereen een moeilijk jaar geweest en met dit rapport en deze video willen we demonstreren hoe machtig muziek is, en meer mensen inspireren om ze als een positief gegeven in hun leven te gebruiken. Ons gamma High Power Audio Speakers brengt het geluid helder en krachtig tot zijn recht en is ideaal voor mensen die graag samen naar muziek luisteren.”

Twee boeiende nieuwe modellen in Sony’s gamma High-Power Audio Systems, MHC-V83D en MHC-V73D, geven feestnummers en gezinnen nog meer keuzemogelijkheden, met omnidirectioneel geluid en verlichting, een draagbaar ontwerp en ultiem party entertainment.

- Einde -

Ter attentie van de redacties

Over het rapport

Het rapport combineert het werk van Dr. David Lewis van Mindlab International, Warwick University, met commentaar van Europese professionals van de sector en het bureau voor marktonderzoek One Poll, dat in heel Europa peilingen heeft gehouden en gegevens onderzocht. De statistieken in het rapport hebben betrekking op een groep van 3000 respondenten in drie landen – het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Hongarije.

Over de kortfilm Power of Sound

Het is een realisatie van het productiebedrijf Greatcoat Films. Regie Klaas Diersmann, cinematografie JP Garcia en Executive Producer Sandra Spethmann.

Over de Sony HAS-V Series:

Twee boeiende nieuwe modellen in Sony’s gamma High-Power Audio Systems, MHC-V83D en MHC-V73D, geven fuifnummers en gezinnen nog meer keuzemogelijkheden, met omnidirectioneel geluid en verlichting, een draagbaar ontwerp en ultiem party entertainment.

De luidsprekers hebben functies als Omnidirectional Sound, Omnidirectional Party Lights, Karaoke, Mic & Guitar input – en je kunt ze vanuit je handpalm bedienen met de Fiestable-app.

Het model MHC-V83D is vanaf oktober 2020 verkrijgbaar en kost €770.

Het model MHC-V73D is vanaf oktober 2020 verkrijgbaar en kost €650

Volg deze link voor meer informatie over de HAS-V Series

Sony Corporation is een creatief entertainmentbedrijf met een duurzame technologische basis. Van game- en netwerkservices tot muziek, films, elektronica, semiconductors en financiële diensten - het doel van Sony is om de wereld te verrijken met emotie via creativiteit en technologie. Voor meer informatie, bezoek: http://www.sony.net/

1Top 10 Reacties op muziek – voor de geest, het lichaam en de emoties

Muziek beïnvloedt hoe ons lichaam en onze geest werken maar ook hoe we ons gedragen en reageren op de mensen om ons heen. Dit zijn de tien frequentste reacties:

1. TranenMuziek is een krachtig middel om ons weer bewust te maken van dikwijls levendige, lang vergeten emotionele ervaringen. Bioscoopgangers merken vaak op dat in een emotionele film de tranen pas komen als de muziek begint.

2. Het geheugen versterken – Onderzoek heeft bewezen dat de emoties die muziek opwekt een sterke invloed kunnen hebben op ons vermogen om alert te zijn, efficiënt te denken, nauwkeurige herinneringen op te roepen, correct te oordelen, problemen op te lossen en beslissingen te nemen.

3. Geluk – Muziek is een manier om ongewenste gedachten en onaangename gevoelens te vergeten en maakt het gemakkelijker om over die gevoelens te praten. Ze kan een warme, gastvrije sfeer scheppen en mensen gelukkiger maken.

4. De hartslag vertragen of versnellen – Muziek kan mensen helpen om te relaxen en zich te ontspannen, maar hen ook energieker en actiever maken. Het is aangetoond dat ze een sterf effect heeft op onze hartslag, die ze kan vertragen om ons te ontspannen, of versnellen om ons actief te maken. Ze kan bovendien de bloeddruk verhogen of verlagen, de ademhaling versnellen of vertragen en zelfs de elektrische geleidbaarheid van de huid beïnvloeden! Prikkelen of ontspannen.

5. Muziek kan onze daden sturen– Ze heeft een grote invloed op de manier waarop we inschatten hoe belangrijk gebeurtenissen om ons heen zijn voor ons welzijn en het bereiken van onze doelen. Charles Gulas, hoofddocent Marketing aan de Wright State University en Charles Schewe, professor Marketing aan de University of Michigan, hebben vastgesteld dat babyboomers gemakkelijker dingen kopen wanneer klassieke rock wordt gespeeld, ook al kan twee derde niet zeggen welke muziek uit de luidsprekers kwam terwijl ze winkelden.

6. Ze schept vriendschappen en relaties, en in zekere zin ook een identiteitVooral bij jonge mensen is samen naar muziek luisteren een van de belangrijkste manieren waarop vriendschappen ontstaan. Muziek schept ook een band met de maatschappij in termen van identiteit.

7. Ze kan een ‘genezende’ werking hebben – Recent onderzoek heeft aangetoond dat muziek een sterke invloed op het zenuwstelsel heeft. De fundamentele akoestische kenmerken van muziek worden door zones in de basis van het brein uitgelegd als signalen van potentieel belangrijke en dringende gebeurtenissen.

8. Muziek kan ons helpen om in slaap te vallen – Het is bijvoorbeeld bewezen dat de Vier Seizoenen van Vivaldi onrustige baby’s helpen om in te sluimeren.

9. Ze kan de ruggengraat doen tintelen en het haar overeind doen komen – Huiveringen van emotie: het gevoel dat ontstaat wanneer muziek het krachtige maar primitieve beloningsysteem van het brein stimuleert. Een vloed van dopamine - een neurotransmitter die een geluksgevoel veroorzaakt - komt vrij en maakt ons blij en opgewonden. Daardoor heeft muziek identiek hetzelfde effect als gokken, snoepen of geweldige seks hebben. Anderzijds is de amygdala in de hersenen verantwoordelijk voor angstgevoelens en reageert ze alleen op sombere muziek. Wanneer dat deel van de hersenen wordt geprikkeld, kan je haar ervan overeind gaan staan.

10. Je pupillen worden groot en de ‘vluchten of vechten’-reflex wordt uitgelokt – Als muziek de juiste snaren raakt, komt heel je lichaam in een hogere versnelling. Je hartslag versnelt, je pupillen verwijden en er gaat meer bloed naar je benen wanneer een hersenzone, het cerebellum, wordt geprikkeld. Dat maakt deel uit van het zogenaamde ‘vluchten of vechten’-mechanisme. Een instinctieve respons die geëvolueerd is om ons op actie voor te breiden: vechten of de benen nemen. Als we geen van beide kunnen doen (in concertzalen of popfestivals zien ze dat niet graag gebeuren), interpreteren we al die intense gevoelens als het gevolg van opwinding en plezier.