Omzetstijging van 26% en recordaantal acquisities in Q3

De totale omzet van Visma groeide in Q3 van 2020 met 25,5% tot € 422,9 miljoen, terwijl de EBITDA met 37,7% steeg tot € 142,3 miljoen.

Een sterk derde kwartaal voor alle divisies

Er blijft vraag naar bedrijfskritische cloudsoftware, waardoor alle kerndivisies van Visma in Q3 sterk groeiden vergeleken met een jaar geleden. De omzet van de divisies Software Nordic & International groeide met 24,5%, die van Software Benelux met 25,1%, Custom Solutions met 30,4% en Commerce Solutions met 27,4%.

Voortdurende cloudgroei

Cloudomzet op jaarbasis is een goede indicator van toekomstige cloudopbrengsten. Visma’s cloudomzet bereikte in het derde kwartaal € 1,4 miljard, een stijging van 34,6%. Dit was zowel het gevolg van organische groei als van een sterk acquisitietempo.

Visma heeft nu meer dan 1,1 miljoen klantcontracten, waarvan 880.000 cloudcontracten. Dit is een stijging van 25,8% ten opzichte van een jaar geleden. De vraag naar cloudoplossingen is in de loop van de pandemie alleen maar toegenomen. Steeds meer klanten zien het voordeel in van software die overal toegankelijk is.

Acht nieuwe overnames

Visma voltooide in het derde kwartaal acht nieuwe acquisities. Daarmee kwam, aan het eind van Q3, het totaal op drieëntwintig overnames te staan. Twee daarvan betroffen de Nederlandse Yuki en Cash Software, leveranciers van SaaS-boekhoudplatformen voor accountants. Samen met een aantal andere Nederlandse business units van Visma vormen zij nu een ecosysteem van complementaire cloudoplossingen voor accountantskantoren.

Visma richt zich ook steeds meer op het vastgoedsegment in Noorwegen en nam in de loop van het kwartaal drie bedrijven binnen deze branche over.

Download het hele rapport

Q3 in cijfers

Voortgezette activiteiten
(in miljoenen)
Q3 2020 Q3 2019 Groei Q1 t/m Q3 2020 Q1 t/m Q3 2019 Groei Jaar 2019
Omzet € 422,9 € 369,4 25,5% € 1250,6 € 1085,8 26,3% € 1521
EBITDA € 142,3 € 113,4 37,7% € 363,7 € 292,2 36,5% € 411
EBIT € 66,8 € 51,3 42,9% € 151,5 € 116,5 42,6% € 166,7
Winst voor belastingen € 56,1 € 59,0 4,4% € 119,7 € 98,9 32,7% € 127,8

Onderwerpen

• Wetenschap, technologie

• corporate
  • kwartaalcijfers
  • financieel
  • q3/2020

Visma biedt software en diensten die de belangrijkste bedrijfsprocessen in de private en publieke sector vereenvoudigen en digitaliseren. De Visma-groep is actief in de hele Scandinavische regio, samen met de Benelux, Centraal- en Oost-Europa. Met meer dan 12.000 medewerkers, meer dan 1.000.000 klantcontracten en een netto-omzet van € 1,5 miljard in 2019, is Visma een van Europa's toonaangevende softwarebedrijven.

Het softwareaanbod van Visma op de Nederlandse markt omvat oplossingen voor financieel beheer, HRM, inkoop en e-overheid. Visma Nederland bestaat uit 22 bedrijven die zich allemaal richten op bedrijfskritische cloud- en softwareoplossingen. Visma is titelsponsor van Team Jumbo-Visma, ‘s werelds beste wieler- en schaatsteams.

Perscontacten

Lage Bøhren