Visma sluit 2020 sterk af met 24% omzetstijging in Q4

Het vierde kwartaal (Q4) van 2020 vertoonde een aanhoudende groei met een omzetstijging van 24%. De totale omzet groeide met 23,9% tot € 489,2 miljoen, terwijl de EBITDA met 29,4% steeg tot € 139,3 miljoen.

Een sterk kwartaal voor alle divisies
Alle kerndivisies vertoonden in het vierde kwartaal een sterke groei ten opzichte van vorig jaar. Daarbij ligt de focus altijd op het leveren van bedrijfskritische cloudsoftware. De omzet van de divisie Software Nordic & International groeide met 19,2%, die van Software Benelux met 26,0%, van Custom Solutions groeide de omzet met 25,4% en van Commerce Solutions met 24,2%.

Voortdurende cloudgroei
Visma's cloudomzet op jaarbasis is een goede indicator van toekomstige cloudopbrengsten. Deze bedroeg in het vierde kwartaal € 1,5 miljard op jaarbasis, een stijging van 28,1%. Net als in 2020 was dit te danken aan een sterke organische groei en een recordaantal overnames.

Visma bereikte in Q4 1,2 miljoen klantcontracten, waarvan 975.000 cloudcontracten. Dit betreft een stijging van 31,9% ten opzichte van een jaar geleden. De nieuwe norm van werken op afstand toont de noodzaak aan van moderne cloudoplossingen waarmee klanten efficiënt en concurrerend blijven. De gestage groei van het aantal met Visma-systemen verwerkte e-facturen geeft dit goed weer. Jaar-op-jaar betrof dit een groei van 15,6% tot 10,4 miljoen in het vierde kwartaal.

Veertien overnames
Visma deed in Q4 veertien nieuwe overnames, waarmee het totale aantal van 2020 op zevenendertig kwam. Opvallend was de acquisitie van Admisol in België. Daarmee is Visma's aanwezigheid op de Belgische markt, sinds de overname van Yuki in Q3, verder versterkt. Visma verbeterde bovendien het productaanbod voor het mkb en voor accountantskantoren in Zweden met de overname van Årsredovisning Online, een leverancier van cloudsoftware voor de eindejaarsverwerking.

Download het rapport

Voortgezette activiteiten (in miljoenen) Q4/2020 Q4/2019 Groei Jaar 2020 Jaar 2019 Groei
Omzet € 489,2 € 394,7 23,9% € 1.776,7 € 1.412,9 25,7%
EBITDA € 139,3 € 107,6 29,4% € 510,3 € 378 35,0%

EBIT

€ 60,9 € 44,9 35,8% € 212,8 € 149,7 42,1%
Winst voor belastingen € 45,8 € 24,9 83,5% € 164,6 € 113,2 45,4%

Onderwerpen

• Wetenschap, technologie

• corporate
  • q4/2020
  • kwartaalcijfers

Visma biedt software en diensten die de belangrijkste bedrijfsprocessen in de private en publieke sector vereenvoudigen en digitaliseren. De Visma-groep is actief in de hele Scandinavische regio, samen met de Benelux, Centraal- en Oost-Europa. Met meer dan 12.000 medewerkers, meer dan 1.000.000 klantcontracten en een netto-omzet van € 1,5 miljard in 2019, is Visma een van Europa's toonaangevende softwarebedrijven.

Het softwareaanbod van Visma op de Nederlandse markt omvat oplossingen voor financieel beheer, HRM, inkoop en e-overheid. Visma Nederland bestaat uit 22 bedrijven die zich allemaal richten op bedrijfskritische cloud- en softwareoplossingen. Visma is titelsponsor van Team Jumbo-Visma, ‘s werelds beste wieler- en schaatsteams.

Perscontacten

Lage Bøhren