Formen til lampen Arkiv 4006 ble første gang designet i 1932. Nå er serien utviklet med både bord- og gulvlamper.

Spennende produktutvikling av lampeikon fra 1930-tallet

Norske designlamper fra midten av 1900-tallet blir blåst på nytt på Hadeland Glassverk

Tidligere lampemodeller datert tilbake til 1930-1960-tallet ble på nytt satt i produksjon ved Hadeland Glassverk vinteren 2018. I tillegg til å tegne lamper for private hjem, tegnet designere på den tiden også belysning og utsmykning for offentlige bygg i Norge og utlandet. Noen av de mest kjente prosjektene datert tilbake til den tid er de 87 lysekroner til Kennedy Center Concert Hall i Washington DC, lysekroner til Det kongelige slott i Oslo og lysekroner i Centennial Concert Hall i Canada.

Arkivlampe 4006 -  bord- og gulvlamper

Den eldste og mest ikoniske lampen Arkiv 4006 ble første gang produsert 1932 og har en unik form.  Arkivlampene er designet av de norske industri- og lysdesignerne Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch.

Den opprinnelige formen, en pendellampe, finnes i tre størrelser og lanseres nå også som både bord- og gulvlampe. Lampene fås i fire farger; hvit, hvit matt, røkgrå, og kakao.

Pris:  Bordlampe fra 7900 kr og gulvlampe fra 10 000 kr.

Design av bord- og gulvlamper: Hadeland Glassverk Designteam

Norsk produksjon - et bærekraftig valg

Etterspørsel etter norsk produksjon er stor, og lampene produseres og ferdigstilles på Hadeland Glassverk.

Det er mange som vet at produktene munnblåses, likevel er mange av oppgavene ikke like synlige. Produksjonen av en lampe inkluderer ti arbeidsstasjoner før produktet er ferdigstilt, og alt gjøres på Hadeland Glassverk. Treformen glassmassen blåses i blir skjært ut av en snekker, glassmassen munnblåses med over 250 år gamle teknikker, og avkjøles på saktegående rullebånd, før de grovslipes, finslipes, poleres, graveres, vaskes og pakkes. Dette bidrar til lokale arbeidsplasser, og lampesatsningen satte mange glassblåsere tilbake i arbeid. Råvarene som benyttes er resirkulerbare, som betyr null svinn. Samtidig brukes fortrinnsvis ren elektrisk kraft til produksjon. Verdi skapes ved å skape produkter av råvarer.

Instagram @hadelandglassverklights
Facebook Hadeland Glassverk Lights
Nettsiden www.hadeland-glassverk.no/belysning

For spørsmål - ta kontakt med markedssjef Sofia Sandblom sofia.sandblom@hadeland-glassverk.no