Møt oss på Stockholm Lighting and Furniture Fair! Møbler fra Eikund. Foto: Tom Haga

Hadeland Glassverk Lights relanserer norske designklassikere og satser internasjonalt

Vi kan love en spektakulær og lyssatt stand med spennende nyheter, design og hyggelige samtaler på Stockholm Lighting & Furniture Fair på stand C 05:18  4.-8. februar 2020 sammen med Eikund Møbler.

Reproduksjon av norske designklassikere fra 1930-1960 tallet

I 2018 bestemte Hadeland Glassverk igjen å satse for fullt på belysning, og børstet støvet av 11 arkivlamper tegnet av Jonas Hidle og Arnulf Bjørshol fra 1930- til 1960-tallet. På denne tiden var Glassverket en av Norges største leverandører av belysning, med leveranser til mange offentlige- og private bygg i Norge og utlandet. Den fantastiske lysekronen i Den Norske Opera & Ballett og de 87 lysekroner og lampetter i konserthallen i The Kennedy Center i Washington DC er noen av de mest kjente og største prosjektene.

Ved å igjen satse på belysning ivaretas de solide tradisjonene ved å fortsette å produsere innendørs- og utendørsbelysning for blant annet hoteller, restauranter, offentlige bygg og private boliger. Noen av de nyeste arbeidene som er mest kjent er lysekronen i H&Ms flagship store i Karl Johan og reproduksjon av lamper til Amerikalinjen. Alle våre produkter munnblåses og håndslipes på Hadeland Glassverk etter tradisjonelle håndverksteknikker.

Vårens største nyheter er bordlamper i Krystallkule- og Arkiv-seriene.

Nominasjoner til designpriser

Allerede i løpet av det første driftsåret (2019) ble lampene og prosjektene våre nominert til tre priser:

• Arkivlampe 4280 ble nominert til Årets Relansering i Bo Bedre Designpris
  • Krystallkulene ble nominert til Beste produkt i DOGA-merket for design og arkitektur
  • Lysekronen i H&Ms flagship store i Karl Johan ble nominert til Spesialdesignet produkt til prosjekt i DOGA-merket for design og arkitektur

Nå fører vi arkiv-, krystall- og dråpekolleksjonen, samt en rekke lysekroner og spesialdesign til både små og store prosjekt.

I løpet av 2019 fikk vi 35 nye forhandlere, blant annet Expo Nova, A Huseby, Tannum og Mesterlysgruppen, og satser nå internasjonalt.

​Video om belysningssatsningen

Last ned belysningskatalogen for 2020 ​her

Kontakt oss via belysning@hadeland-glassverk.no

We promise a spectacular and bright stand at Stockholm Lighting Fair 2020! Meet our talented light designers and project managers  and see our latest designs and news for 2020! Stand C 05:18.

Hadeland Glassverk was established in 1762 and is Norway’s longest existing craft business. In the early 1900s Hadeland Glassverk was one of Norway´s largest lighting suppliers, and winter of 2018 we once again decided to produce 11 archive lights. Our lights are blown and cut by hand by our talented craftsmen and women at Hadeland Glassverk using 250 year old techniqes. Archive light model 4006 is our oldest design from 1932.

By our first year with business (2019) we got three nominations:

• Archive light model 4280 was nominated to "this year´s relaunch" of 2019 by Bo Bedre Designpris
  • Glass spheres was nominated to "best product" by DOGA Award for Design and Architecture
  • Glass spheres installation in H&M´s flagship store was nominated to "Special Order" by DOGA Award for Design and Architecture. Collaborator: Zenisk Lighting

​Video about our new commitment

Download our latest light catalogue for 2020

Contact us at belysning@hadeland-glassverk.no