Arkivlampekolleksjonen fra 1930-1960-tallet vinner Designindustriens Klassikerpris

Klassikerprisen - Hadeland Glassverk vant pris med Arkivlampeserien

Nominert til tre priser og vinner av Klassikerprisen

Aldri før har en merkevare blitt nominert til tre priser av Designindustrien; Årets Produkt med både Icon vinglasserie og Crystal Stone lampeserie i tillegg til Klassikerprisen med Arkivlampeserien.

Hadeland Glassverk vant Klassikerprisen sammen med LK Hjelle og stolen Siesta. Prisen ble utdelt på Designindustriens bransjedag på Nasjonalmuseet i regi av Norsk Industri den 25. april.

Arkivlamper - relansering av designklassikere

Fra 1930- til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største belysningsleverandører og designerne bak Arkivlampene var Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch. I 2019 blåste Hadeland Glassverk nytt liv i Arkivlampene. Det er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem, så vel som i hoteller, restauranter og offentlige bygg.

"Arkivlampene ble opprinnelig lansert som taklamper, men seriene har i nyere tid blitt videreutviklet med både bord- og gulvlamper. Ved å satse på disse lampene ivaretar vi tradisjonen og løfter fram norske designklassikere", sier designsjef Maud Gjeruldsen Bugge.

Stødig kurs i over 260 år

Etter 1800-tallets parafinlamper og 1900-tallets elektriske lamper, ivaretas de solide tradisjonene med å fortsette produksjonen av belysning og utsmykning. I dag har vi flere belysnings- og utsmykkingsprosjekter for blant annet hoteller, restauranter, kirker, sykehus, skoler, tinghus, Storting og ulike uteområder.

Noen av de mest kjente belysningsprosjektene i både nå- og fortid:

87 lysekroner til Kennedy Center Concert Hall i Washington DC, lysekroner til Det kongelige slott i Oslo og lysekroner i Centennial Concert Hall i Canada; 140 reproduserte lamper er nylig levert til Høyblokka i regjeringskvartalet, Lysekrone på 8,5 tonn i Den Norske Opera & Ballett; Lysekrone laget av 201 kupler som strekker seg over fire etasjer i H&M sin flagshipstore på Karl Johan; 800 lamper til Amerikalinjen hotell; Lysfiltrerte glassbyggestein i Villa Stenersen; Krystallkonglelamper levert til Amundsen Sport sin flagshipstore, Arkivlamper og Crystal Stone levert til Nobels Fredssenter, lamper levert til Sommerro Hotell og Villa Inkognito.

Satser på eksport - Heal’s Furniture

Siden relanseringen av Arkivlamper for fem år siden har salget vært solid i Europa, Japan og USA. I år er lampene å finne i den eksklusive møbel- og interiørkjeden Heals´s Furniture i England hvor Hadeland Glassverk har en egen Shop-in-shop.

Norsk produksjon og bærekraftige valg

Etterspørsel etter norsk produksjon er stor, og lampene produseres og ferdigstilles på Hadeland Glassverk av dyktige glassblåsere. Lampene er produsert i hovedsak av ren norsk energi. Glass, som materiale, består primært av naturlige råvarer, og Hadeland Glassverk gjenbruker i stor grad alt glass som går til spille i selve produksjonsprosessen.

Instagram @hadelandglassverklights
Facebook Hadeland Glassverk Lights
Nettsiden www.hadeland-glassverk.no/belysning

Ved spørsmål ta kontakt med markedssjef Sofia Sandblom sofia.sandblom@hadeland-glassverk.no