Martine Aakre (COO), Peter Aakre (CEO) og Sondre Aakre (COO) i Aalesund Protective Wear AS er fornøyde med å etablere seg sentralt i Ålesund og sier det er en viktig del av den fremtidige strategien.

Aalesund Protective Wear AS etablerer seg sentralt i Ålesund - henter inn flere hoder og satser for fullt!

Selskapet har vokst i takt med tiden og består i dag av merkevarene Regatta, Strakofa, Aalesund Oljeklede og Blæst. Nå satser de videre, og forrige uke markerte de starten på en ny epoke med å åpne dørene til sitt nye hovedkontor i Ankerbygget sentralt i Ålesund.

- Å bygge et godt og kompetent arbeidsmiljø, hvor de ansatte trives og har det gøy blir avgjørende for vår vekststrategi, sier Martine Aakre, COO, i selskapet.

En familiebedrift med sterke merkevarer
Historien til Aalesund Protective Wear AS starter i 2004 da Peter Aakre (CEO), selger sin fiskebåt og bestemmer seg for å kjøpe Aalesund Oljeklede, en leverandør av robust regntøy med historie tilbake til 1891. Året etter kjøper han Strakofa Workwear. Da den eldste i søskenflokken på tre, Martine Aakre er ferdig med siviløkonomstudiene i 2015 reiser far og datter til Bergen og kjøper opp regntøyleverandøren Blæst. Like etter er også sønnen Sondre på plass, og samtidig blir den veletablerte merkevaren Regatta i 2017 det nyeste tilskuddet til selskapet.

Selskapet er i dag en ledende totalleverandør innen regntøy, arbeidstøy, flyteprodukter og redningsutstyr til både proff- og fritidsmarkedet.

I forbindelse med etableringen i nye lokaler har selskapet også gjennomgått organisatoriske endringer. Martine har til nå fungert som Brand Manager for Blæst, mens Sondre har fungert som Brand Manager for Regatta, Strakofa og Aalesund Oljeklede. Nå trer søsknene inn i et delt ansvar for driften, der de begge får tittelen som Chief Operating Officer (COO), mens far Peter fortsetter som CEO.

- Jeg er veldig glad for å ha barna mine med på laget. Det har alltid vært opp til dem om de skulle komme tilbake til Ålesund og selskapet etter endte studier, eller satse på noe annet. Det er viktig med litt ungdommelig «drive» i businessen, og jeg kan vel si at en av hovedgrunnene til at vi nå etablerer oss i Ålesund er et sunt press fra Sondre og Martine, sier Peter.

Sunn økonomi
I 2021 omsatte selskapet for 188 MNOK, i år er omsetningsmålet 220 MNOK, og tallene peker oppover i den langsiktige planen.

- Det har vært gjennomgående stabil vekst hos alle merkevarene de siste årene, men nå ønsker vi å skru opp tempoet noen hakk. Vi ser potensialet, og ønsker å satse, sier Sondre.

Satsingen kan finansieres av god og sunn økonomi i selskapet, og det første steget i planen har vært å investere i nye kontorlokaler for de ansatte.

- Vi er heldige som er i en situasjon hvor vi kan investere i selskapet. En suksessfaktor har vært å ha kvalitet i alle ledd og sterke merkevarer. Vi har høy kompetanse og flinke folk. I en mellomstor bedrift tjener man på korte beslutningslinjer, som gjør at vi kan snu oss fort, sier Peter.

En annen suksessfaktor har vært høyt varelager, noe som de fleste vil anse som risikofylt.

- For oss er dette avgjørende fordi det betyr ekstremt høy leveringsgrad på 98-99%. I mange tilfeller ser vi at vi blir den foretrukne leverandøren nettopp på grunn av dette. Selv om vi gjør endringer fremover, tar vi med oss de grunnleggende verdiene og kvalitetene i selskapet. Høy leveringsgrad er og vil alltid være veldig viktig for oss.

Henter fra Gjensidige og XXL
Satsningen krever ikke bare kapital, men også ressurser. I løpet av den siste tiden er det gjort flere nyansettelser og det ligger også flere stillinger ute denne våren. To av de nyansatte i selskapet er Peter Nilssen Wilhelmsen og Sandra Thor Nordheim. Peter kommer fra utviklersiden og har jobbet flere år som teamleder i Gjensidige i Oslo. Til slutt lokket fjord og fjell han hjem til Ålesund,  og de siste to årene har han vært ansatt som utvikler i Avento. Nå er han på plass i Aalesund Protective Wear i en rolle som prosjektkoordinator, og vil spille en vesentlig rolle når det kommer til digitalisering og utviklingsprosjekter.

Sandra har de siste fire årene vært ansatt som Head of Content & Design i XXL, der hun har vært en del av det kommersielle leder-teamet og hatt ansvar for opptil 26 ansatte, innenfor design, innhold og digital markedsføring. Sandra tar med seg mye kunnskap om merkevarebygging og markedsføring fra et stort internasjonalt konsern til selskapet og tiltrer i rollen som Brand Communication Manager.

- Det er viktig for oss å få inn spesialkompetanse på ulike felt, og vi er utrolig glade for å ha både Peter og Sandra med på laget. Vi rigger oss for vekst, sier Sondre

Et sted for trivsel
De nye lokalene er lyse, luftige, moderne og tilrettelagt for trivsel. Lokalet har huset Kystverket i Ålesund siden år 2000, men har nå blitt totalrenovert innendørs. I første etasje er det treningsrom og en stor kantine, mens i andre etasje finner du «Relax Area» med en utsikt de fleste kan misunne. Med beliggenhet rett ved vannkanten ryktes det at en sauna vil komme på plass i løpet av 2023.

- Det er viktig for oss å skape et miljø der man kan være fleksibel. Her skal de ansatte kunne være i fullt fokus, og samtidig kunne trekke seg unna og enten trene eller koble ut. Corona-tiden gjorde noe med skillet mellom jobb og fritid, og det er kanskje noe positivt og lærerikt å ta med seg videre når det kommer til fleksibilitet og balanse mellom de to i hverdagen, sier Martine.

Å flytte hovedkontoret til sentrale deler av Ålesund var også et bevist valg.

- Vi håper også at etableringen sentralt i Ålesund gjør oss til en enda mer attraktiv arbeidsplass, og vi ønsker selvsagt å tiltrekke oss den beste kompetansen fremover. I tillegg skal det være et godt arbeidssted for de flinke folka som allerede jobber hos oss. Et sted som gir energi og motivasjon i en hektisk hverdag, avslutter Martine

Aalesund Protective Wear AS, med sine 36 ansatte flyttet inn i nye lokaler sentralt i Ålesund tirsdag 19. april. Til nå har selskapet vært etablert på Vatne, 40 km nordøst for Ålesund. Lagervirksomheten vil fortsatt være operativ fra Vatne og Stranda.

Regions

Aalesund Protective Wear AS er en ledende totalleverandør av klær og flyteprodukter til proff- og fritidsmarkedet.
              - Kompromissløs kvalitet siden 1891.

Våre merkevarer:
              Aalesund Oljeklede Professional | Regatta - Norwegian Lifeguard | Strakofa Workwear | Blæst Rainwear