Regatta AS nominert til DAME Design Award

Regatta AS nominert til DAME Design Award

«Explorer - Safety to a higher Level»

Regatta AS har gjennom mer enn 60 år utviklet flyte- og redningsprodukter for både proff og fritidsmarkedet. Våre produkter har vært banebrytende på flere områder, og vi har alltid fokusert på sikkerhet, komfort og brukervennlighet slik at produktene faktisk blir brukt og kan utgjøre en forskjell om ulykken er ute.

Og synbarhet er en nøkkelfaktor ved ferdsel på og ved sjøen!

Med den nye Explorer vesten introduserer Regatta enda et nytt element inn i kategorien flyte- og sikkerhetsbekledning: Retro-refleksivt yttermateriale.

Og for dette produktet har nå Regatta AS blitt nominert til DAME Design Award som deles ut på METS 2015 (Marine Equipment Trade Show). Arrangementet arrangeres hvert år i Amsterdam, og er verdens største marine utstyrsmesse. Messen samler rundt 1400 utstillere og er et sentralt møtested for bransjen, og hvert år arrangeres det ulike konferanser, seremonier og kåringer - blant annet DAME Award.

110 produkter var innmeldt og 51 er nominert fra i alt 24 nasjoner. Prisen er en viktig bransjepris på utstyrssiden og juryen har stor faglig tyngde og er sammensatt fra hele verden. De skal velge en vinner i totalt 7 kategorier, og en totalvinner.

Tidligere i år fikk Norge et påbud om at alle som ferdes på sjøen i en åpen båt som er mindre enn åtte meter lang, er påbudt å ha på seg et flyteprodukt (50N oppdrift). Og også årets statistikker beviser dessverre nødvendigheten av et slikt påbud; ni mennesker døde i ulykker med fritidsbåter i juni og juli - minst sju av de omkomne brukte ikke vest.

Vestens design og konstruksjon vil til tross for fokuset på et økt sikkerhets- og synbarhetsnivå, fremstå som en trendy og sporty fritidsvest som kan benyttes fra man går ut døren hjemme.

Vesten vil ikke bare holde deg flytende, og virke beskyttende mot nedkjøling i vann. Den vil også gi en helt unik synbarhet, spesielt når mørket faller på, og man lyser mot vesten. Da vil hele vesten reflektere lyset, som vil være viktig både under vanlig ferdsel ved og på sjøen, og spesielt i en redningssituasjon der tidsfaktoren er avgjørende med tanke på mulighet for berging og overlevelse.

Vi ser også at synbarhetsnivået på dette produktet kan gjøre det til et interessant produkt også for redningsmannskap, politi etc. som ferdes på sjøen og bør synes for andre både i vanlig ferdsel og i en redningssituasjon.

Originaliteten med at vesten ser ut som en vanlig boblevest, er komfortabel som et vanlig fritidsplagg, flyter og kan lyses opp i mørket er noe nytt på markedet.

Visjonen til Regatta er «Safe and comfortable under all conditions».

Regatta har arbeidet med flyteprodukter i over 60 år, og er en av Europas ledende produsenter av redningsvester og flyteprodukter.

Regatta - Norwegian Lifeguard

Safe and comfortable under all conditions