I juli setter Regattabåten kursen mot Sør- og Østlandet for å dra på sommerturné fra Nevlunghavn til Mandal.

Regatta drar på sommerturné for å dele kunnskap om sikkerhet på sjøen

Sommeren er høysesong for livet på og ved sjøen, og Regattas hovedmål er at alle skal være trygge når de nyter feriedagene langs kysten. Erfaring viser at mange tar det for gitt at redningsvesten funker, noe som ikke er en selvfølge dersom man glemmer rutinemessig vedlikehold. Fra 8. – 22. juli legger derfor Regatta ut på nok en sommerturné for å dele kunnskap og tilby gratis sjekk av flyt- og redningsvester.

Gjentar suksessen

Det er lite som slår skjærgårdsidyll og timer på fjorden mellom bratte fjell, enten man padler eller drar ut med båt. De fleste bruker flyt- og redningsprodukter, men det er ikke alle som vet at man må kontrollere vesten jevnlig for å vite at den faktisk gir den tryggheten man ønsker.

For å spre grunnleggende kunnskap om trygghet på sjøen, har Regatta tatt sjøveien mellom Kristiansand og Oslo de siste to somrene. Da stoppet de innom flere populære ferieperler for å hjelpe folk med den årlige sjekken av vesten, og noen av funnene var rett og slett skremmende.

– Selv om en oppblåsbar vest ser bra ut på utsiden, kan lungen eller Co2-patronen være ødelagt og cellulosetabletten kan være utgått på dato. Dette er ting som kan gjøre at vesten ikke blåser seg opp, forklarer Sondre Aakre, COO i Aalesund Protective Wear, selskapet som eier Regatta.

Han har vært med å utvikle konseptet rundt sommerturnéen, og har i tillegg vært en del av mannskapet på båten. Aakre forklarer at det er gledelig at mange har møtt Regatta-båten tidligere, men at det fortsatt er behov for å spre mer kunnskap om riktig bruk og vedlikehold av redningsvester.

– Vi har derfor satt opp en ny turné i år, og den har et par ekstra stopp på ruten slik at vi kan hjelpe enda flere. Målet er jo selvsagt å sjekke flere vester enn i fjor og at stadig flere får grunnleggende kunnskap om sikkerhet på sjøen.

Årets reiserute

Når sommerturnéen sparkes i gang i sommer, starter det hele i Nevlunghavn. Båten reiser deretter opp til Tønsberg før den snur og setter kursen mot Mandal. På veien stopper mannskapet innom flere kystperler, og i noen tilfeller deltar de på lokale arrangementer.

I løpet av turnéen skal båten innom:

• Nevlunghavn (8. juli)
  • Stavern (9. juli)
  • Tønsberg (10. - 11. juli)
  • Valle (12. juli)
  • Kragerø (13.-15. juli)
  • Risør (16. juli)
  • Arendal (17.-18. juli)
  • Grimstad (19. juli)
  • Lillesand (20. juli)
  • Kristiansand (21. juli)
  • Mandal (22. juli)

Sjekk av vest vil være gratis, og dersom komponenter må byttes ut kan dette kjøpes direkte med båten. Det kan for eksempel være behov for å bytte cellulosetablett eller Co2-sylinder, og da kan Regatta-mannskapet skifte ut disse.

Lokker med fine premier

For å oppfordre enda flere til å sjekke vesten, vil Regatta arrangere en konkurranse der de som sjekker vesten hos Regatta-båten blir med i trekningen av en Suzumar gummibåt og redningsvester til hele familien.

I tillegg kan de som ikke oppholder seg på Sør- og Østlandet sjekke vesten selv ved å følge guidene på Regattas nettsider. De kan deretter registrere sin sjekk på regatta.no og være med i trekningen av et gavekort som kan brukes i nettbutikken.

– For oss i Regatta er sommerturnéen årets høydepunkt! Mannskapet gleder seg til å møte de som tilbringer ferien på og ved sjøen, samt å dele kunnskap og gode råd med dem. I tillegg er vi opptatt av at det skal være enkelt å sjekke vesten selv, uavhengig av hvor man bor eller tilbringer ferien. Derfor har vi et stort fokus på å spre kunnskap om sikkerhet på sjøen i digitale kanaler, slik at tipsene også er tilgjengelig for de som ikke kan møte Regattabåten i sommer, avslutter Sandra Thoor Nordheim, Head of Communication i AAPW.

Regions

Aalesund Protective Wear AS er en ledende totalleverandør av klær og flyteprodukter til proff- og fritidsmarkedet.

Våre merkevarer:

Regatta | Aalesund Oljeklede | Strakofa | BLÆST