Å sette fokus på sjekk av vester har vært helt nødvendig. Disse sylinderne er samlet opp gjennom to år med Regatta sin sommerturné, som tilbyr gratis sjekk av oppblåsbare redningsvester langs Norgeskysten.

Skrekkfunn viser manglende kunnskap om vedlikehold av redningsvester

Det er mange som er flinke og bruker flyt- og redningsvester når de er på eller ved vannet, men år etter år ser vi dessverre at kunnskap om vedlikehold er altfor dårlig. For at færre skal dra på sjøen med falsk trygghet, setter Regatta igjen fokus på rutinemessig sjekk av vester.

Vedlikehold av flyt- og redningsvester handler ikke bare om å rengjøre vesten slik at den holder seg fin så lenge som mulig. Det handler om å sørge for at vesten faktisk funker slik den skal – og det er spesielt viktig for de som har oppblåsbare redningsvester. Dette er det mange som ikke er klar over.

Regatta vil derfor sørge for at kunder vet hvordan de skal bruke og vedlikeholde vestene for å unngå det verst tenkelige, nemlig å falle på sjøen med en vest som ikke gjør jobben.

De siste årene har Regatta hatt økt fokus på å fronte budskapet «sjekk vesten», men de ser at dette er noe de fortsatt må snakke om.

Sjekk vesten-uken

Denne sesongen er intet unntak, og Regatta deltok derfor på Redningsselskapets Sjekk vesten-uke.

– Det er et utrolig bra initiativ av Redningsselskapet, som er i tråd med våre verdier. Vi valgte å åpne dørene og tilby gratis sjekk av vester, og i løpet av de første morgentimene hadde vi allerede kontrollert fem vester, sier Sondre Aakre.

Han er COO i Aalesund Protective Wear (selskapet som eier Regatta), og kunne fortelle at alle fem vestene var oppblåsbare redningsvester. Tre av dem måtte bytte ut cellulosetablett som var utgått på dato. At tre av fem vester hadde defekte deler eller feil, er ikke uvanlig.

– Det er dessverre mange som ikke vet at oppblåsbare vester består av komponenter som må sjekkes og byttes med jevne mellomrom. Det er også grunnen til at vi startet vår sommerturné, forklarer han.

Aakre utdyper: – Turnéen er vår måte å nå ut til flere kunder på. Målet er å spre kunnskap, samt gjøre det enkelt for folk å få gratis hjelp til å sjekke vesten. Dersom man trenger cellulosetabletter eller en ny sylinder får man kjøpt det, og vi monterer selvfølgelig de nye komponentene.

Kontrollerte over 500 vester – flere skremmende funn
De to siste årene har mannskap fra Regatta brukt fellesferien på å reise sjøveien mellom Kristiansand og Oslo. De stoppet innom mange populære havner for å hjelpe folk med den årlige sjekken av vesten. I fjor sjekket mannskapet 500 vester.

– Det er veldig gledelig at flere tar sikkerhet på alvor og møter Regatta-båten for å lære mer om vedlikehold. Det er nok også noen som har fått seg en skikkelig realitetssjekk og aldri vil glemme å sjekke vesten igjen, sier Aakre.

Han tenker spesielt på de som fikk beskjed om at de hadde følt seg trygg i en vest som egentlig var helt ubrukelig. De fleste skrekkeksemplene var fra oppblåsbare redningsvester, der de viktige komponentene skjuler seg under et beskyttelsestrekk.

– Selv om vesten ser bra ut på utsiden, kan lungen eller Co2-sylinderen være ødelagt og cellulosetabletten kan være utgått på dato. Dette er ting som kan gjøre at vesten ikke blåser seg opp, forklarer Aakre.

Han minnes godt en vest der sylinderen så ut som den hadde lagt på havbunnen en stund, og forteller at dette er ting man ikke merker før vesten sjekkes.

Han forteller videre at de som bruker den samme oppblåsbare vesten år etter år uten å sjekke den, gambler med egen sikkerhet.

– De som bruker den samme oppblåsbare vesten år etter år uten å sjekke den, gambler med egen sikkerhet. En årlig kontroll av vesten tar ikke mye tid, men det har så mye å si hvis uhellet først er ute, avslutter Aakre.

Regatta sommerturné 2023
Årets sommerturné blir fra 8. – 22. juli, og Regatta-båten vil besøke flere havner mellom Tønsberg og Kristiansand. Da vil folk få muligheten til å få en gratis sjekk av vesten(e), og er det behov for reservedeler kan det kjøpes på stedet. Siden formålet med turen er å spre kunnskap om vedlikehold av vester, vil det ikke være mulig å kjøpe andre produkter enn reservedeler.

Turnéplan og besøkshavner vil annonseres på regatta.no i god tid før sommerferien.

Regatta er en del av selskapet Aalesund Protective Wear AS, som er en totalleverandør av sertifiserte arbeidsklær, robust regntøy, teknisk ytterbekledning, og flyt- og redningsprodukter. Regatta har arbeidet med flyteprodukter siden 1950-tallet og er i dag en av Europas ledende produsenter av redningsvester og flyteprodukter.

Aalesund Oljeklede | Regatta | Strakofa | BLÆST