Polen kan igjen bli samarbeidsland for adopsjon

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har nylig godkjent Adopsjonsforums søknad om å gjenoppta samarbeidet med Polen.

Før samarbeidet er på plass må Adopsjonsforum godkjennes av polske myndigheter. Det kan derfor ta noen måneder før alt er klart. En representant for Adopsjonsforum i Polen er allerede rekruttert og godkjent av norske myndigheter.

I januar i år møtte Adopsjonsforum Sosialdepartementet i Polen, som er ansvarlig sentralmyndighet for adopsjonssaker. Foreningen møtte også de tre polske institusjonene som har tillatelse til å formidle adopsjon til utlandet. Det er en offentlig, en privat og en katolsk institusjon som har slik tillatelse. Alle var positive til å gjenopprette samarbeidet mellom Polen og Norge.

- Vi tror ikke det blir noen problemer med å få polsk godkjenning, sier daglig leder Øystein Gudim i Adopsjonsforum.

- Det er en del papirarbeid som må gjøres, men dette er standard prosedyre i henhold til en internasjonal konvensjon om adopsjon, sier han.

Adopsjonsforum gjennomførte i alt 30 adopsjoner fra Polen fram til 2005.

Polen har et godt fungerende adopsjonssystem, og de fleste små barn som trenger ny familie får dette i Polen. Barn som er aktuelle for utenlandsadopsjon vil som en hovedregel være barn over fem år, søskengrupper eller barn med helseutfordringer. Familier som ønsker å adoptere fra Polen må derfor være innstilt på dette. Slike adopsjoner vil kreve særskilt godkjenning fra Faglig Utvalg i Bufdir.

• polen
  • øystein gudim