Temauke om Romerriket på H2

Temauke om Romerriket på H2

Romerriket har fascinert mennesker verden over i århundrer og inspirert et utall bøker, filmer og TV-serier - nå sist nyinnspillingen av Hollywood-klassikeren Ben-Hur samt HISTORYs nye dokudrama Barbarians Rising. Fra den 19. til 23. september utforsker H2 denne viktige tidsepoken og innvirkningen den hadde på den vestlige sivilisasjonen.

Fra rundt det 8. århundre f.Kr. vokste Roma fra en liten by i sentrale Italia til et enormt rike - i kjølvannet av Julius Cæsars styre - som på det største omfattet det meste av Kontinentet, Storbritannia, Vest-Asia, Nord-Afrika og middelhavsøyene.

I mer enn 500 år var Romerriket blant samtidens mektigste økonomiske, kulturelle, politiske og militære styrker. Det var et av de største rikene i verdenshistorien og dekket fem millioner kvadratkilometer (som i dag består av 48 nasjoner) og hersket over 21 prosent av Jordens befolkning. Fra rundt 100 f.Kr til 400 e.Kr. var Roma videre den største byen i verden.

Nå tar H2 seerne med på en spennende reise tilbake i tid for å avdekke noen av Romerrikets hemmeligheter - og de mange oppfinnelsene som romerne etterlot til fremtidige generasjoner.

I Cities of the Underworld utforsker vi noen av de romerske torturkamrene og tunnelene dypt nede under Europas gater, som senere ble brukt som tilfluktsrom fra de barbariske hordene.

Denne uken sendes også to episoder av Ancient Impossible, som undersøker hvordan romerne klarte å smi nok jern til å utstyre en kjempestor hær og skaffe nok gull til å holde økonomien flytende. Hvordan greide de egentlig dette for tusener av år siden?

Romersk teknologi er også temaet for The Universe: Ancient Mysteries Solved. Hadde Romas gamle monumenter hemmelige forbindelser til solen? Nye arkeologiske funn viser at tidlige romerske keisere behersket et overraskende høyt nivå av arkitektur og astronomi.

De to Mud Men, Johnny og Steve, reiser til Folkestone i Sørøst-England for å møte en gruppe arkeologer som kjemper mot klokka for å grave ut en romersk villa - og de finner ut hvordan romerne holdt de lokale under kontroll ved hjelp av underholdning … i form av vognløp.

Len deg tilbake og bli inspirert når H2 bretter ut den utrolige historien om Romerriket!

SENDINGSTIDER:

Mandag 19. september kl. 19.00
Cities of the Underworld - Barbarians' Lair

Tirsdag 20. september kl. 19.00
Ancient Impossible - Roman Empire

Onsdag 21. september kl. 19.00
Ancient Impossible - Biggest Builds

Torsdag 22. september kl. 19.00
The Universe: AMS - Roman Engineering

Fredag 23. september kl. 19.00
Mud Men - Folkestone

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.