Elbil fortsatt avhengig av økonomiske incentiver

Blogginnlegg   •   jul 16, 2017 16:15 CEST

Agva Krafts ansatte er spente på Tesla Model 3 som snart kommer til det norske markedet.

Elbil har allerede vært en utrolig suksess i Norge og også en del andre land. Samtidig som elbil spås en god fremtid er det mye som tyder på at det fortsatt er viktig med økonomiske incentiver.

Vi har allerede en lang elbilhistorie i Norge. Siden Telinet Energi, moderselskapet til Agva Kraft, kjøpte to eksemplarer av elbilen Think for snart ti år siden har det skjedd en hel del. Tesla har Norge som sitt største marked etter USA, Nissan og BMW har gjort det skarpt og Opel tar opp bestillinger i bøtter og spann på sin nye Ampera-e. Teslas Model 3 er det også knyttet store forventinger til.

Nå er det mye som tyder på at de tradisjonelle bilprodusenter virkelig satser på elbiler. Nylig kom det fantastiske nyeter fra Volvo som ser ut til å etter hvert skulle fase ut produksjonen av tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.

Men det er nok bare å innse at mye foreløpig er drevet av skattemessige incentiver. Vi i Agva Kraft ser en mengde fordeler i tillegg til det økonomiske og miljømessige som lyd, hurtighet, komfort og mye mer. Men det er et ungt marked, og fortsatt steder der infrastrukturen for ladestasjoner er for dårlig. Inntil alt dette er på plass, mener vi det er fornuftig å fortsette med økonomiske incentiver i en god periode fremover.

I Danmark begynte de nedtrappingen av skattefordeler allerede på begynnelsen av fjoråret, noe som førte til stor nedgang i elbilsalget. Da Hong Kong gjorde noe lignende tidligere i år, stupte Teslas salg umiddelbart.

For å få til en ønsket utvikling trengs altså en økonomisk fordel for elkjøretøy fortsatt. Vi vil også minne om at elscooter er momsfritt!