Kan det bli strømkrise i år?

Pressemelding   •   jun 05, 2018 16:24 CEST

Det er mye vann nå, men lite nytt i vente, forteller Agva Kraft

Vannet har fosset forbi magasinene og det er lite snø igjen i fjellene. Prisene på strøm er nå som under en hard vinter. Men blir det strømkrise?

Innkjøpsprisen på strøm er like for alle strømleverandører

Innkjøpsprisene på strøm er like for alle leverandører og varierer fra time til time gjennom året. Vanligvis er både pris og forbruk lavt på sommeren, men ikke i år. Faktisk så er prisene inkl moms og elavgift nå nærmere 60 øre i store deler av landet. Det vil altså si at selv en spotavtale fra Agva Kraft, som er blant landets desidert billigste, kan bli kostbar nå.

Tidligere strømkriser

-På slutten av 2002 begynte prisene å galoppere og kunder fikk priser på over en krone per kWt, sier Bjørn Arctander, markedsdirektør i Agva Kraft. -Dette gikk heldigvis fort over, selv om en del leverandører så sitt snitt til å holde prisene unødvendig høye lenge etter dette, fortsetter han. -Så hadde vi vinteren 2010 og 2011 som ble brutal for både enkelte leverandører og kunder.

Hva er situasjonen nå?

SSB kunne nylig rapportere om at prisene hittil i år med avgifter og nettleie hadde vært 24% høyere i første kvartal 2018 enn året før. Innkjøpsprisen på strøm i første tertial i år (januar til april) var 32% høyere enn tilsvarende periode i fjor. -Nå ligger innkjøpsprisen over femtiøringen, sier markedsdirektøren i Agva Kraft. -Og foreløpig prises de nærmeste månedene tilsvarende høyt.

Men hvorfor er det dyrt nå?

Den viktigste årsaken er rett og slett at det har vært lite nedbør mesteparten av året. Nå er det godt med vann i magasinene, men det er lite snø igjen i fjellene. Normalt ville vi hatt reserver av snø som kunne blitt til strøm som er 4-5 ganger høyere enn nå. -Den sene våren og brå sommeren har gjort at vi har mistet mye av vannet i form av fordampning og flom, forteller Arctander.

Men blir det krise?

Hvis det ikke kommer godt med regn i sommer og høst vil strømprisene forbli høyere, og de kan absolutt bli høyere enn nå. Arctander tror likevel ikke sannsynligheten for at det blir krise er veldig stor. -Siden markedet ser varslene allerede nå kan vannmagasinene i stor grad brukes som batterier. Det vil medføre at vi fortsetter å ha dyr importstrøm fra Europa i sommer mens forbruket er lavt. Og skulle høsten også bli tørr vil vi i så fall ha et lager med strøm i form av vannmagasiner inn i vinteren. Dette er også en viktig påminnelse om at god kabelkapasitet mot utlandet ikke bare er for å eksportere strømmen vår, men også kan være helt nødvendig for å sikre forsyningene innenlands.

Hva kan du gjøre?

Som strømkunde kan du vurdere om tiden er inne for en fastprisavtale på strøm. Ellers er det viktigste du kan gjøre å være litt forsiktig med strømbruken og å sørge for at du har en god avtale ved å bruke prissammenligningstjenester som Strømpris.no og Elskling.