Penger på bok i morgen, eller sove dårlig?

Har lange betalingsfrister og dårlig likviditet tatt fra deg nattesøvnen? Takket være en etterlengtet tjeneste som ble lansert hos Xledger i høst, er det nå mulig å selge fakturaene dine direkte fra regnskapssystemet. Løsningen bedrer likviditeten og gir deg nattesøvnen tilbake.

Over 80 prosent av alle norske bedrifter sier at de på et eller annet tidspunkt har slitt med likviditeten.

Problemet til de små og mellomstore bedriftene ligger ofte i at det er lange betalingsfrister og -utsettelser. En enkel måte å bekjempe likviditetsutfordringer på kan derfor være å selge unna en eller flere fakturaer.

– Vi ser at flere kunder hos oss til tider kan ha utfordringer med likviditeten. Dette er et problem som kan dukke opp hos de fleste bedrifter fra tid til annen, sier Rolf Eivind Berntsen i Tet.

Få bedre likviditet med fakturasalg

Vi savnet en god løsning for kundene våre, og vi ønsket hjelpe dem med å unngå at de havnet i situasjoner med dårlig likviditet grunnet lange betalingsfrister. Vi ville senke terskelen som flere små- og mellomstore bedrifter hadde når det gjaldt salg av faktura. Det ble starten på tjenesten “Fakturasalg”, levert i samarbeid med Aprila Bank, direkte i Xledger.

– Da vi spurte kundene våre om hvordan de tidligere har løst likviditetsproblemer varierte svarene fra, «Jeg sov litt dårlig og håpet at det skulle ordne seg» til, «Jeg lånte penger fra kona». Ikke spesielt gode eller langsiktige løsninger, sier Heiki Strengelsrud fra Aprila Bank.

Bedre likviditet kun et tastetrykk unna

Å selge fakturaene dine har tidligere vært tungvint og dyrt, og mange har derfor ikke sett på dette som en reell mulighet.

Når det nå er mulig å gjennomføre salg av faktura direkte i økonomisystemet, med kun et par tastetrykk, blir terskelen mye lavere. Bedrifter som tidligere ikke har sett på dette som en reell mulighet, kan nå enkelt og raskt selge nye fakturaer. De får umiddelbart tilgang til pengene og likviditetsproblemene løses der og da.

Forenkling, forbedring og frigjøring av tid

Fakturasalg på denne måten – rett fra regnskapssystemet er en ny måte å løse likviditetsproblemer, eller å forhindre at problemene oppstår. I tillegg frigjør det tid, og forminsker tiden du må bruke på administrasjon. Løsningen er helt fleksibel, og du kan velge om du vil selge en eller flere fakturaer. For regnskapsføreren er det ikke noe merarbeid med kontering fordi løsninger tar hensyn til automatisk bokføring.

– Nå som vi har fått løsningen i bruk ser vi at flere av kundene våre har fått bedre likviditet, og de bruker mindre tid på administrativt arbeid, sier Rolf Eivind.

• økonomi
  • kompetanse