En ting er vi sikre på. Verden trenger ikke enda et regnskapsbyrå.

På fredag slo regnskaps- og rådgivingsmiljøene Tet og Aider seg sammen. Den nye Aider-ledelsen går høyt ut under lanseringen av sitt nye jeg. – Verden trenger ikke enda et regnskapsbyrå, og derfor startet vi Aider. For oss er riktige tall bare starten. Vi tror på å gi kundene våre noe langt mer enn det, sier Andreas Vik, leder i Aider.

Både veletablerte Tet og nykommeren Aider har skutt fart de siste årene. Når de nå samler krefter i et felles kompetansehus, er det med et mål om å røske opp i etablerte sannheter. Ideen er å satse tungt på automatisering og teknologi, men samtidig sette «folk først».

– Persepsjonen i bransjen har lenge vært at revisoren har kompetansen, mens regnskapsførerne er annenrangs revisorer. Det skal vi snu fullstendig på hodet. Vi mener at den kompetansen som blir viktig fremover, er kunnskap om system, prosess og flyt. Våre regnskapsførere er først og fremst rådgivere, sier Vik.

Tar utfordrerposisjonen

I tillegg til regnskapsføring har nye Aider også et tungt miljø innen ERP-løsninger, med dedikerte systemrådgivere og -utviklere.

– Derfor kaller vi det et kompetansehus. Selskapet er bygget på regnskap, men nå manner vi oss opp og sier at denne mixen av kunnskap er unik, verdifull og representerer en annen relevans. Det er sånn vi skal redefinere denne bransjen.

Men det er ikke bare de fire store Aider skal utfordre. Vik mener det er like viktig å utfordre sine egne kunder.

– Det er jo akkurat det som er mye av problemet i dag. Bransjen er treg og passiv, og kundene taper på det. Verden trenger ikke enda et sånt byrå. Kunder trenger å bli utfordret, de må bli stilt spørsmål som gjør at de løpende utvikler og forbedrer sine administrative prosesser. Det kan og skal vi gjøre.

Folk først

Aider har i bransjen fått et rykte på seg for å snappe opp talenter tidlig. Vik tror den evnen koker ned til to ting.

– Når vi automatiserer så mye som vi gjør, blir kravene til regnskapsføreren større, men det gir dem også mer spillerom og ansvar. Derfor gjør vi alt vi kan for å løfte folka våre opp og frem. Samtidig er vi et byrå som har et uttalt mål om å utgjøre en forskjell. Det setter de unge pris på.

Og når de nå blir over 200 ansatte, øker gjennomføringskraften deretter. Lederen gleder seg nå til å sette planen ut til verks.

– Vi kommer til å vise at vi ikke bare er store i kjeften. Nå handler alt om å omsette tung fagkunnskap, prosess- og systemkapital til bedre beslutninger for kundene våre.

• Økonomi, finans

• automatisering
  • effektivisering
  • fusjon
  • kompetanse
  • økonomi
  • teknologiutvikling
  • regnskap
  • xledger
  • robotisering

• Oslo

Verden trenger ikke enda et regnskapsbyrå. Derfor har vi startet Aider. Vi er bransjens største utfordrer. Et ledende kompetansehus som legger lista når det kommer til teknologi og flinke folk. Vi har samlet de aller beste miljøene innen regnskap, systemløsninger og forretningsutvikling fra hele Norge. I Aider gir vi tallene retning, og vi skaper merverdi med regnskapet i hånden. Vi hjelper dagens og morgendagens ledere i å lykkes med sine beslutninger.

Andreas Vik

Pressekontakt Leder 91 78 65 25